Удобството е по-голямо предимство за потребителя от сигурността на дигиталните услуги
Това сочи проучване на Mastercard за дигитализацията в 13 държави от ЦИЕ, включително България

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Удобство, достъпност, бързина и опростеност. Това са най-важните предимства на дигиталните услуги за потребителите към днешна дата. С времето сигурността е слязла значително по-надолу в класацията. Това сочи проучване на Mastercard за дигитализацията в 13 държави от Централна и Източна Европа (ЦИЕ), включително България, което бе представено днес пред журналисти.
„Ако преди време основното притеснение на потребителите беше сигурността, сега за тях най-важно е да им бъде удобно и да им спестява време“, коментира Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Косово, Северна Македония и Албания.
Това донякъде се обяснява с достигането на т.нар. дигитална зрялост. Ако преди време са се плашели по-скоро от неизвестното, то днес хората вече са много по-запознати с технологичните решения, техните възможности и предимства. В тази връзка е любопитно кои услуги бележат спад на потреблението. Според проучването това са използването на електронна поща и интернет търсенето – съответно с 3 и 6 процентни пункта надолу спрямо 2016 г.
„Три пункта не е никак малко (за е-пощата, бел.р.) при положение, че това преди време беше основното приложение на дигиталните услуги“, коментира Ваня Манова. Понижението на онлайн търсенето тя си обяснява с появата на специализирани приложения, например за настаняване, навигация, времето. „Не сме станали по-малко любопитно, просто имаме други средства, освен класическото търсене“, добавя още тя.
Обратно, услугите със значително повишение на употребата са: проверяване на времето, сайтовете за настаняване, споделяне на снимки и видео, P2P парични преводи, онлайн пазаруване, плащане на сметки, навигация.
България vs. ЦИЕ
Българите са сред най-активните потребители на дигитални услуги за ежедневни нужди в ЦИЕ и в топ 3 в региона по възприемане на иновациите в сферата. Този е сред основните изводи в проучването на Mastercard. Не е изненада, че най-голямо е ползването на социални мрежи и чатове. Любопитното е обаче, че вторият тип приложения бележат по-голям ръст спрямо 2016 г. за сметка на първия, което е в унисон с цялостния тренд на миграция към апликации за лична комуникация.
58% от потребителите плащат сметките си дигитално, което ни нарежда сред лидерите по този показател, предвид че средното ниво в ЦИЕ е 50%. Същото се наблюдава и за повечето платежни дигитални услуги, като плащане чрез мобилни портфейли – 24%, при средно 19% в ЦИЕ. В P2P плащанията се наблюдава значителен ръст от 27% в сравнение с 2016, който се дължи на бързото развитие на финтех индустрията в България – 36% от потребителите вече използват тези плащания, като средното за региона е 30%.
В онлайн пазаруването също е отчетен ръст в сравнение с 2016 година – от 68% до 74% през 2019. Потребителите в България пазаруват онлайн през мобилни приложения средно 5 пъти месечно, a плащане през уеб браузър ползват 72%. Плащанията с карта онлайн вече надминават плащането кеш при доставка, съответно с 64% на 54%. 45% плащат с карта при доставка, а 37% ползват PayPal.
74% от потребителите в ЦИЕ вече разглеждат мобилния телефон, като предпочитана алтернатива на платежната карта. Това представлява увеличение със 17% в сравнение с резултатите преди 3 години. В България 64% вече активно използват възможността за мобилно плащане.
„Нарастващата употреба на дигитални иновации у нас означава и повишаване на доверието в устройствата ни. Фактът, че хората вече вярват на мобилните си телефони, както на портфейлите за парите си, е ясен знак, че технологичните компании са успели да осигурят сигурна цифрова среда за потребителите“, коментира Иван Хаджов, мениджър бизнес развитие в Mastercard.