БДЖ отложи фалита
Дава сгради и станции за залог по стар кредит
БДЖ ще живее. Летовниците ще се приберат с влак от морето. Министерство на транспорта и "БДЖ холдинг" постигнаха отсрочка за "Българските държавни железници". Споразумението бе постигнато след двучасови изключително динамични преговори с колегите от Министерството на финансите, каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
Миналата седмица вицепремиерът Симеон Дянков поиска на 6 август ръководството на БДЖ да представи актуализиран план от мерки, чрез които да докаже, че ще спре изтичането на средства и ще осигури приходи, за да плаща стар заем от Световната банка,взет през 1995 г.
Екипът на Транспортното министерство - Министър Ивайло Московски, зам.министър Камен Кичев и шефовете на БДЖ холдниг - Йордан Недев, изпълнителен директор и Владимир Владимиров , председател на Управителния съвет се договориха с финансовия министър Симеон Дянков , който участва в разговорите чрез видеокомферентна връзка, и неговия заместник В. Горанов.
Възстановява се субсидията за БДЖ "Пътнически превози" по договора на държавата с превозвача за изпълнение на т.н. социални превози. Ще се платят юлската и августовските държавни доплащания в пълен размер, така както се изисква по закон - 14 млн.лв. на месец. Няма да има допълнителни съкращения на персонал, няма да се спират влакове.
Приетите кратскосрочни мерки са за намаляване на разходите на дружествата и увеличаване на приходите, заяви министър Ивайло Московски.
Ще бъдат внесени промени в Закона за железопътния транспорт със започване на новата сесия в Народното събрание, които касаят пътуването без билет във влака. Предложените текстове дадат права на служителите на БДЖ и Транспортна полиция да съставят актове, които да доведат до реална събираемост на глобите от гратисчиите. Оттам могат да се спестят милиони левове.
В парламента ще се внесат допълнителни промени в Наказателния кодекс за увеличаване на наказанието на криминалното деяние кражба на резервни части и горива.
"Споразумяхме се с Министерството на финансите БДЖ да извади от активите си сграден фонд и почивни бази, които са освободени от тежест и могат да обезпечат плащанията по стар заем към кредитора Световна банка. Той е от времето на Жан Виденов. През 1995 г. тези мъдри господа са си позволявали да теглят безотговорно заеми. Сега ни се пада честта да го плащаме," обясни министър Московски.
Експертите БДЖ и Министерството на транспорта ще работят следващите дни, за да се определи кои сгради и почивни станции нямат тежести, не са ипотекирани, за да се обезпечи държавата за плащането на вноските по заема от 1995 г.
Дружеството ще трябва също много бързо да се раздели чрез продажба от свои дялове в други несвойствени за него дейности. "Имаме гаранция от Агенцията по приватиздация, че до края на годината ще има сделка "Товарни превози", каза още министърът на транспорта и доълни, че ще анализират желанието на частници да участват в превоза на пътници, но това не стои на дневен ред в момента.
Милиони левове допълнително ще вкара в БДЖ изпълнението на обсъдените мерки.Те са достатъчни, за да не се спира субсидията за "Пътнически превози", екатегоричен министърът.
Не съм по-спокоен, след уверенията, че ще бъде възстановена субсидията за социалните превози. Мерките не са новост за нас. По голяма част от тях ние работим. Надяваме се скоро да има резултат, каза изпълнителният директор Йордан Недев.
Шефът на железницата, обаче не може да си обясни, защо днешния разговор и преглед на плана от мерки в финансовото ведомство, не се е състоял преди месец, когато Миинистерство на финансите им спря внезапно държавната субсидия . "Никога не съм си мислил, че не си изпълнявам ангажиментите, винаги съм вярвал, че работя добросъвестно. Трябва да асимилирам този шамар.
Още не съм убеден, че има какво повече да добавя като стойност...Така Недев отговори на въпрос на Информационна агенция Икономика, дали се отказва от намерението си да подаде оставка.