Общините остават без пари за ВиК и пътни проекти
Без пари в актуализацията на бюджета бъдещето на магистрала „Хемус“ и пътя Видин – Ботевград е под въпрос
Пари за общините за ВиК проекти и за ремонти на пътища няма да има. Под въпрос е и строителството на автомагистрала „Хемус“ и пътя Видин – Ботевград. Това стана ясно от изказване на министъра на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов. Причината е, че в актуализацията на бюджета не се залагат средства за разплащане с пътноподдържащите фирми.
Последното решение на Народното събрание задължава останалите 550 млн. лв. за извършени дейности в периода 2020 – 2021 г. да бъдат платени от тазгодишния бюджет на Агенция „Пътна инфраструктура“. Трябва да се предвидят и още 1.2 млрд. лв. за рестартираните 278 обекта, които бяха консервирани миналата година, които според решението на НС трябва да бъдат довършени до септември.
След като две министерства – на финансите и регионалното развитие – излязоха с пресконференции по общ доклад, констатиращ, че голям процент от извършените ремонти в страната са основни, но правени по договорите за текущо поддържане, днес Регионалната комисия в парламента се събра на извънредно заседание, на което бяха обсъдени данните. Въпреки че докладът все още не е входиран в Регионалната комисия и народните представители не бяха запознати с него детайлно, дискусията премина при висок градус на напрежението. Стана ясно, че все още докладът не е подписан от всички членове на междуведомствената комисия, която го е изготвила, а народните представители се нападаха взаимно за това кой е виновен за създалата се ситуация.
Регионалният министър в оставка Караджов взе думата няколко пъти, за да обясни, че всъщност докладът констатира дефицит в министерството от 3.1 млрд. лв. Това е сумата на възлаганията по всички договори за текущ ремонт и поддържане, извършени в периода 2020 – 2021 г. Докладът обаче констатира, че от общата стойност 79%, или 2.4 млрд. лв. са задания по основни ремонти, извършени по договорите за ТРП. От тези 2.4 млрд. лв. пък 1.2 млрд. лв. е сумата за ремонти, извършени в периода 2020 – 2021 г. От тях с решението на НС през април бяха разплатени първите 655 млн. лв. от бюджета на АПИ. Вторите 550 млн. лв. минават през контрол на Регионалната комисия в парламента. В решението фигурират и още 1.2 млрд. лв. за започнати ремонти на 278 обекта, но които бяха замразени миналата година заради надскочения в пъти бюджет на Пътната агенция. След решението на НС, работата по тези обекти обаче бе възобновена и те трябва да бъдат завършени до септември месец.
Именно заради това, че вече първите 655 млн. лв. бяха разплатени на фирмите, като още около 1.7 млрд. лв. трябва да им се доплати, Караджов заяви, че „въпросът с дефицита на МРРБ се поставя по един единствен начин – откъде да се отреже“.
Това е дефицит, който ние заварихме в министерството. Първото нещо, което смятам да направя, тези общински проекти, за които сме говорили, по тях няма да бъдат правени трансфери към общините. Все пак това бе поето само на ниво политическа отговорност на коалицията. Нямам ангажимент освен политическата чест и достойнство, които също струват много, но нямаме друг избор“, заяви Караджов.
Припомняме, че министърът бе обявил, че за ВиК и пътни проекти на общините министерството е преструктурирало 418 млн. лв. от обещаните 500 млн. лв. Така през актуализацията трябваше да се предвидят още 82 млн. лв., но такива суми няма заложени в проектобюджета. Няколко пъти министърът обявяваше, че общините вече са кандидатствали с проекти и че ще се финансират тези, които имат готова документация и разрешително за строеж.
Сега обаче тези проекти на общините няма да бъдат изпълнени заради това, че бюджетът на министерството за тази година трябва да се разплати със строителите. Освен общините обаче без финансиране остават и автомагистрала „Хемус“ и пътя Видин – Ботевград.
За тези два проекта наистина не знам какво да се прави. Те са по друга сметка и като ги няма там парите, дори и да искат, трудно мога да трансферирам средствата. Там сме вече в кризисна ситуация“, обясни Караджов.
Припомняме, че след конфликтът между „Продължаваме промяната“ и „Има такъв народ“ стана ясно, че Караджов е поискал в тазгодишната актуализация на бюджета да се заложат още 3.9 млрд. лв. – за разплащане по старите задължения със строителите, както и за финансиране на обектите като „Хемус“ и Видин – Ботевград“. Премиерът Кирил Петков и финансовият министър Асен Василев обаче заявиха, че няма как да се плаща на фирми, които са извършвали незаконни дейности в миналото, имайки предвид именно извършваните основни ремонти под формата на текущи и порочните „инхаус“ процедури.
„Не знам какво ще стане и с тези 278 обекта. Не казвам, че е окончателна цена, но сумата за тях бе около 1.2 млрд. лв. Нямам представа от една страна, ако фирмите продължат да работят, откъде ще им платим. Ако откажат, също ще е лошо“, коментира Караджов.
Припомняме, че Браншова Камара „Пътища“ реагира остро на констатациите в доклада. На пресконференция пътните строители заяви, че държавата им дължи още над 1.7 млрд. лв. Те обявиха, че спират работа заради това, че държавата няма желание да се разплати с тях, а и защото дейностите им са обявени и представени като незаконни.
