Астрономи откриха нова галактика

Тя се намира на 30 млрд. светлинни години от Земята

Автор: Божидара Иванова

Астрономи от университета в Тексас откриха нова галактика, благодарение на геостационарния телескоп "Хъбъл", предаде BBC. Според учените галактиката е малка - около 1-2% от масата на Млечния път, и се намира на 30 млрд. светлинни години от Земята. Астрономите допускат, че това е възможно да е най-древната галактика във Вселената.

Учените от Тексаския университет, ръководени от професор Стивън Финкелщайн, са използвали данните от инфрачервения спектограф на 10-метровия телескоп "Кек" и тези на "Хъбъл", за да определят т.нар. червено отместване и разстоянието до 43 галактики. Изследванията показват, че виждаме галактиката такава, каквато е била преди 700 млн. г. след Големия взрив.

Те са установили, че откритата галактика е доста богата на тежки елементи. Тя втората позната отдалечена галактика и е установено, че има висока звездна производителност.

Досега астрономите са откривали две свръхдревни галактики - UDFy-38135539 с червено отместване 10,3, което съответства на 600 милиона години след Големия взрив, а също галактиката MACS 1149-JD с отместване 9,6.

Подкрепи Economic.bg