Продават колата на Хитлер на търг
Засега не е правена официална оценка за потенциалната й стойност

Снимка: Worldwide Auctioneers
Кола, направена специално за Адолф Хитлер по време на Втората световна война, наричана "супер Mercedes" ще бъде продадена на търг в САЩ в сряда.
Автомобилът Mercedes-Benz 770 Grosser Offener Tourenwagen на нацисткия диктатор е конфискувана от американската армия след войната , е една от трите подобни, която сега е в частни ръце. Общо са запазени пет такива коли, съобщава CNBC.
Търгът се организира от аукционна къща Worldwide Auctioneers и ще се произведе Скотсдейл, Аризона. Те определят екземпляра като "най-исторически значимият автомобил, предлага някога на публичен търг".
Засега не е правена официална оценка за потенциалната й стойност.
Аукционната къща обяви, че 10% от приходите от продажбата ще бъдат дадени за финансиране на образователни инициативи за Холокоста.
Според придружаващата документация, дизайнът на колата е на Хитлер и на неговия шофьор - офицерът от СС Ерих Кемпка. Кемпка поискал от инженерите на Mercedes да осигурят максимална защита на Хитлер, въпеки че автомобилът е открит.
Сред вградените мерки за сигурност са 30 мм ламиниран стъклопласт и отделящи се странични панели. Облицовката на бронята защитава отстрани каросерията и шасито, докато друг панел отзад може да се повдигне или снижи в зависимост от нивото на заплаха.
Според документите колата е ползвана за първи път публично през октомври 1939 г. като част от колона, ескортирала Хитлер до канцеларията на Стария Райх в Берлин в присъствието на международни медии.
Използвана е и за държавно посещение от италианския фашистки диктатор Бенито Мусолини през юни 1940 г. Само месец по-късно Хитлер ползва колата за парад на победата след бързия разгром на Франция. Хитлер е участвал с колата и в паради след германски победи над Югославия и Гърция.
След капитулацията на Германия през 1945 г. колата е била конфискувана от американските сили и използвана от военната полиция на САЩ, разположена в Хавър, северна Франция.
Превозена е до Съединените щати през 1946 г., когато е закупена от Том Остин, богат тютюнев плантатор от Грийнвил, Тенеси.
После обаче дълго не е ползвана и чак през 1976 г. е възстановена от "ловци" на класически автомобили, преди да бъде продадена на Ралф Енгелстад, собственик на Imperial Palace казино и хотел в Лас Вегас.
По това време километражът е навъртял само 33 309 километра (20 697 мили), а според аукционната къща през следващите 40 години са добавени само 50 километра.
След смъртта на Енгелстад, колата е продадена през 2004 г. като част от пакет от 21 автомобила на Mercedes-Benz. Идентичността на сегашния собственик не е разкрита, въпреки че според информации колата за последно е купена през 2009 г. от руски милиардер.