Примерът NORA: Ползата да имаш агенция за местно развитие
Агенцията е идентифицирала социално-икономическите нужди в хърватския град Новска, след което се заема с проектите, които да се справят с тях
Хърватският град Новска се превърна в синоним на индустрията за видеоигри и то само за няколко години. Но докато ние от Economic.bg го разглеждахме, за да отразим тази смела трансформация, се запитахме: „А какво става с хората, които нямат интерес към сферата на видео игрите? Те ще бъдат ли изоставени?“
Оказа се, че успоредно с работата по развитието на PISMO – инкубатор за студиа за видеоигри – тече и работа от страна на общината за създаване на агенция за местно развитие, която да се бори за бизнес интересите на общността като убеждава външни инвеститори да погледнат към Новска и като предоставят на местните предприемачи безценна подкрепа в справянето им с бюрокрацията в ЕС, така че те също да останат в града.
Агенцията за развитие на Новска (NORA) е основана през 2018 г. и за няколко години помага за осъществяването на въздействащи промени в социално-икономическата структура на града.
Освен писането на проекти и провеждането на обучения, Агенцията за развитие предоставя подкрепа и съвети, но също така е там за всичко, което всъщност означава „развитие на града“, казва за Economic.bg Мария Кушмиш, кмет на Новска.
Тя изброява широкия спектър от дейности, които вървят зад семплата фасада на Агенцията.
„Има и писане на стратегии и програми за бъдещи проекти, организиране на различни събития, независимо дали става въпрос за бизнес културни, културни програми или паради.“
Двойна мисия
Като се има предвид, че NORA разполага с доста умения както по отношение на привличането за външни инвеститори, така и по отношение на насърчаването на местното предприемачество, идва като изненада, че първоначално персоналът ѝ е бил само 2 – 3 души. Бързо обаче става ясно, че ще са необходими повече хора и днес има специален екип от 12 професионалисти, които се занимават с широк спектър от задачи.
Агенцията започва със скромни проекти, много от които се оценяват само на няколко хиляди евро. С течение на времето, и с нарастването на експертизата и доверието, дейността се разширява, за да се заеме с инициативи за милиони евро. Една от силните страни на NORA се крие в нейната адаптивност и ангажираността и към приобщаване на по-слабите. По време на периоди без възможности за предприемаческо финансиране, Агенцията насочва вниманието си към укрепване на гражданското общество, като им предоставя ресурси, за да растат независимо от градския бюджет.
Тези усилия дават нов живот на пренебрегваните пространства. Например, използвайки малки проекти, финансирани от Европейския социален фонд, NORA реновира изоставени обществени сгради, превърщайки ги в общински центрове. Забележителен пример е развитието на модерно студийно пространство за млади хора, оборудвано за подкастинг, музикални продукции и създаване на видео съдържание. Тази инициатива засилва сътрудничеството с училища и граждански организации, насърчавайки нова култура на творчество и иновации.
Друг открояващ се проект е създаването на социално предприятие, съсредоточено върху повторната употреба на дървесина, разположено в нещо като читалище, което е било недоизползвано. Чрез обновяването на пространството и оборудването му за нова цел инициативата не само създава работни места, но и допринася за развитието на професионални умения.
Автономност и комплексен подход
Въпреки че агенцията за развитие NORA работи като част от общинската администрация, тя физически съществува на отделно място, със собствен експертен персонал и с автономността да се занимава с развитието на местния бизнес – област, в която публичните администрации традиционно не се считат за много компетентни. В днешно време обаче експертите по развитие, които също са и държавни служители, могат да бъдат необходимата връзка, застъпваща се за даден регион пред ЕС и чуждестранните инвеститори, като в същото време помагат на малките предприемачи да се ориентират успешно в бюрократичния лабиринт на еврофондовете.
И резултатите вече са тук. От създаването на NORA, агенцията за развитие е подкрепила създаването на приблизително 150 нови компании в различни сектори. Тези предприятия са не само работещи, но и процъфтяващи, наемат повече хора (200 нови работни места от началото на NORA) и допринасят за местната икономика.
Усилията на NORA са насочени към това предприемачите да имат уменията и знанията, необходими за устойчив растеж. Чрез персонализирани програми, разработени чрез анализ на нуждите на предприемачите, Агенцията има интерес да изгради успешни собственици на бизнес. Тези програми, често изпълнявани чрез проекти, финансирани от политиката на сближаване на ЕС, като например „NORA за предприемчива Новска“, се стремят да повишат конкурентоспособността на малките компании.
Силата на бранда
Съвременният подход на NORA като агенция за развитие е нейното разбиране за значението на маркетинга за популяризиране на продуктите и услугите на широкия пазар, който в наши дни надхвърля границите на града или региона. Ето защо NORA разполага със свой отдел за маркетинг и брандиране, в който работят експерти, които са способни да съветват, консултират и подкрепят предприемачите с промоционални стратегии, подходящи за техния бизнес. Те дори помагат при създаването на лога.
Друга експертна линия е финансирането, което е постоянен проблем за стартъпите, независимо от тяхната дейност. Въпреки че първоначалните безвъзмездни средства от градските или национални орган, като Хърватската служба по заетостта, могат да осигурят жизненоважен тласък, растежът често изисква достъп до фондовете на ЕС. Дългите административни процедури и чакане, свързани с тях, обаче могат да създадат значителни предизвикателства за предприемачите.
В такива моменти NORA отново предоставя решаваща помощ не само за обясняване на изискванията за кандидатстване за финансиране от ЕС, но също така и предлага алтернативни форми на финансиране – да речем заеми.
Бъдещето на NORA и Новска
NORA има амбициозни планове за непрекъснат растеж и иновации в Новска. През следващите пет години Агенцията има за цел да разшири както своя екип, така и гамата от услуги, за да отговори на нарастващите изисквания на своите потребители. Кметицата Мария Кушмиш подчерта, че инвестирането в човешкия капацитет ще стои в основата на развитието на NORA, гарантирайки по този начин, че тази институция ще остане мотора в насърчаването на местния напредък.
По-конкретен пример за това е нова програма, която ще предоставя специализирана подкрепа за млади предприемачи под 30 години, както и за жени предприемачи в периода 2025 – 2029 г. Чрез увеличаване на грантовете и адаптиране на своите програми, за да отговарят на променящите се нужди, NORA ще се стреми да създаде повече работни места и да стимулира икономическия растеж във всички местни индустрии.
Да видим работата, извършена от NORA в град Новска, от първо лице беше като едно уместно напомняне, че има силна необходимост от експертната подкрепа в малки населени места. С появата на съвременните дигитални индустрии публични институции, като тази агенция, наистина могат да гарантират, че развитието ще достига до всеки човек от местните общности по начин, по който никой няма да бъде изоставен в зеления икономически преход.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.