„Промяната“ си приписа заслугите за тунела под Шипка
Важният инфраструктурен проект бе задействан от бившия регионален министър на ИТН Гроздан Караджов, с когото ПП влезе в остър конфликт за пари

© ECONOMIC.BG / БТА
Кирил Петков, Асен Василев (ПП) и Гроздан Караджов (ИТН) по време на парламентарно заседание
„Продължаваме промяната“ се похвали с развитието на проекта за тунела под Шипка. В предизборен клип на партията на бившия министър-председател Кирил Петков се посочва, че „само за 7 месеца „Промяната“ направи първите стъпки към реализирането на тунела“, имайки предвид подписания договор през юни за проектиране и строителство на важния инфраструктурен обект. Интересна подробност е, че тази стъпка бе реализирана от бившия регионален министър на „Има такъв народ“ – Гроздан Караджов, който бе заклеймен от ПП като „брокер“ на пътните фирми в страната, тъй като настояваше да се реши проблемът със задълженията към строителите и блокираните дейности в цялата страна.
Припомняме, че разривът в отношенията между бившите коалиционни партньори дойде в момента, когато Караджов поиска 3.9 млрд. лв. за ремонт и строителство на нови инфраструктурни проекти. Бившият финансов министър и съпредседател на „Промяната“ Асен Василев отказа, а след това заедно с Петков заявиха, че Караджов и ИТН искат да дадат милиони на „корумпирани“ фирми. Тогава ИТН сложи край на коалицията и изтегли министрите си.
В клипа, качен на страницата на ПП, се посочва, че идеята за тунела под Шипка е отпреди 125 години и че проектът стартира 4 пъти, но след това е замразяван от политиците на прехода. За изграждането му започва да се говори активно през 2013 г., а през 2015 г. се посочва, че България губи 66 млн. лв. европейско финансиране заради забавени съдебни процедури.
Само 7 месеца след началото на управлението си правителството на „Промяната“ извървя първите стъпки и възложи проектирането и строителството на тунела“, се посочва още.
В действителност страната загуби еврофинансирането на Фаза 1, при която трябваше да бъде завършено строителството на обходния път на Габрово. Проектът бе вкаран за финансиране в ОП „Транспорт“ 2007 – 2013 г., но България не успя да усвои напълно средствата през допустимия период. Тогава правителството на ГЕРБ отрече да има загубени средства.
Хронологията на развитие на проекта
През 2020 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ отвори офертите по обявената обществена поръчка и тогава стана ясно, че две турски, една китайка и четири български фирми са проявили интерес към изграждането на тунела. Ценовите предложения на компаниите обаче бяха отворени едва година след това – в края на март 2021 г., а проектът поскъпна с 40 млн. лв. при обявена поръчка на стойност 320 млн. лв.
През юли 2021 г., по време на бившето служебно правителство, в което регионален министър бе Виолета Комитова, тогавашният председател на АПИ Апостол Минчев подписа решението за определяне на изпълнител. Победител бе „Консорциум ПСВТ“, в който влизат „Хидрострой“ АД, „Пътни строежи Велико Търново“ АД и „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД. Консорциумът, класиран на второ място – „Шипченски проход“, в който влизат фирмите „Трейс Груп Холд“ и проектантската „Алве Консулт“ ЕООД – обаче обжалва решението пред КЗК и ВАС, което реално забави подписването на договора за строителство с няколко месеца.
През януари 2022 г., когато вече на власт бе правителството на Петков, регионалният министър Караджов посочи, че въпреки забавянето в подписването на контракта и поскъпналите строителни материали, „Хидрострой“ устно е потвърдил офертата си. Така договорът за проектирането и строителството на тунела бе подписан през юни. Това стана на официална церемония, в която участваха бившият председател на АПИ Тодор Василев и представители на изпълнителя.
Cpoĸът зa пpoeĸтиpaнe e 8 мeceцa, a зa cтpoитeлcтвo – 3.5 гoдини. Пpoeĸтът e вĸлючeн зa финaнcиpaнe пo OΠ „Tpaнcпopтнa cвъpзaнocт“ 2021-2027 г.