Недостигът на шофьори удари и Германия
Досега източноевропейците спасяваха ситуацията в страната

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Острият недостиг на шофьори на камиони вече доведе до криза в снабдяването във Великобритания, където се стигна до прекъсване при доставките на горива за бензиностанциите, хранителни стоки за супермаркетите и части за заводите, пише Deutsche Welle. Със сходни проблеми много скоро може да се сблъска и Германия – най-голямата икономика на континента, предупреждават от Института по икономика в Кьолн.
По думите на експерта по пазар на труда Александер Бурщеде, който анализира динамиката на търсенето на шофьори в Германия, това е една от най-големите професионални групи в страната – повече от 560 000 човека работят в този сектор.
В Германия е имало 10 000 свободни места и 50 000 безработни шофьори на товарни камиони от началото на 2010 г. до края на световната финансова и икономическа криза. Бурщеде констатира, че тогава работодателите са могли да си избират шофьори. Но само няколко години по-късно вече самите шофьори имат възможност да си избират работодатели в условията на устойчив икономически подем, когато търсенето на водачи рязко се увеличи.
През август 2018 г. разликата между броя на свободните работни места и броя на регистрираните в страната безработни шофьори на камиони надхвърли 21 хиляди и достигна рекордно ниво.
Според изследването на Александер Бурщеде, в което се цитира заключението на научно-консултативния съвет към министъра на транспорта на Германия, недостигът на шофьори на товарни камиони ще се превърне в неотложен политически проблем.
Този проблем бе разрешен временно по време на кризата миналата година, но сега, когато германската икономика започна да се възстановява, въпросът възниква отново. Към септември 2021 г. свободните места вече са 6,6 пъти повече, отколкото са регистрираните безработни шофьори, въпреки че БВП на Германия дори не се е върнал на докризисните нива, уточнява ученият.
Експертът Александер Бурщеде вижда застаряването на населението в Германия като основополагаща причина за нарастващия дефицит на шофьори на камиони. Тази тенденция може да се види и в други европейски държави, затова недостигът на шофьори може да се разглежда като общоевропейски проблем.
"Демографската ситуация около водачите на камиони онагледява общата тенденция на пазара на труда в Германия", подчертава експертът и посочва за пример прогнозата на Евростат, според която до 2030 г. населението на Германия в трудоспособна възраст ще намалее с 6,8%, а ако не бъдат привлечени трудови мигранти, дори с 11,2%.
В изследването се казва, че сред групите на професионалните шофьори този процес може да тръгне дори още по-бързо, тъй като средната възраст там е относително висока. В момента 14,5% от шофьорите са на възраст над 60 г., като в същото време делът на тази възрастова група сред всички наемни работници е средно едва 9,3%. Все по-трудно е към тази професия да се привлекат млади хора. Германия е страната, в която все повече жени започват да управляват товарни камиони.
Досега проблемите с недостига на шофьори бе решаван частично, благодарение на притока на чужденци, предимно от източноевропейските държави-членки на ЕС. От 2014 до 2019 г. делът на чужденците сред шофьорите на товарни камиони от 10,9% са достигнали 22,8%.
Въпреки това, потенциалът на трудовата миграция от Източна Европа се свива. При всички случаи Германия е в много по-изгодна ситуация от Великобритания: Брекзит на практика затвори своя пазар на труда за квалифицирани работници от държавите от ЕС, включително за шофьори на камиони или цистерни с гориво", отбелязва Александер Бурщеде.
Все още не е ясно как този проблем ще бъде решен. Железопътната линия няма да може в обозримо бъдеще да поеме значителните обеми на настоящите товарни превози, цитира Бурщеде заключението на научно-консултативния съвет, а автономните автомобили все още не са готови за масово използване. Изводът, който се налага, е, че единственият вариант е да се повиши привлекателността на професията шофьор на камион сред млади и стари.
Въпреки че не се дават конкретни предложения, най-вероятно става въпрос преди всичко за повишаване на заплатите и подобряване на условията на труда.
Според автора, ненадеждните перспективи на заетостта не съдействат за привлекателността на тази професия. Има се предвид скоростта и лекотата, с която работодателите уволняват шофьори по време на кризи. Отсега нататък фирмите вероятно ще трябва да предоставят по-надеждни работни места на представителите на тази професия. В крайна сметка квалифицираните шофьори на камиони ще са в недостиг.