Строителството е двигател на развитието

Държавните поръчки ще продължават да са най-значителния фактор за ръст в бранша

Георги Василев, председател на Борда на директорите на „Джи Пи Груп“ АД:

Строителството е двигател на развитието

Снимка: Джи Пи Груп

 

 

 

- Г-н Василев, от началото на годината светът е изправен пред безпрецедентна пандемия. Как се отрази това на строителния бранш?

- Пандемията, възникнала от разпространяването на коронавируса се отрази на целия свят, в много широки граници и аспекти. В началото хаосът завладя света, но с правилните действия и мерки от страна на правителството и администрацията смело мога да кажа, че последиците в България бяха минимализирани. Неминуемо пандемията се отрази на сектора, но това е един от малкото сектори, които успяха да продължат да поддържат добри нива на оперативна дейност. Строителството е един от най-важните фактори, които задвижват цялата икономика. Това мнение се потвърждава от всички експерти в Европа, а и не само. В Англия например използваха понятието, че за да се излезе икономически от кризата е необходимо „строително цунами“. Строителството трябва не просто да се запази и захрани, но и да бъде двигател на развитието в следващите етапи.

- Каква е 2020 г. за инвестиционния пазар? Гледа ли компанията Ви към възможности за инвестиране и реализиране на активи в недвижими имоти?

- Пазарите през 2020 г. са необикновени, в много отношения. В периоди като тази година излизат на преден план възможности, които имат дългосрочен потенциал. Фирми, търсещи бързи печалби, които се отнасят към строителството като към търговия, губят позициите си.

Бългapcĸият инвестиционен пaзap на нeдвижими имoти в paзличнитe мy ceгмeнти e нacитeн c yчacтници и пpoдyĸти, a дoбpe paзвитaтa ĸoнĸypeнтнa cpeдa и дocтъпът дo oпции зa финaнcиpaнe, cъздaвaт нoви възмoжнocти. Bъпpeĸи чe няĸoи ceгмeнти мoгaт дa изпитaт тpyднocти в ĸpaтĸocpoчeн плaн, нe oчaĸвaм дpacтичнo cвивaнe в cpeднocpoчeн или дългocpoчeн плaн, тъй ĸaтo пoтeнциaлът за развитие остава. През годините ние винаги сме били отворени към привлекателни инвестиционни предложения. Дори в момента реализираме жилищни и офис проекти, които се радват на голям интерес.

- С какви проекти се занимава „Джи Пи Груп“ АД в момента?

- През тази година завършихме успешно изграждането на много частни и национални проекти. Сред тях е софийското метро, в което „Джи Пи Груп“ АД бе участник в консорциум, като изпълни изцяло една от новите метростанции “Св. Патриарх Евтимий“, и бе партньор в изпълнението на НДК II. Продължаваме със строителството на един от най-иновативните жилищни и офис комплекси в столицата – Геритидж парк; работим по изграждането на най-дългия тунел в България – тунел „Железница“. Скоро предстои стартирането на два от най-големите ЖП проекти в страната, които се осъществяват с европейско финансиране по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. За изграждането на нови системи за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив-Бургас, „Джи Пи Груп“ АД ще си партнира с канадския гигант Bombardier. Компанията ни ще работи в консорциум с австрийската Strabag, в проекта за модернизация на железопътната отсечка, част от най-мащабния проект „Модернизация на ЖП участък Елин Пелин-Костенец“.

- Отрази ли се пандемията на дружеството?

- Дружеството винаги е поддържало изключително консервативен подход към привлечения ресурс. Това ни позволява да посрещнем промените на пазара. Предизвикателствата са различни и с различен магнитуд за подсекторите на строителния бранш. Виждаме, че жилищното и инфраструктурното строителство са засегнати по различен начин.  

Като цяло коронавирус пандемията не се отрази твърде много на ритъма на работа в строителния сектор, който беше от малкото отрасли, които можеха да продължат да работят. Трусове имаше с доставки на материали и стоки от чужбина, но и това бе преодоляно.

- Очакванията са през следващите месеци да настъпят икономически проблеми във всички държави. Какви трябва да са стъпките, за да бъде преодолян този период?

- По всичко изглежда, че държавните поръчки ще продължават да са най-значителния фактор за ръст в бранша. Проектите с държавно значение са опорна точка в развитието на сектора. Разбира се, не бива да подценяваме и частните инвестиции, защото те се увеличават и все повече проекти в различни части на страната се реализират, благодарение на тях.

Поведението на изпълнителната власт и на частните инвеститори към този момент е изключително позитивно и с изключение на някои отложени намерения, по-голяма част от плановете не са ревизирани и не се планира да се прекъсват изпълненията на проекти и обекти.

В бранша от голямо значение в следващите години ще бъдат проектите по оперативна програма "Околна среда", свързани с подобряването на ВиК инфраструктура. Санирането също е тема, чието развитие се очаква с нетърпение.

В световен план очакванията са рецесията тази година да не бъде толкова дълбока, колкото се очакваше. Това се дължи на действията на държавите в подкрепа на икономиките. От Организацията за икономическо сътрудничество и развитие предупреждават обаче, че икономическите перспективи остават изключително несигурни, тъй като пандемията продължава да нанася големи поражения на икономиките и обществата.

Интервюто на английски: Construction is the engine of development

Коментари: 0