Чешки електробуси може да тръгнат по българските улици
Те могат да изминат 200-300 км дневно и са много подходящи за градски условия
Нови чешки електробуси може да станат част от градския транспорт на няколко български общини, следвайки примера на Враца. Там от няколко месеца един автобус на SOR Libchavy се движи по улиците на града. От компанията съобщиха, че вече преговарят с няколко общини, които имат интерес към екологичните превозни средства.
Чешката компания представи пълната си гама превозни средства (електрически, хибридни, газови и дизелови) на специално събитие в Посолството на Република Чехия. На него присъстваха представители на държавни институции, на местната власт и на бизнеса, предаде репортер на Economic.bg.
SOR Libchavy оперира на българския пазар от няколко години като освен електрическия модел във Враца, дизелови машини на компанията се движат и в Стара Загора.
Електрически автобус на компанията в Прага
Българският пазар е една от целевите дестинации, където компанията планира да продава различни модели от своите автобуси. „Вече изпълнихме поръчка за 30 съчленени автобуса в Стара Загора“, обяви търговският директор на компанията Индржих Худи.
„Електробусите са транспортните средства на бъдещето, те допринасят за решаването на екологичните проблеми в градската среда и са удобни за ползване. Те не се нуждаят от допълнителна скъпа инфраструктура и могат лесно и без допълнителни инвестиции да променят маршрута си“, заяви посланикът на Чехия в София Н. Пр. Душан Щраух.
Електробусът във Враца е част от градския транспорт от ноември 2016 г. и вече е изминал над 8300 км. Зарежда се с кабел от зарядна станция, а ежедневният му пробег е около 200 км. Превозното средство се движи успешно дори при минус 20 градуса, споделиха представители на местната власт.
Освен че са екологични, електробусите имат 4 пъти по-малки разходи за поддръжка от традиционните дизелови автобуси. Нуждаят се само от 4-5 зареждания, за да изминат 250-300 км на ден. Имат 2 възможности за зареждане: по-бавна – с кабел от стандартна зарядна станция и по-бърза – със зареждащо хидравлично рамо или с пантограф.
Електробусите на чешката компания предлагат и друго предимство – до 1/3 от изразходваната енергия може да се върне обратно в батерията. Средният разход е 0.75 kWh/км, а самата батерия има живот поне 7 години.
Автобусите на компанията са с нисък под, което ги прави максимално удобни за майки с деца, възрастни хора или хора с двигателни проблеми. С цел допълнително удобство и по желание на клиента, от компанията могат да поставят и повече от стандартния брой врати на превозните си средства – нещо особено полезно в градски условия.
Успехът на компанията
Макар и да съществува само от 25 години, SOR Libchavy произвежда над 30 модела автобуси и тролейбуси по собствена концепция и конструкция. Те се движат на дизел, газ, метан и електричество.
Компанията има съществен пазарен дял в градския транспорт в Чехия и Словакия. Само през последните няколко години SOR Libchavy е доставила 1800 автобуса, които се движат в основни градове в двете страни.
Произведени от нея транспортни средства са част от транспорта в общо 16 европейски държави, включително силно взискателни пазари като Германия, Швейцария, Дания, Белгия и дори Фарьорските острови. Превозните средства имат широко приложение – в градския и междуградския транспорт, в туризма и др.
В Източна Европа компанията оперира в Полша, Унгария, Румъния, Сърбия, Молдова, Балтийските републики, България и Русия. Нейни автобуси се движат дори в Сибир, където се справят успешно със супер тежките атмосферни условия (температури до -60 градуса през зимата и +40 през лятото).