Столична община поиска от БДЖ градска железница
Проектният график за движение на пътническия жп оператор породи недоволството на общините
По примера на други общини в страната, и София поиска от „БДЖ – Пътнически превози“ да заложи повече влакове, които да обслужват самата столица. Нещо повече – общината иска да се сформира т.нар. градска железница с мотива, че в София живее 1/3 от населението на страната.
Това става ясно от публикация на „Спаси София“, които са част от управляващата коалиция в града. В нея се казва, че зам.-кметът по транспорт инж. Илиян Павлов е изпратил становище по темата. За момента не е ясно защо това не се обявява официално от пресцентъра на Столична община.
От публикацията се разбира, че зам.-кметът по транспорт е поискал да се предвиди влак от Банкя до Казичене, като в час пик той да се движи на 20 минути. Сегашните два влака на ден между София и Банкя пък да се преработят в градска железница.
Проучвания на „Софияплан“ показват, че по трасето на влака от Банкя до Казичене живеят достатъчно хора, за да оправдаят подобен интервал.“
Също така общината иска да се създаде нов крайградски пътнически влак, който да се движи като кръгова линия от София през селата Яна, Чепинци и Световрачене с интервал от 60 минути.
Столична община има готовност да интегрира тарифната си система с тази на БДЖ, за да може влаковете да станат пълноценна част от градския ни транспорт“, се посочва още, което на практика загатва за идеята за единен билет за движение.
Припомняме, че в Плана за възстановяване и устойчивост трябваше да осигури достатъчно подвижен състав именно за градски железници около София и Пловдив. Дори бе представен и примерен график за движение. Предвид обаче това, че половината поръчки се провалиха и България няма да се сдобие с пълната бройка влакове и локомотиви, е почти ясно, че държавният пътнически оператор не може да предложи подобна услуга.
Обсъждането на проекта на график за движението на влаковете за следващата година нагледно показва слабостите на държавния пътнически оператор. Общините имат редица изисквания за по-добро жп свързване на населените места, но в същото време БДЖ – „Пътнически превози“ не може да отговори на нуждите им заради недостатъчния подвижен състав, липсата на кадри и други проблеми, които от години не успяват да намерят решение.
В плановете на частните пътнически оператори, които вече получиха лиценз за превоз на пътници (пловдивската „Пимк“ и старозагорската „Рейлимпекс“) пък не влизат градските железници. Така за момента единствената алтернатива на придвижване са автобусите и личните автомобили.