Британските шофьори не искат „клоунските компании“ от Източна Европа
Правителството в Лондон търси решение на кризата с недостига на превозвачи, но среща критиките на местния бизнес

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Британското правителство се стреми да облекчи правилата за броя на доставките, които чуждестранните шофьори на камиони могат да извършат в Обединеното кралство. Целта е по този начин да се овладее кризата със стоките в страната. Местни шофьори обаче критикуват направените предложения и не крият опасенията си от навлизането на „клоунските компании“ от Източна Европа.
В момента превозвачите от ЕС могат да вземат или качват стоки само два пъти седмично във Великобритания. Съгласно новите предложения те ще могат да правят това неограничен брой пъти за период до две седмици.
Правителството, което казва, че всеки месец могат да се извършват още хиляди доставки, се консултира с индустрията относно предложените от него промени, които ще влязат в сила към края на годината.
Хроничната липса на шофьори на камиони, която е резултат от Брекзит, пандемията от COVID-19 и други фактори, доведе до недостиг на гориво, празни рафтове в супермаркетите, липса на стоки, блокирани в най-натовареното контейнерно пристанище във Великобритания Феликсстоу.
През последните седмици британското правителство предостави временни визи за 5000 шофьори на камиони в чужбина, като удължи срока им до края на февруари. Но в петък транспортният министър Грант Шапс призна, че са били взети само няколко десетки визи.
Дългосрочният отговор на проблемите във веригата на доставки, които изпитваме в момента, трябва да бъде развитието на икономика с високи умения и високи заплати тук във Великобритания“, каза Шапс, подчертавайки временния характер на проблема с недостига на шофьори на камиони.
От Асоциацията на автомобилните превозвачи на Обединеното кралство (RHA) обаче критикуваха остро новите предложения. Според тях мерките ще имат обратен ефект, подкопавайки превозвачите във Великобритания.
Ще имаме хиляди шофьори на камиони, работещи в Обединеното кралство, които няма да плащат данък, няма да има мито за горивото, шофьорите ще са под прага на минималната заплата. Разбирам, че сме в криза, но ако всичко това стане факт, ще е най-лошият възможен вариант", заяви директорът по политиката на RHA Дънкан Бюканън в Twitter.
Индустриалният орган призова правителството да измени правилата, изискващи шофьорите да преминават най-малко 35 часа обучение на всеки пет години. Според тях това е спирало британските шофьори, които са напуснали професията, да се върнат.
Правилата на ЕС дават право на водачите на камиони да извършват до три операции в рамките на седемдневен период по т.нар. система „каботаж“. Това позволява на превозвачите да работят в различни държави членки, да подобрят ефективността и да намалят броя на пътуванията, при които камионите са празни.
По време на Брекзит обаче Великобритания ограничи възможностите и стимулите на шофьорите на камионите от ЕС да работят в страната.
"Ходът на Обединеното кралство за облекчаване на правилата за „каботаж“ ще бъде легализиране на експлоатацията и наливане на масло в огъня на индустрия, която в момента е разбита", заяви Едуин Атема от Съюза на шофьорите в Европа (FNV).
По думите му вместо Великобритания да повишава заплащането и да подобрява условията, сега ще насърчава точно обратното.
Същото това правителство поставя британските доставчици в пряка конкуренция с „клоунските компании“. Казвам „клоунски компании“, защото компаниите, които ще оперират във Великобритания, ако тези правила бъдат отменени, няма да са компании от Белгия, Нидерландия или Франция. Това ще бъдат компании от страни като Литва и Румъния, където работодателите лобират за по-ниски стандарти", каза още Атема пред BBC Radio.