Предприемачи: Среща на поколенията
В бизнеса идват амбициозни млади хора, които ще го отведат там, където предишните му лидери не са успели да стигнат

Снимка: Pixabay
Малкият и средният бизнес са определяни като гръбнак на икономиката. Особено в България, за да могат устоят на всички трусове и предизвикателства, фирмите наистина трябва да имат здрав гръбнак, гъвкавост, изобретателност, иновативност и какво ли още не. В тези 30-ина години на развитие на частната инициатива предприемачите разбраха, че ако в този глобален свят нямат силата да създават тренда, то поне трябва да умеят да хванат вълната, устремена напред и нагоре.
В бизнеса идват нови поколения мениджъри, които ще го отведат там, където предишните му лидери не са успели да стигнат. В семейния бизнес, както и във всяко друго начинание, вливането на свежата млада сила е от значение, както е важен и опитът на всеки, успял да развие и да опази фирмата си от крушение.
И в бизнеса, и в обществените процеси има нужда от приемственост. Тук правим среща между предприемач, който вече напълно е поверил бизнеса в ръцете на своите деца, и млад ентусиаст, който пък отваря нови хоризонти пред дейността, поставена от неговите родители на здрави основи.
Иван Аков:
С широко отворени очи следим тенденциите
Създадем ли по-добра бизнес среда в България, всички след това ще отидем в друго измерение
Иван Аков е основател и дългогодишен управител на Солид 55. Той е дипломиран инженер по технология на металите и специалист по автоматизация на производството. Създава компанията през 1990 г., но вече е предал на децата си оперативното й управление.
Идеята, с която някога започнах
В началото на прехода исках да съм независим и мечтаех да развия иновативен бизнес, тъй като бях научен сътрудник и имах патенти. Бяха времена на растяща битова престъпност и вратите станаха важен елемент от сигурността. Видях в това ниша.
31 години по-късно
Бизнесът на Солид-55 сега е доста различен, но остава в сферата на сигурността. Вече правим елегантни врати с електроника.
Постиженията
Останахме верни на идеята, че иновациите движат развитието. Имаме над 10 патента за вратите. Вярвам, че шансът на малките нации е да се фокусират върху определен пазарен сегмент и там да постигат максимума.
Ключов фактор за нашия успех
Спечелих съпругата си за каузата, което даде устойчивост на развитието. С нейна помощ към семейния бизнес привлякохме и двете си деца - Христофор и Лора Христови. Солид 55 стана третото ни дете. Но това не е достатъчно – нужно е да се печелят и хората, които работят. Разбрахме, че ако те приемат нашата мечта като своя, уверено ще вървим напред.
Ускорителят и спирачката
Самите ние сме ускорител. За да имаме успех, трябва с широко отворени очи да виждаме тенденциите. Изкуство е бизнесът да плува „по течението на реката“. Световните гиганти създават трендове, правят иновации и това ни помага. Така стана с пръстовия отпечатък, който внедрихме в нашите врати.
Спирачката също е в нас, но и в самата среда. Трудната среда обаче те прави по-силен, изгражда характер.
Финансирането на растежа
В началото нямахме какво да заложим, освен своята предприемаческа чест. Директорът на една малка банка повярва в нас и започна да ни дава кредити. Форма на финансиране стана и търговията с нещата, които ни трябваха за производството. Направихме склад за метали и осем магазина, което ни позволи да ги вземаме на консигнация. След 2009 г. дойдоха най-трудните години, но с гъвкавост и през тях бизнесът ни премина жив. Малките иновативните фирми в България и сега срещат трудност с финансирането на растежа си.
Произведено в България
Доброто българско производство трябва да е наша национална гордост. Самочувствието не бива да идва само от именитите спортисти и хора на изкуството. Липсва ни разпознаваема навън българска марка. Без подкрепата на държавата това не може да стане. Българският бизнес е твърде млад и няма толкова яки мускули. Навлизането на чужди пазари със свой бранд е твърде скъпо.
Най-големите трудности
Трудностите се преодоляват на момента. Иначе няма да продължиш напред.
Бизнес средата в България
Създадем ли по-добра бизнес среда, всички след това ще отидем в друго измерение.
Неизбежната промяна
Нямаш ли мотивацията да се променяш, животът започва да те рита и да настоява да се промениш.
