Ивайло Московски: Гара Пловдив е готова за концесия
В бъдеще е възможно отдаване на жп линии под наем, казва министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията
- Г-н Московски, кои от проектите, които представихте на чуждестранните журналисти, са най-интересни и е възможно да се прояви интерес към тях?
Концесиите за летища и пристанища. Това са реални проекти, които могат да получат инвестиционен интерес. Предстои стартирането на концесионни процедури за няколко много важни обекта, които се надявам да привлекат чуждестранни инвеститори. Летище София се нуждае от стратегически инвеститор. Целта ни е Летище София да стане колкото е възможно по-силно регионално летище. Разбира се, едва ли можем да се заблуждаваме, че ще стане по-силно от Истанбул. Говоря за съседните ни държави като Сърбия, Македония. За целта се подготвя анализ и процедура, която да създаде условия за привличане на чуждестранни инвеститори. В момента се прави анализ за Летище Пловдив, Летищата Русе и Горна Оряховица са с отворени процедури.
За предоставяне на концесия се подготвят различни терминали на пристанища - Бургас, Русе, Видин, Лом и Тутракан. Работим за концесия на пристанище Варна. Стартирали сме няколко процедури за отдаване на концесия на железопътни гари.
Надявам се сериозен интерес да се прояви и към приватизацията на БДЖ Товарни превози. Това е един от ключовите моменти от Плана за преструктуриране на железницата. По европейски директиви най-късно от следващата година железопътните инфраструктурни такси, които касаят товарните превози, трябва да бъдат намалявани, което ще създаде условия за още по-голяма атрактивност на компанията за товарни превози.
Големите проекти по ОП Транспорт, които касаят железопътната инфраструктура, ще позволят товарните влакове да развиват скорости от 120-140 км в час. Това са една част от приоритетни проекти, по които Министерството на транспорта работи. Нашата амбиция е да намерим най-верния път и да развием транспорта в страната като цяло, така че държавата ни да стане един по-силен логистичен център и да използваме потенциала, който имаме от това, че през България минават 5 трансевропейски транспортни коридора.
- Обмисляте ли да дадете на концесия или под наем отделни жп линии?
За момента, не. Това е въпрос на бъдеще.
- Към теснолинейката Септември-Добринище имаше проявен интерес. Актуален ли е все още?
Tам има интерес. Но компанията, която прояви интерес, иска държавна гаранция, която няма как да дадем.
- Каква държавна гаранция?
Примерно вноската, която трябва да плащат като концесионна такса, ще се изчисли на базата на определен трафик. Ако този трафик не бъде достиган – държавата да субсидира вноската. Това е държавна помощ. Как да стане?
- Г-н Московски , как изглеждат новите спални вагони, които бяха произведени в Турция за БДЖ Пътнически превози и вие приехте миналата седмица?
Вагоните са чисто нови, много модерни, съобразени с абсолютно всички норми за сигурност. Вътре имат системи за Интраком, вакуумни тоалетни. Много ми харесаха. Лично аз с удоволствие ще ги ползвам.
- Кога ще пристигнат първите вагони?
На 26 юни очакваме първите вагони. Възложили сме по най-бързия начин да се пуснат в движение. Те трябва да минат през определени тестове. Надяваме се тези тестове да приключат в рамките на 20 дни, до 1 месец. Мисля, че целият август ще бъдат в експлоатация.
- Престои ремонт на Централна жп гара София. Какво ще включва той?
Централното приемно здание, пероните и частта от предгаровия площад, която е собственост на НК Железопътна инфраструктура. Прилежащите части до гарата, които са собственост на Столична община, ще бъдат обект на преговори в бъдеще. В момента там няма да се прави нищо, защото няма възможност. Бенефициент на финансирането от ЕК по ОП Транспорт е НКЖИ и в проекта може да се сключат само площите и сградите, които са нейна собственост.
- До къде сте в подготовката на жп гари за отдаване на концесия?
Пред финализиране сме на предконцесионния анализ на Гара Пловдив. Предстои Гара Варна. И във връзка с възможностите да се финансира от ОП транспорт, ще преценим кои други гари да дадем на концесия. За момента имаме бюджет почти 30 млн. евро, който ще отиде за реконструкцията на гарите София, Бургас, Пазарджик. На база на тръжни процедури, ако останат пари, ще се включат и други гари по коридора София-Бургас – примерно Стара Загора и други. Оттам нататък тези, които не успеем да финансираме с европейски средства, бихме могли да предложим на концесия.
