Завод след завод: Новата заплаха за производителите на автомобили в Европа
Фабрики от Испания до Турция са готови да произвеждат автомобили за китайски компании, целящи да избегнат огромните вносни мита

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Китайските производители на електромобили разширяват дейността си в Европа, за да намалят въздействието на митата, целящи да отслабят ценовото им предимство пред закъсалите производители в региона.
Европейският съюз повиши митата върху китайските електромобили до 48%, но новото поколение китайски производители на е-коли имат решение – да се слеят с местната индустрия, за да може техните автомобили да се считат за родни. Без тези мерки китайските електромобили могат да станат с хиляди евро по-скъпи за потребителите или да се окажат нерентабилни.
В Барселона скоро ще се появи Omoda E5, произведен от китайската компания Chery Automobile Co., която си партнира с испанската Ebro-EV Motors. В Полша градските автомобили T03 на китайския производител Leapmotor слизат от поточна линия, собственост на производителя на Jeep и Fiat Stellantis NV. Междувременно BYD Co. обяви плановете си за собствена фабрика в Унгария, а друга е на хоризонта в Турция, а Zeekr обмисля производствени площадки, собственост на компанията майка Geely.
Навлизането на китайските производители на електрически превозни средства е риск за европейските автомобилни гиганти. Парадоксът е, че те нямат друг избор, освен да сключват партньорства и да освобождават място за своите новопоявили се съперници, тъй като са изправени пред затварянето на някои от собствените си предприятия, докато се опитват да се приспособят към забавящия се ръст на продажбите в световен мащаб.
До края на годината Chery се надява да започне производство в бившия завод на Nissan Motor Co. в близост до товарното пристанище на Барселона. Компанията също така проучва терени за втори европейски завод.
Решени сме да продължим напред с нашата дейност в Европа в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план“, каза Чарли Джан, президент на Chery Europe.
Chery и Ebro си поставят за цел производството на 150 000 автомобила годишно в испанското предприятие до 2029 г. Джан, който говори в деня след като ЕС обяви допълнителните мита, заяви, че Chery също така цели да изгради местна научноизследователска и развойна дейност, производство и дистрибуция,
за да се превърне в истинска европейска компания“.
Според Chery испанският завод ще сглобява автомобили от комплекти, които са били частично „разглобени“. Обикновено такива автомобили се произвеждат на по-евтини места, разглобяват се и след това се сглобяват отново по-близо до мястото, където се продават. Процесът, който е често срещан в автомобилостроенето, ще позволи на Chery да избегне митата на ЕС, наложени върху готовите автомобили.
Европейската комисия все още уточнява как новите тарифи ще се прилагат към съвместните предприятия, които не са били част от нейното антисубсидийно разследване. Въпреки че преговорите биха могли да предотвратят въвеждането на допълнителните мита, преди те да станат постоянни през ноември, Китай вече започна ответна проверка на предполагаем дъмпинг на продукти от свинско месо от ЕС.
Това е само едно от направленията в по-широк световен търговски спор. САЩ наложиха мита върху вноса на китайски електромобили, които могат да достигнат до 100%, тъй като двете най-големи икономики в света се борят за индустрия, която се развива бързо отчасти благодарение на субсидиите на Пекин.
ЕС е заел по-мека позиция. Той се нуждае от евтини електромобили, за да изпълни целта си за поетапно спиране на продажбите на автомобили с вътрешно горене до 2035 г., но ръстът на продажбите се забави, засегнат от премахването на някои държавни помощи. Моделът ID.3 на Volkswagen например се продава на дребно за около 37 000 евро в сравнение с хечбека Dolphin на BYD, който се продава за около 33 000 евро.
Макар че китайските производители на електрически превозни средства досега са заели по-малко от 10% от пазарния дял в Европа, регионът е най-доходоносният пазар за компании като Nio Inc. и Xpeng Inc, които преминаха от бързо разрастване на местните си пазари към свръхкапацитет.
Китайските фирми се нуждаят от заобикаляне на европейските мита, за да не жертват печалбата си или да не подлагат клиентите си на ефектите от ходовете на болка. По данни на BloombergNEF прогнозният марж за MG4 EV на държавната компания SAIC може да спадне от 25% до едва 1%. Част от това може да бъде избегнато, ако фирмата повиши цените или ако разходите за батерии продължат да падат - друга област, в която китайските фирми изпреварват конкурентите си от ЕС.
Цените на моделите на китайските колил едва ли ще се променят, тъй като в момента те не разполагат с достатъчен капитал на бранда, за да оправдаят увеличение на цените“, пише в доклад Матиас Шмид от Schmidt Automotive Research.
Строителство на заводи
Производителите не изчакват да се изясни пълната картина на митата. SAIC води преговори с испанското правителство за това къде да построи първата си производствена база в Европа, съобщи вестник Expansion на 12 юли.
Volvo Car AB, шведският автомобилен производител, собственост на Geely, ускори плановете си да изгради новия си модел EX30 в Гент, Белгия, в допълнение към завода си в Китай.
Това лято Leapmotor започна сглобяването на изцяло електрическия T03 в Тихи, Полша, на производствена площадка, собственост на Stellantis - само шест месеца след като обявиха партньорството си. Използвайки полуразглобени комплекти, Leapmotor ще предоставя електромобили, които могат да бъдат сглобявани във всеки завод на Stellantis по света, заявиха от последната фирма.
Автомобилите, сглобени от комплекти, изпратени в Полша, ще генерират брутна печалба от около 3200 евро на автомобил, твърдят анализаторите на Jefferies пред юни. При очакваното въздействие на новите мита тази сума се свива до около 1000 евро за вносните автомобили.
Локализирането на производството в Европа може да привлече производители на автомобилни части, което е допълнителна полза за региона, казва Гани Джан, пазарен анализатор в Upply, платформа за цифрова логистика.
Има още много възможности за партньорства в условията на натиск върху разходите, включително митата на ЕС, заяви в интервю анализаторът на Citigroup Харалд Хендрикс.
Въпроси за ребрандирането
Някои правителства наблюдават отблизо опитите за въвеждане на китайски автомобили в ЕС. През юни антитръстовият орган на Италия глоби DR Automobiles с 6 млн. евро, след като установи, че незаконно е етикетирал автомобили на китайски производители, включително Chery, като произведени в Италия. DR заяви, че планира да обжалва и че само 60-70% от автомобилите са предварително сглобени в Китай.
Логично е, че страни като Италия са загрижени за запазването на работните места и следят внимателно какво се случва на вътрешния им пазар“, каза Александър Мариан, партньор и управляващ директор в AlixPartners.
Но Мариан все пак очаква китайските фирми да продължат да разширяват дейността си в Европа, евентуално чрез придобиване на заводи, които местните производители искат да затворят или продадат.
Китайските производители са изключително решителни“, каза той. „Те винаги намират начин да заобиколят даден проблем и след като са определили целта, намират начин да я постигнат.“