Магнетичната сила на животните
Емоцията продава – тази формула работи твърде успешно и в туристическия бизнес

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Има различни видове туризъм: исторически, културен, медицински, винен, фестивален, поклоннически. Напоследък се забелязва появата на нова форма, в която животни са притегателната атракция за туристите. Те не са в зоологическа градина, а в повечето случаи са част от естествената среда на населеното място. Всичко е въпрос на маркетинг, като преди него най-често случайността си е казала думата. Но местните хора са се възползвали от шанса.
Раят на котките
Котките са истинските звезди на тайванското село Хутонг. Те са тези, които дават поминък на хората, защото заради тях тук пристигат туристи от цял свят. В това село котките са навсякъде и обикалят свободно по улици и обществени пространства, те са новият символ на града. Историята е следната: В началото на миналия век Хутонг има славата на едно от най-развитите места на острова заради минната промишленост, която е основната дейност тук. Населеното място е проспериращо и в него живеят около 6 хил. души, но това е преди мината през 90-те години да преустанови дейност. Тогава хората в работоспособна възраст напускат, за да търсят препитание, а Хутонг остава с едва 100-тина жители. През 2010 г. обаче блогър и фотограф, любител на котките, започнал да публикува материали и снимки за селото, в което имало огромна популация на улични котки. Хутонг влиза в полезрението на туристите, които обичат котки, и така настъпват нови дни за селището. Местните хора не изпускат този дар от съдбата. Правят специален пешеходен мост, посветен на котките, по улиците вграждат метални плочки с основен мотив котешки лапи. В допълнение към множеството магазинчета и кафенета, където опашатите любимци са основен герой, местните власти показват и фрагменти от историята на Хутонг. През 2010 г. отваря музей, който възкресява бившата миньорска слава на селището, а през 2012 г. е даден старт на фестивал с фенери, отново посветен на котките. През 2014 г. е открит и информационен център пак с фокус върху котката. Така селото си осигурява поток от над 1 млн. туристи годишно. В замяна животните получават не само храна, но и адекватна медицинска грижа.
В Анталия направиха селище за котки с къщички, хамаци и места за игра. Инициатори на идеята са хора от Асоциацията за защита на бездомните животни. Селището вече е хит сред местното население и привлича доста посетители.
И кучетата са на почит
Хотели в задморската територия на Великобритания, островите Търкс и Кайкос, привличат туристи, като им предлагат бели пясъци, изумрудени води и компанията на малки кученца. Формулата явно е печеливша, тъй като напоследък тази дестинация отбелязва рекордна посещаемост. На туристите се предлага компанията на палета, наскоро спасени от местни доброволци, приятели на животните. Всеки може да си поиграе на воля с четириногите, а при желание и да ги осинови. Предприемчива жена създава център за бездомни кучета и в него всяка година попадат по около 500 животни. Убедена каква силна връзка може да се установи между човека и неговия най-добър приятел, кучето, тя съставила маршрути за разходки по плажовете. Туристите веднага били привлечени от възможността да са в такава компания. Желаещите вече са толкова много, че пред този център всеки ден се извиват дълги опашки. Летовниците обаче биват предупреждавани, че разходката трябва да е от полза както за тях, така и за кучето.
Фестивали
Животните присъстват неизменно в митологията и приказките на всеки народ. Те олицетворяват различни човешки качества. Почитта към различните животни е била важна част от духовния живот на много народи. И днес в страни като Индия и Тайланд някои животни традиционно се считат за свещени. Образите на животните присъстват като ключов елемент на всякакви религиозни церемонии. Слонът е свещено животно за индийците и винаги е заемал важно място в живота им. Всяка година в Индия в негова чест се организира фестивал, който съвпада с празника Холи. Тогава цялата страна пее и танцува. На този ден слоновете се украсяват с коприна и позлата, телата им биват изрисувани с разноцветни бои, а бивните им се обкичват с накити. Туристическа атракция е и фестивалът на камилата в Раджастан, Индия. Всяка година там се провежда голям тридневен пазар за добитък. Накрая се прави конкурс, на който дефилират камили, украсени и облечени празнично. Сред тях се избира най-красивата, което носи и много награди за собственика й. В тайландския град Лоп Бури пък се провежда фестивал на маймуните, по време на който по традиция те биват щедро гощавани с плодове. Така хората се отблагодаряват на маймуните, че привличат туристи в града им.
Биволи край Елена
Чужденци пристигат в Елена, привлечени от възможността да се снимат с биволици във ферма, разположена в китната махала Килъжевци. А най-смелите дори правят опити сами да доят огромните животни. Англичани, шведи, германци, французи и японци изминават хиляди километри, за да видят жив бивол. Във фермата пристигат и туристи, специално за да опитат произвежданите в нея млечни продукти, като все повече стават заявките за дегустации на екологичните деликатеси. Тази биволовъдна ферма е единствената в региона и е сред малкото в България.
Тези примери показват, че животните може да са най-добрият приятел на туризма. Стига да се намери вярната формула и хората да дадат всичко от себе си, за да развият атрактивен туристически продукт. Дали пък не си пропуснахме шанса в София да идват туристи, привлечени от бездомните кучета, на които доскоро гледахме като на масов проблем. А уж добре знаем, че всеки проблем крие възможности…