Предстоящият празничен сезон се превръща в „Контейнермагедон“
Кризата с недостига на кораби за превоз на контейнери кара големите вериги да наемат каквото намерят – дори кораби за насипни товари

© ECONOMIC.BG / Twenty20
Корабът за сухи насипни товари Flying Buttress, някога пренасял жизненоважни стоки като зърно до всички краища на света, сега носи различно „съкровище“ – играчките Paw Patrol Movie Towers, Batmobile Transformers и Baby Alive Lulu Achoo. Той е привлечен в услуга на американския гигант в търговията на дребно Walmart, който наема свои собствени плавателни съдове в опит да преодолее прекъсванията в глобалната верига на доставки, които заплашват да торпилират индустрията за търговия на дребно в празничния сезон, пише Reuters в свой анализ.
Чартърните плавателни съдове са само един пример за инвестиции, които направихме за транспортиране на продукти възможно най-бързо“, казва Джо Мецгер, изпълнителен вицепрезидент за САЩ по операциите по веригата на доставки във Walmart.
Целта е да се заобиколят пристанищата, задръстени от трупи, и да се осигури място на корабите в момент, когато COVID-19, търговските проблеми между САЩ и Китай, недостигът на оборудване и екстремните метеорологични условия разкриха крехкостта на обхващащите целия свят линии за доставка, които използваме за всичко – от храна и мода до напитки и памперси.
Повече от 60 контейнерни кораба, превозващи облекло, мебели и електроника на стойност милиарди долари, са заседнали извън терминалите на Лос Анджелис и Лонг Бийч и чакат да се разтоварят, според морската борса на Южна Калифорния.
Преди пандемията бе необичайно повече от един кораб да се намира в лентата за изчакване в пристанищен комплекс №1 на САЩ, който обработва повече от половината от целия американски внос.
Други големи играчи на дребно, като Target, Home Depot, Costco и Dollar Tree, заявиха, че наемат кораби, за да се справят със забавянето на морските мрежи, които обработват 90% от световната търговия.
Или, както Стив Ферейра от консултантската компания Ocean Audit описва ескалиращата загриженост: Става дума за „Контейнермагедон“ (от Армагедон – бел. ред.).
Традиционната спасителна линия на американските търговци на дребно от Азия замръзна поради възраждането на COVID-19 в страни като Виетнам и Индонезия плюс прекъсване на електрозахранването в Китай. Проблемите на предлагането съвпадат с процъфтяващото търсене, тъй като потребителите харчат повече за стоки, отколкото за излизане, а празничното пазаруване приближава.
Бърт Фликингер, управляващ директор в консултантската компания за търговия на дребно Strategic Resource Group, заяви, че поне 20-25% от стоките, натоварени на кораби, е малко вероятно да стигнат до рафтовете навреме за началото на Черния петък на 26 ноември. Застрашени са и празничните пазарувания – период, през който търговците на дребно реализират повече от една трета от печалбата си.
Маршрутът на голямата печалба
Най-големите вериги поемат нещата в свои ръце.
В една нормална година Walmart щеше да превози тези играчки от Китай в Лос Анджелис в стотици товарни контейнери от 40 фута (12 метра), подредени като цветни тухли Lego върху гигантски кораби, които обслужват множество клиенти.
Но 2021 г. далеч не е типична година. Входящият товар в пристанището на Лос Анджелис се е повишил с 30% в сравнение с миналогодишните рекордни нива. Камионите и влаковете не могат да го извозят достатъчно бързо, което води до задръствания, каза изпълнителният директор на пристанището Джин Серока.
Това е все едно да имате 10 ленти за движение по магистралата и изведнъж да се свият до пет“, каза Серока.
Наетите кораби, които предлагат ценно товарно пространство и могат да заобиколят контейнерните терминали, играят решаваща роля във ваканционния сезон, който и тази година ще е пандемичен. Това важи особено много за чувствителни към времето стоки, като коледни пуловери, които няма да се продават, ако пристигнат твърде късно.
Flying Buttress, например, влезе във водите на Лос Анджелис на 21 август. Корабът се заби на опашката извън пристанището, преди да заобиколи запушените терминали и да разтовари стоките си в отделно управляван док за насипни товари наблизо на 31 август.
По време на това пътуване Walmart избегна недостига на 40-футови контейнери, които обикновено се използват за глобално корабоплаване, като премина към по-големи, 53-футови контейнери, които се използват почти изключително за транспортиране на стоки с камиони и влакове в рамките на САЩ.
Други компании също играят корабната игра, включително Home Depot, която заяви, че „творчески работи за получаване на допълнителен капацитет“.
Търговецът избегна задръстванията в Лос Анджелис, като изпрати своя чартърен кораб Great Profit близо 125 мили по-на юг до пристанището на Сан Диего.
На 15 септември бордовите кранове на кораба натовариха коледните стоки върху доковете там, разказа изпълнителният директор на Ocean Audit Ферейра, който помага на клиентите да си възстановяват надплатени суми.
„Това е домашният участък. Те правят всичко необходимо, за да спечелят на прегрелия пазар“, каза той, визирайки търговците на дребно.
Защо размерът на пристанището е важен
И все пак има ограничение за такива заобиколни решения.
Great Profit, акостира на терминал, който обработва всичко – от захар до лопатки на вятърни мелници. Той обаче може да побере максимум 500 контейнера и да извърши до два курса на месец до края на годината, каза Грег Боросей, директор на морския бизнес на пристанището.
Това е така, защото Сан Диего, подобно на много други морски пристанища в САЩ, няма извисяващите се портални кранове, необходими за вдигане на кутиите от масивните кораби. Железопътната услуга е предназначена за автомобили и други специални товари. И пътищата в околните търговски и жилищни райони не са създадени за флотилия от камиони, необходими за разнасяне на хиляди контейнери до други части на страната.
„Бихме имали много нещастна общност, ако имахме 3000 (кутии), слизащи от кораб“, добави Бороси.
Не всички търговци на дребно ще наемат кораби за подпомагане на продажбите, а други фактори могат да бъдат значителни при избора на потенциални победители и губещи.
Плащане на 20 000 долара за контейнер
Глобалната криза на предлагането обаче предоставя изгодни възможности на операторите на кораби за насипни товари. Те се възползват от рекордни цени за контейнерни превози, което е изпратило транспортните разходи над 20 000 долара на кутия на най-големите линейни кораби.
Няколко източници от корабоплаването заявиха пред Reuters, че много фирми закупуват контейнери втора употреба с всякакви размери.
Превозвачите на насипни сухи товари имат кратък период от време, за да подготвят палубите за безопасно пренасяне на товарните контейнери. Обикновено те превозват стоки в трюмовете под палубата.
Genco Shipping & Trading търси одобрение от своя сертификатор за безопасност на корабите, за да подготви някои от собствените си плавателни съдове за превоз на контейнери. Компанията няма да навлезе изцяло в този вид корабоплаване, каза изпълнителният директор Джон Уобенсмит, който нарече проекта „опортюнистичен“.
Отделно, агробизнес гигантът Cargill заяви, че се опитва да използва някои от корабите за сухи насипни товари, които наема, вместо да държи контейнери, макар и само като временно решение, „за облекчаване на проблемните места“.