Ремонтът на „Дунав мост“ при Русе се отлага най-рано за октомври
Ако проектирането приключи скоро, мостът може да е готов през пролетта
Основен ремонт на българския участък от „Дунав мост“ при Русе може да започне най-рано през октомври. Проектът за дейностите по съоръжението е на финален етап. Очаква се становище по него и от Национална компания „Железопътна инфраструктура“, съобщават от пресцентъра на регионалното ведомство.
Ресорният министър в оставка Гроздан Караджов е провел среща с Н. Пр. Бръндуша Йоана Предеску – извънреден и пълномощен посланик на Румъния в България. Двамата обсъдиха липсата на добра транспортна свързаност между съседните държави.
Припомняме, че всъщност проектът трябваше да е готов още през май. Това бе обявено от Караджов в края на януари, когато българските и румънските власти се срещнаха, за да обсъдят бъдещето на фероботната връзка между Русе и Гюргево.
Проектът ще определи конкретните ремонтно-възстановителни дейности, прогнозната стойност и срок за изпълнението им. След готов технически проект Агенция „Пътна инфраструктура“ ще обяви обществени поръчки за строител и за надзор. Ако ремонтните дейности започнат до края на тази година, мостът би трябвало да е готов през пролетта.
България и Румъния имат общи амбициозни проекти в транспорта и пътната инфраструктура. Те трябва да бъдат реализирани. Имаме нужда от по-добра свързаност, за да се развиват търговията, бизнесът и туризмът“, посочи регионалният министър, цитиран от пресцентъра на ведомството.
Посланик Предеску изрази удовлетворение от работата си с българските власти през последните шест месеца и изрази надежда, че политическата ситуация в страната няма да спъне стратегическите инфраструктурни проекти.
Какви проекти може да развият двете страни?
Караджов представи приоритетните пътни проекти, информирайки посланик Предеску за рисковете пред изпълнението на пътя Видин – Ботевград, магистралите „Струма“ през Кресненското дефиле и „Хемус“. Той посочи като важен за страната и аутобана „Русе - Велико Търново“, който е част от транспортния коридор от Букурещ през България до Александруполис в Гърция. Друг проект е автомагистрала „Черно море“, за която АПИ изготвя разширен идеен проект.
От ключово значение за двете страни са и пътищата по транспортен коридор „Ориент – Източно Средиземноморие“. Идеята е да се изгради магистрала от Видин през Монтана с тунел под прохода „Петрохан“ до София, където да се свърже с автомагистрала „Струма“.
От своя страна Румъния трябва да подобри транспортната си инфраструктура към „Дунав мост 2“ от Арат до Калафат. За проекта за магистрала, която да свърже Западна Европа с Атина през „Дунав мост 2“ вицепремиерът получи подкрепа от еврокомисаря по сближаване и реформи Елиза Ферейра.
Като един от основните инструменти за съвместна дейност в интерес на двете държави бяха коментирани програмите за териториално сътрудничество. Новата програма ИНТЕРРЕГ Румъния – България 2021-2027 г. е с бюджет 207.5 млн. евро, като се очаква да бъде одобрена от Европейската комисия.