Българският износ расте преди предстоящия срив през март и април
Първият ефект от Covid-19 ще бъде видим едва в данните за март, смята икономистът Георги Ангелов
Българският износ през февруари расте, като основна "вина" за това има търговията с държавите от Европейския съюз, показват предварителните данни на НСИ. Експортът на стоки за трети страни намалява, с което се засилва ролята на ЕС като основен търговски партньор на страната ни.
Причината за растежа на износа през февруари е, че все още нито една страна в Европа не бе предприела карантинни мерки и съответно нашите експортни пазари бяха все още отворени. Това обясни за Economic.bg икономистът Георги Ангелов.
Статистическите данни показват, че експортът на произведените у нас стоки расте за втори пореден месец пред прага на икономическата криза, свързана с мерките срещу справянето с епидемията от Covid-19, която блокира немалка част от активността и в България. За втория месец от 2020 г. общият растеж на българския износ е 1.6% на годишна база, което е забавяне на темпото спрямо януари, когато експортът ни отново започна да расте след слаба последна четвърт на 2019 г.
„Първият ефект от коронавируса ще бъде видим едва в данните за март. През втората половина на месеца всички автомобилни заводи в Европа бяха затворени и това доведе до спиране на поръчките към българските предприятия за автомобилни компоненти в края на месеца. Експортните ни фирми затвориха едва когато Германия, Франция и Италия наложиха ограничителни мерки“, коментира Ангелов.
Заради настъпилата пандемия и прекъсването на веригите за доставки търговията по цял свят бе и продължава да е затруднена. Според прогнозата на правителството българският износ на стоки предстои да пострада сериозно и да отбележи двуцифрен спад от 13.3% през 2020 г. при растеж от 1.9% за изминалата година.
Според Ангелов най-същественият спад в експорта може да бъде през април, тъй като тогава вероятно ограничителните мерки ще обхванат целия месец, а не половината подобно на март. Шокът обаче ще бъде временен, защото има стоки, чиято покупка не може да се отлага дълго време и производството им е необходимо и лека-полека ще се съвземе.
„Износът вероятно ще спада и заради потреблението на бензин. България произвежда горива и ги изнася за Европа, но мерките удариха и този сегмент“, посочи икономистът.
Според него вероятно експортът на услуги, в който влиза и туризмът, ще бъде най-тежко ощетен лятото, когато ще се наблюдава липсата на чуждестранни туристи, тъй като последни ще се вдигнат забраните за пътуване в чужбина.
През февруари родните фирми са продали навън стоки към ЕС и трети страни на обща стойност от 4.7 млрд. лв. Експортът на български стоки за трети страни намалява с 2.3%, а стойността му се изчислява на 1.6 млрд. лв. Най-значителен спад сред основните партньори на България извън ЕС се наблюдава при САЩ (с 27.6%) и Сърбия (с 16.2%). Впечатление прави, че износът ни към Китай - страната, от която тръгна коронавирусът, е намалял през февруари само с 1.8%. Успоредно с това вносът на чужди стоки у нас намалява с близо 2%, за което основна вина носи импорта на блага от трети страни.