Караджов дава шест терминала по Дунав на концесия
Транспортният министър пусна обществена поръчка за изготвяне на подробни концесионни анализи на стойност 390 хил. лв.

© ECONOMIC.BG / БТА
Снимката е илюстративна
Министерството на транспорта планира да отдаде на концесия шест пристанищни терминала по река Дунав. За целта е стартирана обществена поръчка за изготвяне или актуализация на подробни концесионни анализи за обекти във Видин, Русе, Тутракан и Силистра. Търгът е с прогнозна стойност от 390 хил. лв. без ДДС, а оферти се подават до 15 август.
Обектите, включени в настоящата процедура, са:
- Пристанищен терминал Видин-център;
- Пристанищни терминали Русе-изток 1 и Русе-изток 2;
- Пристанищен терминал Русе-запад;
- Пристанищен терминал Тутракан;
- Фериботен терминал Силистра.
Припомняме, че правителството има стратегия за привличане на частни инвеститори за големи инфраструктурни проекти, за които държавата няма достатъчен ресурс в средносрочен план.
Пристанищен терминал Видин-център е с обща площ от 52 500 кв. м и включва 5 корабни места с обща дължина 481 м, от които 3 са пригодени за пътническо обслужване. Разполага с жп и автомобилна връзка, както и със зона за обслужване на круизни кораби.
Пристанищни терминали Русе-изток 1 и 2 са част от по-големия комплекс на Източното пристанище в Русе. Първият терминал включва 9 корабни места с обща дължина 830 м, 14 портални крана и над 64 000 кв. м открити складови площи. Вторият разполага с 5 корабни места, 3 портални крана и около 18 000 кв. м открити площи. И двата терминала имат жп и пътен достъп.
Пристанищен терминал Русе-запад е с площ около 118 000 кв. м, разполага с 10 корабни места, 11 крана, складове и добра логистична свързаност. Създаден още през XIX век, днес терминалът е от значение най-вече за товарооборота със строителни материали и насипни товари.
Пристанищен терминал Тутракан е малък по мащаб, със само едно корабно място, един портален кран (5 т) и кейова линия с дължина 110 м. Общата му площ е около 13 000 кв. м, включително склад и административна сграда. Терминалът обслужва местен трафик и няма жп връзка.
Фериботен терминал Силистра има едно корабно място за Ро-ро операции, кейова линия от 272 м, една рампа и прилежащи площи около 12 000 кв. м. Терминалът не разполага с железопътна връзка, но има достъп до републиканската пътна мрежа.
За всеки един от обектите избраният изпълнител ще трябва да изготви проекти на обосновка на концесията, документация за процедурата, включително проект на концесионен договор и решение за откриване на концесия.
Припомняме, че наскоро стана ясно, че Летище Пловдив отново е във фокуса на потенциални инвеститори, като италиански компании проявяват силен интерес към концесията му с идеята за изграждане на интермодални терминали. Въпреки предишни неуспешни процедури, очаква се нова процедура за избор на концесионер да бъде открита през втората половина на тази или в началото на следващата година.
Темата за изграждането на интермодален терминал в Русе също е поставена сред приоритетите на транспортното министерство. След неуспешни опити за европейско финансиране, вече се разглежда възможността проектът да бъде реализиран чрез публично-частно партньорство, включително чрез концесия. Проектът за Русе е важен за обслужването на товарния трафик между пътната, железопътната и речната инфраструктура в региона.
Освен това, до края на годината българското правителство ще обяви процедура за публично-частно партньорство за развитието на Пристанище Варна, като очакванията са тя да обхване терминалите Варна-Изток и Варна-Запад. Миналата година стана ясно, че и Фериботен комплекс – Варна ще бъде отдаден на концесия.