Борисов и Пеевски искат закриването на „Автомобилна администрация“
Двамата настояват контролът върху превозите да мине към КАТ и тол системата
© ECONOMIC.BG / БТА
Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ трябва да бъде закрита. Това е общото мнение на лидерите на двете водещи политически сили в управляващата коалиция – на Бойко Борисов и на Делян Пеевски. Поводът за коментарите бе случаят с поискан подкуп от двама служители на ИААА от шофьорите на камиони, превозвали техника за концерта на Роби Уилямс.
Случаят стигна до дипломатическата мисия на Великобритания, поради което случат беше осветен. За него писаха и големите международни медии, а служители в ИААА излязоха с позиция, че началниците ги принуждават да взимат подкупи. Засега ресорният министър Гроздан Караджов отказва да уволни ръководители в Агенцията и бяха махнати само двамата, поискали си подкупа.
От своя страна, представители на „Продължаваме промяната – Демократична България“ са внесли промени, които да регламентират задължителното носене на бодикамери от служителите на ИААА. Попитани за тази идея, Борисов и Пеевски бяха категорични, че най-доброто решение е „Автомобилна администрация“ да бъде закрита.
И бодита, и комбинезон да им сложите, все тая. Моето предложение е категорично да се закрие тази агенция“, коментира Борисов пред журналисти.
По думите му, част от дейността ѝ може да отиде в КАТ, а друга – да се изпълнява от тол системата. „Превишена скорост – тол системата, тирове – тол системата. Всичко тол системата. И накрая на тол системата трябва да има един катаджия да ги отведе да си платят глобите“, заяви още лидерът на ГЕРБ.
Подкрепям г-н Борисов и разговаряхме сутринта да ги закрием направо“, коментира пък Делян Пеевски.
Попитан за алтернативата, Пеевски каза: „Ще го помислим – МВР или къде да ги прехвърлим – но от това, което се видя те трябва да бъдат закрити.“
Припомняме, че ИААА е под шапката на Министерство на транспорта. В интервю за БНТ преди ден ресорният министър Гроздан Караджов коментира, че трябва да бъдат направени реформи и стигна дори още по-далеч, като заяви, че началници искат служителите да се отчитат за събраните подкупи.
Иначе Агенцията е създадена през 2002 г. със Закона за автомобилните превози. Седалището й е в София, но има цели 27 регионални структури в страната. Основните задачи са свързани с осъществяване на контрол и регулация на общественият превоз на пътници и товари, автомобилните превози на опасни товари, техническата изправност на превозните средства, одобряването на превозни средства, придобиването на правоспособност за управление на МПС, повишаване квалификацията на водачите, психологически подбор и др. дейности.
От документация на сайта на Агенцията, става ясно, че общият размер на разходите за 2024 г. са в размер на над 16.3 млн. лв. Основната част е предназначена за текущи разходи, като най-голямото перо е свързано с възнагражденията на служителите. Разходите за персонал възлизат на малко над 13 млн. лв., следвани от Издръжка и други текущи разходи в размер на над 3.2 млн. лв.
По отношение на кадровия капацитет, Агенцията разполага с фиксиран брой служители. За 2024 г. щатните бройки и средногодишните щатни бройки са идентични – 521 души.
Планираните общи приходи за 2024 г. са били в размер на над 18.8 млн. лв.Основният финансов ресурс се генерира от държавни такси в размер на 12.1 млн. лв. и приходи от глоби, санкции и наказателни лихви – над 7.9 млн. лв.