Приемственост
В началото уж оставих сина ми да ръководи, а доста му се бърках. Но като се убедих, че този модел не работи, му делегирах цялата отговорност по оперативното управление на компанията.
Моята нова роля
Главно в създаването на нови продукти и във внедряването на иновативни разработки.
Формула за успех
Всеки трябва да си я намери сам. И да остави след себе си един малко по-добър свят.
Аков със сина си Христофор - Сн. Красимир Свраков
Васил Ралчев:
Брандът ни ще е навсякъде по света
България е необятна като възможности и потенциал; но административната тежест е ужасна; бизнес средата е страхотна на теория, но в действителност е плашеща
Васил Ралчев е едва на 23, но вече успешно работи по четири проекта – „Ина Трейд“, бранда „Inaesentials“, „Предприемчив“ и „Не бъди посредствен“. След като завършва агробизнес в университета в Рединг, се завръща в родното Панагюрище, за да даде нов тласък на семейното биоземеделие.
Голямата идея, с която се включих в семейния бизнес
Моите родители се занимават с биоземеделие - отглеждане и преработка на етеричномаслени култури. Започнали са като аматьори. Вдъхновяваше ме как напредваха въпреки трудностите и как стимулираха местната икономика. Това ме подтикна да уча “Бизнес и мениджмънт на земеделието” във Великобритания. Там разбрах, че когато един семеен бизнес успее да излезе от B2B модела и има директен достъп до крайния клиент, може да се постигнат големи неща. Присъединих се с амбицията да го изведа на световно ниво.
Новостите
Създадох онлайн магазин, за да предлагаме своите продукти на крайния клиент. Те вече са над 16 и присъстваме на 18 европейски пазара, като брандът има над 500 хил. клиенти.
Ускорителят и спирачката
Ускорителят е вътрешната мотивация, която не ми дава да спра. Искам всяка вечер, когато заспивам, да имам увереност, че съм една крачка по-близо до целите си.
Спирачката е страхът от скоростта, с която се движим, но тя по-скоро ме ентусиазира, отколкото ме плаши.
Финансирането на растежа
Трудно е да се повярва, но цялата компания започна с 1000 лв. и от тогава сама генерира своя бюджет за реинвестиции и растеж.
Произведено в България
В някои европейки страни не се приема толкова добре, но ние се опитваме да променим това. Всеки пробив ни носи вътрешно удовлетворение.
На световно ниво
Това е моята лична цел и я преследвам. Не само вярвам, но всеки ден визуализирам следващите стъпки и най-важното - предприемам ги. Най-силната ми черта е да правя нещата да се случват. Обичам да си поставям налудничави цели, в които никой не вярва, и скоро след това да разказвам как съм ги постигнал.
Най-големите трудности
Трудните неща ме привличат. Нека всички да са здрави, за да мога да ги „заразя“ с моя ентусиазъм.
Бизнес средата в България
Необятна като възможности и потенциал; ужасна като административна тежест; страхотна на теория и плашеща в действителност. Нещата обаче вървят в правилната посока...
Светът е голям и…
...брандът ни ще бъде навсякъде!
Постиженията
Кратко и ясно: 18-те пазара, на които влязохме. Развитието на вътрешната ни фирмена култура и инвестицията в персонала. Израстването ми като човек и лидер. Горд съм и с влизането ми в класациите за най-успешни млади предприемачи на Forbes „30 под 30“ и на JCI.
Ключов фактор за нашия успех
Погледът в една посока и удоволствието от споделения успех.
Неизбежната промяна
Всеки божи ден трябва да се променяме или адаптираме, иначе ще вървим назад.
„Не бъди посредствен“
Брандът и книгата ни за личностно развитие, която се превърна в най-продаваното издание от български автори. Този проект е първият ми риск, огромна стъпка и източник на увереност, че мога.
Двигателят
Желанието да се развиваме като личности и с това да водим хиляди приказни промени в света около нас.
Моята визия за бизнеса ни утре
Много по-структуриран, опериращ и познат в цял свят. Визията за утре е винаги в съзнанието, виждам я и скоро ще я покажа и на вас.
Семейство Ралчеви с техните продукти
Текстът е част от бр. 103 на сп. „Икономика“. Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.