Месечните карти за една линия в София се връщат през март
Глобата за задължителна валидация остава, гласуван бе и ръст на заплатите в сектора в столицата

Снимка: БТА
Съвсем скоро софиянци отново ще могат да пътуват в градския транспорт с едномесечни карти за една линия. Връщането на превозните документи получи зелена светлина на заседание на Комисията по транспорт към Столичния общински съвет. Промените обаче трябва да минат и през Финансова комисия, а след това да бъдат окончателно гласувани на заседание в четвъртък.
Транспортна комисия гласува и разпоредби, свързани с компенсациите от държавата за по-евтините месечни карти за ученици и студенти. Тези промени ще бъдат гласувани окончателно със задна дата – от 1 февруари, когато влезе в сила постановлението на Министерски съвет и гласуваните допълнителни 100 млн. лв. за обществения транспорт в цялата страна.
Глобата за задължителна валидация, която също разбуни духовете в София, засега няма да отпадне. Много е вероятно обаче тя да бъде отложена и да се прилага от началото на другата година.
Комисията гласува и увеличението на заплатите в сектора, но дупката в бюджета на транспорта става все по-голяма.
Едномесечните карти
Тъй като почти всички политически формации входираха доклади за връщането на този тип превозни документи, този на ГЕРБ и ДБ с вносители Георги Георгиев и Грети Стефанова се допълни от предложение на БСП, което бе идентично. Идеята е картите да се върнат най-рано от 15 март.
Това е безпрецедентно обединение на групите ГЕРБ, ДБ и БСП“, заяви председателят на СОС Георгиев.
Въпреки че промяната бе единодушно приета от всички с 10 гласа „за“, дебатите преминаха с „наддаване“ за поевтиняване на превозните документи. Независимият Борис Бонев предложи персонализираната карта за наземен транспорт от 23 лв. да се намали на 20 лв., неперсонализираната – от 28 на 25 лв., а неперсонализираната за метро – от 42 на 40 лв. Предложението бе направено малко след като стана ясно, че докладът, в който той е съвносител няма да бъде разгледан, тъй като не е изтекъл срокът за общественото му обсъждане.
За да е по-удобно на пътниците и да не се връщат стотинки, както и да е по-закръглено“, обоснова предложението си той.
Калоян Паргов (БСП) направи контрапредложение и заяви, че цената на персонализираната карта за наземен транспорт трябва да стане 18 лв., тази на неперсонализираната – 22 лв. За картите за метрото предложи персонализираната да бъде 33 лв., а неперсонализираната – 38 лв.
Очевидно се заражда някакъв реваншизъм. Аргументи за по-кръгло и хубаво са несериозни. Така град не се управлява“, заяви Георгиев.
Предложенията на Паргов и Бонев все пак не бяха подкрепени. По думите на Зафир Зарков (ГЕРБ) връщането на картите ще струва 8 млн. лв. на бюджета на градския транспорт.
Субсидирането на транспорта
В края на януари Министерският съвет гласува близо 100 млн. лв. за по-евтин транспорт за деца, ученици и пенсионери. Постановлението на МС влезе в сила от 1 февруари, но завари местните власти неподготвени, тъй като за да се прилагат на практика, промените минават през редакции на наредби.
Такъв е случаят и със Столична община. Въпреки това, за да не изостава, „Центърът за градска мобилност“ започна да предлага по-евтините месечни карти също от 1 февруари, а междувременно бе входиран доклад за официална промяна на наредбата на СО.
Докладът днес получи „да“ от всички политически сили в комисията. По време на дебатите стана ясно, че очакванията са около 15 млн. лв. да влязат в бюджета на транспорта в София, което ще е „глътка въздух“ за транспорта предвид недостига, който се очертава в размер на 32 млн. лв., коментира Зафир Зарков (ГЕРБ).
Директорът на ЦГМ Димитър Дилчев разясни механизмите за компенсации на вече издадени годишни карти. Всеки, закупил такъв документ, ще бъде компенсиран с 1 месец. Тези, които не желаят удължаване пък ще може разликата между новата и стара цена да им бъде изплатена обратно. Всички, закупили месечни или годишни карти за деца, ще си получат сумите обратно.
Валидацията
Отпадане на глобата за валидация бе предложена от председателя на СОС Георги Георгиев (ГЕРБ). Тя обаче не срещна подкрепа в комисия, дори от представителите на ГЕРБ. Съпъртиецът на Георгиев Зафир Зарков предложи глобата да влезе в сила от началото на следващата година, а през това време ЦГМ да направи по-добра информационна кампания.
Почти всички общински съветници изказаха мнение, че валидациите са важни, тъй като с тях се събира информация за потреблението, а така може да се правят евентуални промени. Теза, която защити и Павел Чолаков, проектен мениджър в компанията CNS, внедрила системата в София в интервю за Economic.bg.
С отпадането на валидацията се изплиска легена. Това е нещо стандартно и нормално“, заяви Бонев.
По думите му обаче трябва да се помисли за още валидатори по натоварените линии или съществуващите сега да не са разположени до вратите, а по-навътре в превозните средства, за да няма опашки при качването на пътниците.
Директорът на ЦГМ обясни, че глобени за невалидиран документ няма, тъй като има гратисен период до 1 март. Той подчерта, че от началото на годината валидациите в наземния транспорт се увеличават 4 пъти, „така че смятам, че е показателно за ефекта, който сме постигнали“, обясни той.
Председателят на СОС Георгиев обаче заяви, че информацията за валидациите не е била достатъчно добре представена на хората.
Трябваше да има добра кампания, а не хората да ходят с транспортир и да мерят под какъв ъгъл да се валидират. Това е причината да сме тук“, заяви той и настоя предложението му да бъде гласувано.
То обаче бе подкрепено само с 3 гласа „за“, като въздържалите се бяха 6. Така отпадането на глобата за валидация не успя да мине в комисията.
По-високи заплати в транспорта
Общинските съветници в комисията гласуваха и увеличение на заплатите на работещите в транспорта. Това ще стане на две равни стъпки. Първото увеличение със 150 лв. ще влезе в сила от 1 март, а второто – отново със същата сума от 1 септември. Това се прави, тъй като СО се надява лятото да има приет бюджет и средствата за подпомагане на транспорта да бъдат увеличени. За да се финансират увеличенията на заплатите, ще са нужни 31 млн. лв. – почти, колкото ще е дупката за градския транспорт тази година.
Транспортът е в лошо състояние. Липсват 32 млн. лв. и тази сума сега ще нарасне на 63 млн. лв. Като добавим и 8 млн. лв. за връщането на картите за една линия, приходите от компенсациите (бел. р. – 15 млн. лв.) няма да са достатъчни, за да имаме нормален градски транспорт в София“, заяви Зарков (ГЕРБ).