Сделката за „Булсатком“ и (краят на) тв конкуренцията в България
Ако регулаторът одобри сделката, United Group ще държи около 60% от пазара на платена телевизия в България

© ECONOMIC.BG / Deposit Photos
След няколко критични години, белязани от тежки финансови сътресения и заплетена съдебна сага за контрола над компанията, някогашният лидер на пазара на платена телевизия – „Булсатком“ – е напът да стане собственост на United Group, компанията майка на Vivacom. Сделката бе официално обявена преди ден и тепърва предстои одобрението ѝ от антимонополния регулатор.
Изходът от процедурата ще е показателен за често критикуваната дейност на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), от чието решение ще зависи дали иначе свободният избор на потребителите няма да бъде сведен до санитарен минимум.
Как изглежда тв пазарът днес
Години наред „Булсатком“ бе лидер на пазара на платена телевизия и изпъкваше сред море от по-малки доставчици. През изминалото десетилетие в бизнеса навлязоха и телекомите A1 и Vivacom, които лесно успяха да привлекат потребителите с пакетните си предложения. Междувременно по-дребните играчи започнаха да загиват.
Така пазарът на платена телевизия в България към 2022 г. е доминиран на практика от тримата големи, които общо държат близо 90% от него, по данни на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). На първо и второ място през 2022 г. са именно Vivacom и „Булсатком“ (б.р. – компанията отстъпи първото място едва през миналата година).
Както се вижда и от графиката по-горе, третият на пазара – A1 – е доставчик на 26.4% от абонатите в страната. Всички останали 241 предприятия в сектора си делят общо 13.9% от регистрираните потребители.
Ако Vivacom и „Булсатком“ се обединят под шапката на една компания майка, чрез тях тя ще доставя телевизия на около 60% от всички абонати.
Краят на телеком мира
Апетитите към „Булсатком“ се оказаха една от основните причини за края на поддържания с години мир на телеком пазара. Преди това мобилните оператори имаха сблъсъци по линия на 5G честотите, а започналата преди около 3 години серия от поглъщания на Vivacom също не остави безучастни конкурентите ѝ.
Темата за придобиването на телевизионния доставчик обаче ескалира напрежението до нови висоти след противоречивата сделка за продажбата му през 2021 г. на Спас Русев. След като „Булсатком“ бе разклатен от сериозна финансова криза, мажоритарен дял в него придоби дружеството на бизнесмена – „Вива Корпорейт България“. Впоследствие стана ясно, че сделката е финансирана с кредит от United Group.
Самият Русев бе мажоритарен собственик във Vivacom, която продаде на United Group през 2020 г. След това в продължение на две години – до края на юли 2022 г. – той бе част от Надзорния съвет на телекома, за да помага за трансформацията в компанията след придобиването ѝ. Окончателното му излизане от управлението на компанията съвпадна с последвалото няколко дни по-късно официално вписване на сделката за „Булсатком“ в английския регистър (б.р. – „Вива Корпорейт България“ ЕООД придоби контрол върху „Булсатком“, купувайки 75% от капитала на „Булсатком Инвестмънт Лимитид“, британското дружество, едноличен собственик на капитала на българския тв доставчик).
Подробности около сделката не бяха обявени, но през миналата година – при обявяването на финансовите резултати на United Group – стана ясно, че е предоставила заем от 127 млн. евро на дружеството на Спас Русев, чрез който той да финализира придобиването на „Булсатком“ (Bulsatcom). Условията по него дадоха възможност на United да получи част от активите на „Булсатком“ – мобилни станции и оптичната мрежа.
Всичко това отприщи вълна от недоволство у конкурентите и особена остро такова у „Йеттел България“, за която стана ясно, че също е имала интерес към придобиването на „Булсатком“.
През март тази година А1 и „Йеттел“ обжалваха продажбата на кулите и фиксираната мрежа на „Булсатком“ на United. Няколко месеца по-рано КЗК пък се зае да проверява как смяната на собствеността на тв доставчика ще се отрази на пазара – отново по сигнали от конкурентите и от публикации в медиите.
Не на последно място, притеснения около сделката има и защото най-голямата медийна група в България – тази около Нова телевизия – също е под шапката на United Group.
„Перфектната буря“ в „Булсатком“
Главоболията за „Булсатком“ започнаха в края на 2016 г., когато компанията се сблъска с първите по-големи затруднения по изплащането на заема, който изтегли през 2014 г., за да развива сателитната си компания Bulgaria Sat.
Кредитът бе на стойност 85 млн. евро и според условията на договора трябваше да бъде върнат до 31 декември 2020 г. През юни 2017 г. обаче „Булсатком“ не успя да извърши плащане нито по лихвата, нито по главницата.
Междувременно част от първоначалните кредитори започнаха да продават своите вземания на други, а те на следващи. Така през 2019 г. се стигна до план за преструктуриране на дружеството. По онова време в него все още бе включен единият от двамата съоснователи – Пламен Генчев, чиято фигура обаче постепенно изпадна от картинката. Самият той поведе тежка битка с кредиторите в опит да си върне контрола над компанията.