- Към гарите само български инвеститори ли проявяват интерес? Има ли въобще интерес към жп гари?
В момента приключваме предконцесионния анализ за гара Пловдив. В него се записва какъв трябва да бъде инвестиционния план, какво трябва да се инвестира в гарата, какво да бъде отдадено на концесия, как да се оперира. Като стане готов до седмица-две, ще ви го дам да видите какъв инвеститор ни трябва. След това всеки кандидат ще прецени какви възможности има да направи планираните инвестиции и по какъв начин да управлява гарата.
- Кои са потенциалните купувачи на БДЖ Товарни превози?
На няколко пъти са ми давани сигнали на политическо ниво да очаквам инвеститори от Турция, Русия и Китай.
- А по-конкретно?
Нямам информация за момента. Доколкото разбрах, в официално изказване на колега заместник-министър и на шеф на Руските държавни железници, е потвърден интерес към приватизацията на БДЖ „Товарни превози”.
- Има ли промени в интереса към Летище Балчик. Катарците какво казаха, след като видяха аеропорта?
Дали сме им всички необходими документи. В момента те си правят свои анализи и разчети. Доколкото на мен ми казаха – само летище на тях не им върши работа. Интересува ги пакет от терен, летище и възможност за марина, яхтено пристанище.
- А ние имаме ли възможност да удовлетворим интереса им?
Теоретично имаме. В момента, когато кажат точно какво ги интересува, касаещо моя ресор, ще направя всичко възможно да отговоря на техните инвестиционни очаквания.
- Започнахте проверки на автобусите, превозващи деца? Само тях ли ще проверявате?
Не. Ще проверяваме абсолютно всички автобуси. Сравнено със същия период на миналата година, статистиката, която взех преди няколко дни показва, че наказателните актове, които сме наложили, са със 17% повече. Над 5 млн. лв. са санкциите в парично изражение. Изключително добре се отразяват ограниченията, които допълнително наложихме за движение на всички тежкотоварни автомобили, не само в празнични дни. При тези високи температури е добре да се ограничи движението на тежкотоварните автомобили, за да се пътува спокойно.
- Кога ще бъдат изградени необходимите национални паркинги, където да отбиват спрените автомобили?
Очаквам инициатива за изграждане на паркинги от асоциациите на превозвачите, тъй като те проявиха интерес. Готови сме да им предложим терени. Разбрали сме се с Пътната агенция. Схемата ще е публично-частно партньорство. Ще им предложим терените за максимален срок, който е възможен – около 10 години под наем. Със съдействие на Дирекция „Транспортна политика” на МТИТС са определени 20-22 възлови места на територията на страната, където е необходимо да се изградят такива съоръжения. Предлагам на някои от тези места, ако имат желание - да заповядат. Ние сме дали поне година и половина гратисен срок, през който да бъдат изградени паркингите и след това продължаваме със забраните.
- До къде стигнахте с изграждането на Дунав мост 2? Тази седмица очаквате високи гости от Европейската комисия на обекта?
Доближаваме 90% от изпълнението, както на моста, така и на инфраструктурата. Това означава, че в рамките на годината мостът ще бъде завършен. Уточнявам, че завършеността на строителството зависи от метеорологичните условия, тъй като финалните строителни дейности по моста ще бъдат асфалтиране и изолация, които изискват определена температура. Но като проект няма никаква причина обектът да не бъде завършен.
- Прилежащата инфраструктура – гари, жп линии, пътища?
Те са даже в по-голяма степен завършени.
- Кога ще бъде завършена жп линията Свиленград-турска граница?
Трябваше да са готови юли, сега ще ги удължим с два месеца, заради лошите метеорологични условия в началото на годината. Според мен имат основание да искат такова удължаване на срока, но това трябва да го каже инженерът по надзора на строителството. Наводненията и невъзможността да се работи се водят форсмажорни обстоятелства. Изпълнителят е поискал два-три месеца удължаване на срока. Екипите на НКЖИ преговаря с тях за удължаването.
В интервюто са включени и въпроси на други медии.