Чешки електробуси може да тръгнат по българските улици
Те могат да изминат 200-300 км дневно и са много подходящи за градски условия

Чешката компания представи пълната си гама превозни средства (електрически, хибридни, газови и дизелови) на специално събитие в Посолството на Република Чехия. На него присъстваха представители на държавни институции, на местната власт и на бизнеса, предаде репортер на Economic.bg.
SOR Libchavy оперира на българския пазар от няколко години като освен електрическия модел във Враца, дизелови машини на компанията се движат и в Стара Загора.
Електрически автобус на компанията в Прага
Българският пазар е една от целевите дестинации, където компанията планира да продава различни модели от своите автобуси. „Вече изпълнихме поръчка за 30 съчленени автобуса в Стара Загора“, обяви търговският директор на компанията Индржих Худи.
„Електробусите са транспортните средства на бъдещето, те допринасят за решаването на екологичните проблеми в градската среда и са удобни за ползване. Те не се нуждаят от допълнителна скъпа инфраструктура и могат лесно и без допълнителни инвестиции да променят маршрута си“, заяви посланикът на Чехия в София Н. Пр. Душан Щраух.
Електробусът във Враца е част от градския транспорт от ноември 2016 г. и вече е изминал над 8300 км. Зарежда се с кабел от зарядна станция, а ежедневният му пробег е около 200 км. Превозното средство се движи успешно дори при минус 20 градуса, споделиха представители на местната власт.
Освен че са екологични, електробусите имат 4 пъти по-малки разходи за поддръжка от традиционните дизелови автобуси. Нуждаят се само от 4-5 зареждания, за да изминат 250-300 км на ден. Имат 2 възможности за зареждане: по-бавна – с кабел от стандартна зарядна станция и по-бърза – със зареждащо хидравлично рамо или с пантограф.
Електробусите на чешката компания предлагат и друго предимство – до 1/3 от изразходваната енергия може да се върне обратно в батерията. Средният разход е 0.75 kWh/км, а самата батерия има живот поне 7 години.
Автобусите на компанията са с нисък под, което ги прави максимално удобни за майки с деца, възрастни хора или хора с двигателни проблеми. С цел допълнително удобство и по желание на клиента, от компанията могат да поставят и повече от стандартния брой врати на превозните си средства – нещо особено полезно в градски условия.
Успехът на компанията
Макар и да съществува само от 25 години, SOR Libchavy произвежда над 30 модела автобуси и тролейбуси по собствена концепция и конструкция. Те се движат на дизел, газ, метан и електричество.
Компанията има съществен пазарен дял в градския транспорт в Чехия и Словакия. Само през последните няколко години SOR Libchavy е доставила 1800 автобуса, които се движат в основни градове в двете страни.
Произведени от нея транспортни средства са част от транспорта в общо 16 европейски държави, включително силно взискателни пазари като Германия, Швейцария, Дания, Белгия и дори Фарьорските острови. Превозните средства имат широко приложение – в градския и междуградския транспорт, в туризма и др.
В Източна Европа компанията оперира в Полша, Унгария, Румъния, Сърбия, Молдова, Балтийските републики, България и Русия. Нейни автобуси се движат дори в Сибир, където се справят успешно със супер тежките атмосферни условия (температури до -60 градуса през зимата и +40 през лятото).