БДЖ се отказва от половинвековните вагони от Германия

Техническата експертиза установи, че те са амортизирани и с много несъответствия на изискванията у нас

„БДЖ-Пътнически превози” се отказва да купува 30-те половинвековни пътнически вагона от Германия, научи Economic.bg от свои източници в централата на ул. „Иван Вазов” 3 в София. Причината за това решение, както прогнозирахме още в началото на февруари, са изключително негативните оценки от техническия оглед на возилата, извършен преди няколко дни в Германия.

Припомням, че на 14 ноември „БДЖ-Пътнически превози” обяви обществена поръчка за закупуване на „до 30 броя пътнически вагони”, използвани в ЕС. Общата прогнозна стойност на поръчката беше 1.89 млн. лв. без ДДС. До крайния срок - 26 ноември, не бяха подадени оферти за доставка. В резултат процедурата беше прекратена и се пристъпи към директно договаряне с „Дойче бан”.  От германския жп превозвач изпратиха у нас списък с 30 бракувани вагона, на които експерти от БДЖ и външни консултанти трябваше да направят технически оглед.

От данните в списъка веднага на очи се набива фактът, че 24 от 30-те пътнически вагона, предоставени за оглед, са произведени от 1964 до 1973 г., следователно са на възраст между 56 и 47 години. От останалите 6 вагона един е излязъл от завода през 1975 г., един – през 1976-а, три – през 1977-а, а един през 1980 г. Всички те са произведени в жп завод в гр. Лайпциг, провинция Саксония на бившата Германска демократична република.

От 5 до 8 февруари от „БДЖ-Пътнически превози” в Лайпциг бяха командировани жп експерти, за да направят технически оглед на предлаганите от „Дойче бан” вагони и да решат дали те ще могат да бъдат експлоатирани у нас. Три дни вместо да разглеждат прекрасния град, родно място на Готфрид Лайбниц, Рихард Вагнер и двама композитори от фамилията Бах, те се завирали из половинвековните вагони, бракувани от „Дойче бан”. И за разлика от колегите си отпреди 13 години, които тогава подкрепиха вноса на 30 допотопни вагона, 18 от които така и не пристигнаха у нас, командированите сега жп експерти се оказали на висотата на своя професионализъм. Те не си затворили очите за състоянието на 30-те архаични вагона, нито за купищата несъответствия с нашите условия, а докладвали на ръководството на БДЖ, че не препоръчват закупуването им.

Оказало се, че 11 от 30-те вагона изобщо не отговарят на техническите спецификации на „БДЖ-Пътнически превози”, а тъй като били и на полувековна възраст, в материала на основните им носещи елементи вече била натрупана умора. Освен това, повечето от предлаганите вагони били оборудвани с такава модификация талиги „Минден Дойц”, каквато не се използва в България.

Голяма част от колелата на колоосите били вече с изчерпан ресурс и задължително трябвало да се подменят с нови. Като цяло за тотална подмяна били и накладките на дисковите спирачки на 30-те вагона.  По-същественият проблем бил, че досега в „БДЖ-Пътнически превози” нямали опит с експлоатацията на такъв тип дискова спирачна система с теглово регулиране на спирачната сила.

Друг проблем, който открили нашите експерти, бил с челните врати на вагоните, чиято конструкция не позволява използването им като първи и последен вагон.

30-те вагона били оборудвани с такъв тип акумулаторни батерии, за какъвто поделенията на БДЖ не били оборудвани с техника да ги зареждат и поддържат.

Но може би най-големият проблем бил, че за да бъдат използвани в България, било необходимо пълно преустройство на енергозахранващите и отоплителните инсталации на всичките 30 вагона, което изисква немалки инвестиции. Най-накрая – всички вагони били за цялостно пребоядисване, което си е напълно нормално.

Единствените положителни страни на 30-те вагона, които открил екипът, извършил огледите в Лайпциг, била сравнително ниската им цена от 30 хил. евро на брой, доброто състояние на вътрешното им оборудване и наличието на вакуумен тип тоалетни, които обаче се оказали само по една във вагон.

Освен че се обявили категорично против закупуването на 30-те архаични вагона, командированите в Германия жп експерти свършили и друга полезна за БДЖ работа. Те научили, че в близките седмици и месеци „Дойче бан” ще спира от експлоатация други, много по-нови вагони, отговарящи на всички съвременни изисквания, които те горещо препоръчали на ръководството на „БДЖ-Пътнически превози” да закупи. За целта обаче то трябвало да направи предварително запитване до търговската дирекция на „Дойче бан”.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: БДЖ | Пътнически превози | БДЖ-Пътнически превози

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини