Как „Лауда“ стана „Ники“

Неуспешният първи опит не отказа австриеца от авиационния бизнес

Автор: Мирослав Иванов

Всичко започва през 1979 г. с два малки витлови самолета Fokker 27. Приключилият шампионската си кариера във „Ферари“ Ники Лауда напуска кервана на Формула 1. Както винаги Лауда има точна визия какво иска да прави. С нескрит ентусиазъм той скача в авиационния бизнес, като създава Lauda Air. Компанията се позиционира основно в чартърните полети към очертаващите се като любими по това време на австрийци и германци южняшки дестинации - Турция, Канарски острови, Майорка. Лауда развива агресивно Lauda Air и натрупва серизона флотилия, голяма маса клиенти и... многомилионни дългове за покупките и обслужването на самолетите. Приказката продължава до 2000 г., когато под угрозата да изпадне в несъстоятелсност заради огромните си дългове Ники Лауда продава Lauda Air. Тя преминава под контрола на Австрийските авиолинии, където е и до днес, запазвайки профила си на компания, насочена към туристическите дестинации.

Фениксът NIKI

Човекът, обичащ адреналина на високите скорости обаче, не може да седи здраво стъпил на земята и дори неуспехът с Lauda Air не го отчайва. Три години след продажбата на първата си авиокомпания Ники откупува дъщерното дружество, управляващо австрийските операции на изпадналия в несътоятелност германския авиопревозвач Aero Lloyd и образува NIKI Luftfahrt GmbH. Мисията на компанията е да създаде нискотарифен превозвач заедно с чартърен бизнес.

През ноември 2003 г. NIKI официално влиза в експлоатация с първия си рейс - полет HG 562 от Виена до Тенерифе. Два Airbus 320 и 321 летят от Виена и Залцбург до Канарските острови, Мадейра и Египет.

Само година по-късно Лауда, поучил се от първия си опит за авикомпания и осъзнал колко е важно партнирането с големи комапнии с добре организирана мрежа от полети, обявява контракта си с Air Berlin.

През 2005 г. компанията посреща едномилионния си пътник, а приходите й се увеличават с близо 30%, без да увеличава броя на самолетите си.

До май 2008 г. флотът на flyNIKI е нараснал до девет самолета, отбелязващи началото на разширяване на мрежата. Сред дестинациите са не само чисто туристическите, но и бизнес маршрути като Милано и Стокхолм. Същата година Ники Лауда завоюва поредна титла в кариерата си, но първа в бизнеса. Авиокомпанията му е определена за най-добрата нискотарифна.

"Тази година донесе голяма изненада: Ники Лауда отвя конкурентите си" – казва Оливер Кюн, управляващ директор на списание Reise & Preise. NIKI удвоява печалбата след данъчно облагане до 7,1 милиона евро, а флотът продължава да расте.

 

Продажбата

През 2011 г. flyNIKI засилва връзките си с Аirberlin. Германският превозвач увеличава дела си в компанията от 24% до 49,9%. Останалите 50,1% продължават да бъдат държани от NL holding, собственост на Ники Лауда.

Година по-късно идва и пълната интеграция на NIKI със семейството на Аirberlin .Като част от процеса базата на NIKI на международното летище във Виена е определена за хъб на групата Аirberlin, с фокус върху дестинации в Югоизточна Европа.

Вторият опит за летене на Лауда засега показва по-добри индикации за успешно кацане. Във време, когато не една и две авиокомпании се приземиха завинаги, Лауда успява да разширява бизнеса си. Както самият той казва, всички авиокомпании летят на една и съща височина, на същото разстояние със същата скорост, както и с почти еднакви самолети. За това е много важна философията на компанията. Тя е нещото, което може да бъде оценено като специално от пътниците.

Коментари: 0