„Великата миграция на богатството“: Кой ще движи жилищния пазар в бъдеще?
Експерти очакват имотният пазар в България да се забави, а реализирането на нови проекти да изисква много повече усилия от предприемачите и консултантите
Светът се намира в навечерието на великата миграция на богатството. Сега основната част от активите по света е в ръцете на Бейби бумърите (хората, родени между 1946 и 1964 г.). През следващите 20 години обаче тяхното състояние ще се прехвърли на следващите две поколенията – милениалите (родени в периода от 1981 до 1996 г.) и поколение Z (родените между 1997 и 2012 г.). Следователно именно те ще са движещата сила на пазара на недвижими имоти в световен мащаб.
Това стана ясно от презентацията на Лив Баген, макроикономист и директор „Глобални продажби“ на Juwai Iqi, по време на първата конференция на Realto Group, която се проведе в сряда в София.
Ще станем свидетели на прехвърляне на богатство в невиждан мащаб досега. След 2030 г. най-богатите в глобален мащаб ще са именно милениалите“, казва тя.
Какво се случва, когато едно поколение се сдобие с пари?
„Появява се съвсем ново поколение купувачи. Те искат съвсем различни неща. До 2034 г. 50% от покупателната способност ще е именно в тези поколения. Те ще са новите клиенти на агенциите за недвижими имоти“, казва Лив Баген.
Бъдещият „двигател“ на пазара на недвижими имоти – милениалите и поколение Z – са тотално различни в представите си за света от Бейби бумърите. Не гледат телевизия, не отговарят на имейли и за тях взаимодействието е всичко.
Ако преди години аз се обаждах по телефон на клиентите си, за да ги попитам дали нещо ги интересува, днес ситуацията е съвсем различна. Ние сме с телефон в ръка по цял ден, но за разговори почти не го използваме“, казва Баген.
Една от най-съществените разлики между поколенията, особено когато става въпрос за покупка на недвижими имоти, е търсенето на отзиви. Според експерта в областта, милениалите и представителите на поколението Z изключително много се влияят от отзивите в Google и социалните мрежи.
Не искат само брошури на хубавата къща, която ще им продадете. Искат да знаят дали една агенция предлага добро обслужване.“
Кои градове привличат най-много милионери?
Виетнам, Китай и Мавриций са привлекли най-много милионери за последните 10 години, сподели Лив Баген.
7 от 10 души в световен мащаб искат да живеят в градовете, а 67% от парите, които ще се харчат на глобално ниво след 10 години, ще идват от поколенията Y и Z”, допълва тя. „Поколения, чиято потребителско поведение е много по-различно от това на познатите ни към момента клиенти.“
Експертите на форума коментираха, че през последните 100 години светът е станал свидетел на едно-единствено поколение, чието потребителско поведение не е било зависимо от сигурността. Това са хората, родени и израснали между Втората световна война и днес, и то само в някои зони на света, каквато е Западна Европа. Към момента обаче, пред хората отново стои въпросът за сигурността и той е фактор при вземането на редица решения, сред които е и покупката на имот.
Българският пазар
Търсенето на сигурност за спестяванията е основен двигател и за българския пазар на ново строителство, според данните на Обединени агенции Realto. Две са водещите тенденции на пазара у нас – ръст на обемите (около 13%), продиктуван от ръст на цените, но и все по-дълъг срок за сключване на сделка.
Имаме растящ брой запитвания, успяваме да затворим 10% повече сделки, но срокът на сделката се увеличава двойно – ако преди купувачите вземаха окончателното си решение до 3 месеца, сега този процес им отнема от 3 до 6 месеца“, коментира Гергана Тенекеджиева, изпълнителен директор на АДРЕС.
Според Весела Илиева, управляващ партньор на New Estates, постоянно нарастват средствата и усилията, които трябва да се вложат за реализацията на един проект – признак, който демонстрира желанието на инвеститорите да привлекат купувачите първо при тях. Това, заедно с очакванията за забавяне на пазара и влизането на България в еврозоната, може да ги постави пред трудното решение в колко проекта да вложат усилия и какви.
Според Явор Пейчев, изпълнителен директор на „Имотека“, макар броят сделки и цени да продължават да растат, гъвкавостта на инвеститорите ще е ключова за пазара у нас.
Инвеститорите могат да се обособят в две основни групи. Част от тях ще преустановят продажбите си на зелено, реализирайки такива единствено след Акт 14 и работейки с по-малък марж на печалбата. А друга част, виждайки забавянето на пазара, ще разчитат на по-големи комисиони към посредническите агенции”, коментира Пейчев.
Бъдещето на пазара е в специализацията според Явор Костов, изпълнителен директор на Forton Homes. Стратегически това означава, че бизнесът следва да се съобрази с купувачите, които вече няма да търсят просто консултант по недвижими имоти, който да има експертиза във всички сфери. Те ще се обръщат към специалисти, които имат по-задълбочени познания и опит в конкретен сегмент на имотите.