Нощни влакове: Най-добрите жп маршрути в Европа
Декември е месецът, когато почти всички оператори правят промени в разписанията си, опитвайки да осигурят по-голяма свързаност

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Снимката е илюстративна
Варшава току-що се приближи до Мюнхен, Берлин до Париж, а Аахен се приплъзна до Залцбург. Това са само три примера за градове, които от тази седмица са свързани с директни нощни влакове. Нито една от тези двойки градове в момента няма директни дневни влакове, така че нощните опции създават мрежа от възможности. Както винаги през декември, железопътните оператори в цяла Европа въвеждат нови графици, като същевременно създават привлекателни връзки там, където не са съществували преди, предава The Guardian.
Във Великобритания промените, въведени с разписанията за 2024 г., едва ли са драматични, разликите са с минута или две. Има допълнителни влакове през делничните дни между Нотингам и Бирмингам, както и известно изтъняване (отново) на разписанията на TransPennine Express.
Въпреки това, от другата страна на Ламанша, неудържимият железопътен ренесанс продължава бързо с много нови услуги в разписанията за 2024 г. В голяма част от Европа тези разписания бяха въведени на 10 декември. Има и изключения. Нова високоскоростна линия през Кантабрийските планини на Испания беше открита в края на ноември, а новите разписания за някои маршрути в Полша и балтийските държави няма да влязат в сила още седмица или две.
Победители и губещи
В по-голямата си част разписанията за 2024 г. са добра новина за пътуващите с влак. Разбира се, има печеливши и губещи. Копенхаген си осигурява повече директни услуги до Хамбург, докато Орхус губи, тъй като директните му влакове до Хамбург са прекратени. Там влаковете, които пътуваха два пъти дневно, са заменени с свързваща услуга. На всеки два часа от втория по големина град в Дания, влакът ще минава през Колдинг, за да привлече пътници до Хамбург.
Железопътните услуги оформят нашите умствени карти на Европа. Германският град Нюрнберг години наред беше отправна точка за железопътни пътувания до Чехия. Гамата от чешки дестинации от Нюрнберг беше съкратена през годините, но до миналата седмица все още имаше пет директни влака всеки ден до Чехия. Сега няма такива, въпреки че, честно казано, няма недостиг на други трансгранични маршрути, свързващи Германия с Чехия.
Всяка година новите графици създават връзки между общности, които само няколко седмици по-рано не бяха свързани. Париж и Берлин вече имат директен нощен влак, възстановявайки връзката, прекъсната в началото на пандемията, когато влакът на руските железници от Париж до Берлин и Москва се движи за последен път. От тази седмица историческите градове Аахен и Хале се оказват свързани с нов директен нощен влак. Той тръгва от град Карл Велики малко след 21:00 часа и пристига 10 часа по-късно в Хале, градът в централна Германия, който толкова силно повлия на пиетисткото движение. Какво по-добро пътуване за всеки, който се интересува от германската история?
Нови възможности
Туроператорите и туристическите агенти бързо се впускат в новите разписания на влаковете за всеки декември, за да създадат нови оферти. Кат Джоунс, главен изпълнителен директор на оператора Byway Travel, казва:
Всички тези нови влакове в цяла Европа предизвикват истински шум в Byway. Вече можем да свързваме места по време на празниците, където преди не е имало директни влакове. Новата Euronight жп услуга, свързваща Залцбург с Краков, например, създава реална възможност за културните туристи да комбинират пътувания до два много различни града.“
Тази нова връзка Залцбург-Краков отнема почти 10 часа и е сред многото нови двойки градове, открити от новия нощен влак, свързващ Мюнхен с Варшава. Влакът за Варшава, който тръгна от Мюнхен вечерта на 10 декември, беше първото директно заминаване от Бавария за Полша от 2010 г. насам.
В новите разписания виждаме много двойки градове, които вече се обслужват добре от директни дневни влакове, осигуряващи връзка през нощта. От тази седмица пътниците могат да дремят в комфорта на спален вагон от Дрезден до Будапеща, Виена и Грац. И в трите града отдавна има дневни влакове от Дрезден, но сега има допълнителна опция.
Дори във Франция, където през 2016 г. Le Monde провъзгласи „Le train de nuit: c’est fini!“ има подем в търсенето на нощни влакове. Безие и Монпелие вече ще имат директна връзка с Париж в някои нощи, като първите заминавания ще бъдат съвсем скоро. Тук, разбира се, има конкуренция от директни дневни влакове, като най-бързите такива се движат от Монпелие до столицата за малко повече от три часа.
Друг нов френски нощен влак е услугата Aurillac-Paris, където няма конкурентни директни дневни влакове. Както при всички френски нощни влакове, те предлагат малко удобства. Няма спални вагони, така че пътниците трябва да избират между легнала седалка и кушетка. Но цените варират между 19 и 29 евро.
Преминаване на граници
Много се обръща внимание на факта, че железопътните оператори в Европа често се фокусират върху вътрешните си пазари и пренебрегват трансграничните връзки. Амбицията на някои железопътни компании отслабва, когато се приближават до международни граници, но има много подобрени трансгранични възможности. Тази седмица се наблюдава повишена честота между Мюнхен и Цюрих. По натоварения маршрут Берлин-Амстердам времето за пътуване е съкратено с 30 минути до под шест часа.
Броят на директните дневни влакове от Краков както до Виена, така и до Берлин се удвоява от един на два, а полският град Вроцлав се сдобива с нов директен сутрешен влак до Виена, който се връща късно следобед. От миналия уикенд има втори директен влак от Виена до Украйна. В допълнение към дългогодишната услуга Euronight от Виена до Киев, сутрешното заминаване от Виена за Румъния вече включва и вагони до Чоп, в Закарпатския регион на Украйна. Това е знак за начина, по който базираните в ЕС железопътни оператори насърчават по-добра свързаност със Западна Украйна. Говори се, че чешкият частен оператор RegioJet проучва възможността за нов директен нощен влак от Прага до Чоп от началото на 2024 г.
Възможно е дори трансграничните услуги от Литва до Латвия да бъдат възстановени преди края на годината. Обичайно предпазливите редактори на прекрасното европейско железопътно разписание предполагат в своето наскоро публикувано зимно издание, че „влакът през Вилнюс до Рига се очаква да започне да се движи от 27 декември“. Ако това се случи, това ще бъде първата обществена влакова услуга между двете столици отпреди пандемията. И това ще означава, че посветените пътници с влак отново ще могат да пътуват по целия път от Англия до Естония, без да прибягват до автобус за този трансграничен преход от Литва до Латвия.