На днешното заседание в Регионалната комисия присъства председателят на ББК „Пътища“ Стефан Чайков. Той взе думата в края на заседанието, защото председателят на Комисията Настимир Ананиев заявяваше, че няма входирано писмо за участие в Комисията. Депутатите от ГЕРБ-СДС обаче се застъпиха и Чайков все пак получи думата и репликира на министъра в оставка Караджов:
Чудите се откъде ще вземете пари за 278 обекта. Те няма шанс да бъдат завършени. Нали не си представяте, че ще се излиза с доклад, който твърди, че 79% от дейностите ни са незаконни, а ние ще работим. В тези 3.1 млрд. лв. от тях именно 1.2 млрд. лв. трябва да се изпълняват, а вие вече казвате, че 79% са незкаонни. Как да работим? Ние да не сме малоумни, да ни арестуват ли утре?“, попита Чайков.
Той отново напомни, че ако дейностите се приемат за незаконни, трябва да се спрат незабавно и обектите да се възстановят в предишното им състояние. Чайков показа снимки на такъв път като пример до какво състояние трябва да се приведе отново пътя.
Правете каквото искате. Понеже гледаме бюджета и между първо и второ четене, ще има интервенции от работодатели, от Камарата на строителите в България и от Браншова Камара „Пътища“, 8.4 млрд. лв. са капиталовите разходи. Изпълнението им е малко над 10% за полугодието. На АПИ капиталовите разходи са 1.1 млрд. лв. Колко ви е изпълнението на капиталовите разходи, г-н Василев“, попита директно Чайков председателят на АПИ Тодор Василев, който също присъстваше.
Цитираха се цифри между 25 и 32 млн. лв., а Чайков обяви, че „значи има пари. Търси се политическа воля и грижа за здравето на хората. Дори да не ви пука за фирмите, помислете за живота и здравето на хората“.
Тогава председателят на Комисията Настимир Ананиев (ПП) заяви, че фирмите искат пари, но не казват има ли нещо нередно в извършваните ремонти през последните 3-4 години.
„Аз не чух има ли проблем със строителството и начина му на извършване през последните 3-4 години? Заобикаляне на ЗУТ, ЗОП, гаранции за качество, това не го чух. Искате пари, но кажете има ли нещо, което вие мислите за нередно“, обърна се Ананиев към Чайков.
„Аз не съм видял орган в държавата, упълномощен да констатира нередност в това, което ние сме правили. Всичко е било в рамките на нормативната уредба. Ние нямаше иначе да си претендираме парите“, отвърна му Чайков.
Споровете за доклада
ДНСК ще трябва тепърва да се запознава с информацията в доклада и да проверява всеки един обект на място, за да установи дали в действителност има незаконно строителство или не. Началникът на ДНСК Петрова също присъства и обяви, че не може да даде срок кога ще завърши проверката, тъй като Дирекцията се занимава и с несвойствена дейности, по думите на Петрова, като преместваеми обекти. Експертите в Дирекцията също били прекалено малко.
Коментири по доклада направиха зам.-регионалният министър Явор Пенчев и зам.-финансовият министър Андрей Цеков. Те са и съпредседатели на междуведомствената група, изготвила доклада. Пенчев директно заяви, че е учуден, че се свиква извънредно заседание на Комисията, тъй като докладът дори още не е подписан от всички, а и той самият не е имал възможност да се запознае с всички данни в него. По думите му междуведомствената група не е провела и финално заседание, за да се обсъдят данните и всеки един от членовете да излезе с бележки за неща, за които не са съгласни.
Пенчев заяви, че въпреки констатацията, че 79% от дейностите по ТРП, са основни ремонти, трябва да е ясно, че групата е работила по задания, а не по сертификати за извършени дейности.
„Не цялата работа по тези задания е била завършена. Някои се изпълняват и сега и ще се завършат през септември“, заяви Пенчев, имайки предвид въпросите 278 замразени обекта от миналата година.
Зам.-регионалният министър заяви, че експерти спорят дали т.нар. технология „студено рециклиране“ е основен ремонт, за какъвто докладът я приема и заради което осъществява голяма част от дейности като такива. Това тепърва ще се обсъжда от научната общност и ще се иска становище от ДНСК дали технологията променя конструкцията и характеристиката на пътя.
Зам.-финансовият министър Андрей Цеков по тези въпроси бе на различно мнение. Той първо обори тезата на Пенчев и заяви, че всеки един междинен доклад е бил изпращан на членовете на комисията и те са могли да се запознаят с констатациите в тях. По-късно заяви, че всъщност въпросната технология е основен ремонт, защото образно казано вместо 3 пласта асфалт, те стават 4, а така се променя и нивелета на пътя.
Изказването на Цеков предизвика възмущение в Николай Нанков (ГЕРБ), който заяви, че не е редно финансист да говори за ремонти на пътища. Цялата политическа група на партията не бе съгласна с констатациите в доклада. Александър Ненков (ГЕРБ) заяви, че управляващите са се вкарали в собствения си капан, защото са използвали пътния сектор за политически цели, за да набеждават бившите управляващи. За забърканата каша отговорност носят и служебните правителства, заяви Ненков.
Ние участвахме в безсмислена Комисия с безсмислено заседание, което трябваше да се превърне в другарски съд предвид развода в коалицията. От всичко страдат фирмите и гражданите. Вие, управляващите и служебните правителства, станахте заложници на вашата пропаганда и заради това този възел не може да го разплетете“, заяви Ненков.
Цветан Енчев (ДПС) пък констатира, че отново НС ще трябва да решава по какъв начин да направи законни строежите и какво да се плати на фирмите. Зарко Маринов (ДБ) обвини ГЕРБ, че те са виновни за всичко и че всъщност схемата се е превърнала във „второто КТБ“.