Това е най-лошият ноември за автоиндустрията в Европа от 1993 г.
България е една от едва трите страни с ръст на продажбите

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Кризата в автомобилния сектор в Европа продължава, като регистрациите на нови коли спаднаха за пети пореден месец. Продажбите през ноември потънаха с 20% на 12-месечна база, като това е най-лошото представяне за този период на годината, откакто Европейската асоциация на автомобилните производители започна да води статистика през 1993 г.
Двуцифрени загуби отчитат три от четирите водещи пазара на континента – Германия (-31.7%), Италия (-24.6%) и Испания (-12.3%). Франция отбеляза по-скромен спад от 3.2% миналия месец. Данните сочат, че България, Ирландия и Словения са единствените пазари в ЕС, където има ръст през ноември.
Страната ни отчита ръст от 24% спрямо същия месец на 2020 г., като регистрациите достигат бройката от 1 915. За периода януари – ноември продажбите на нови коли също се увеличава – до общо 22 757. Това е повишение от 10.1% в сравнение със същия период на миналата година.
Рекордният спад на продажбите в Европа отразява бавното излизане на индустрията от дълбините на кризата с доставките, посочва Bloomberg в свой материал по темата. Регистрациите са нараснали само с 0.8% спрямо първите 11 месеца на миналата година. Очаква се те да се подобрят през първото тримесечие на идната година, тъй като ограниченията в доставките намаляват, посочи анализаторът на Bloomberg Intelligence Майкъл Дийн.
Продажбите на електрически превозни средства (EVs) продължават да се ускоряват, тъй като производителите на автомобили преследват целите за по-ниски емисии на въглероден диоксид, каза още той.
Тези тенденции са особено видими в Германия, най-големият пазар на превозни средства в Европа. Той отбеляза спад от 32% в общите продажби, но 25% скок в доставките на EVs. Пазарният дял на електромобилите там и в Обединеното кралство нарасна съответно до 20% и 19%.
След като предупредиха, че недостигът на полупроводници може да продължи с години, автомобилните производители започнаха да обновяват своите стратегии за доставки. Stellantis NV подписа сделка по-рано този месец със собственика на Foxconn Hon Hai Technology Group за покриване на повече от 80% от нуждите си от чипове. Производителите на автомобили все още имат само мъглява представа за доставките за следващите две години, сподели главният изпълнителен директор Карлос Таварес.
Същата седмица BMW AG се съгласи на дългосрочна сделка за осигуряване на „няколко милиона“ полупроводника годишно, които да се ползват в системи за осветление на автомобилите ѝ.
Индустрията трябва да се подготви недостигът да продължи и след 2022 г., тъй като производителите на чипове не инвестират в допълнителни доставки. Автомобилните компании успяха да смекчат удара, като приоритизираха производството на най-печелившите си модели и вдигнаха цените. Оскъдните запаси също така повишиха стойността на употребяваните превозни средства и помогнаха за стимулиране на финансовите звена на автомобилните компании.