COVID блокадите в Китай вещаят още много инфлация
Прекъсването на веригите на доставки сега е по-голяма заплаха за цените, отколкото през 2020 г.

© ECONOMIC.BG / Twenty20
Последните затваряния на градове в Китай заради COVID пандемията са по-голям риск за глобалната инфлация днес, отколкото през 2020 г. Това се посочва в доклад на Bernstein, в който се изтъква, че сега светът е по-зависим от китайските стоки, отколкото тогава.
Делът на Китай в световния износ нарасна до 15.4% през 2021 г., най-високото ниво поне от 2012 г.
Китайският експорт нарасна през последните две години, тъй като страната успя да овладее първоначалното огнище на COVID в рамките на седмици и да възобнови производството, докато останалата част от света все още трудно се справяше с вируса. Китай запази политиката си за нулев COVID, докато други страни смекчиха контрола през последната година.
През последните няколко седмици континентален Китай се сблъска с най-тежката Covid вълна от две години, като бяха блокирани и ограничени пътуванията, които чуждестранните бизнес лидери описаха като по-строги, отколкото в началото на 2020 г. Заповедите за оставане вкъщи и изискванията за тестване засегнаха особено крайбрежните икономически центрове, като Шанхай.
Вярваме, че макровъздействието на блокирането в Китай може да бъде доста голямо и нещо, което пазарът все още не оценява“, казаха в доклад Джей Хуанг от Бернщайн и екип.
В сравнение с нивата преди пандемията, разходите за експортни контейнери в Шанхай са пет пъти по-високи, а тарифите за въздушен превоз са два пъти по-високи, се казва в доклада, отбелязвайки и увеличеното време за доставка.
Следователно ще има по-висок износ на инфлация, особено към големите търговски партньори на Китай, но в същото време ще забави възстановяването на собственото търсене на Китай“.
Отразявайки прекъсванията на веригата на доставки, китайската компания за електрически автомобили Nio обяви спиране на производството през уикенда, като част от производството се възобновява в четвъртък. Германският автомобилен производител Volkswagen заяви, че заводите му в покрайнините на Шанхай и в северната провинция Джилин остават затворени поне до четвъртък.
Анализът на Bernstein установява, че Китай произвежда по-голямата част от търсенето на контейнери, кораби, редкоземни елементи и соларни модули, заедно с по-голямата част от мобилните телефони и компютри.
Китайските фабрики вече не само сглобяват електронни продукти, но и произвеждат компоненти, като LCD панели и интегрални схеми, се казва в доклада, посочвайки по-бърз растеж през 2021 г. на износа на тези части.
Данните за търговията на Китай за първото тримесечие показват стабилен растеж на износа. Индексът на цените на производител и индексът на потребителските цени в страната се повишиха по-бързо от очакваното през март.
Китай – нарастващ износител на автомобили
От началото на пандемията Китай се превърна в значителен производител в автомобилната индустрия, особено във веригата на доставки при електрическите превозни средства, се казва в доклада на Bernstein.
Анализаторите отбелязват как износът на автомобили и компоненти е нараснал средно със 119% през 2021 г. спрямо предходната година. На страната се падат около 74% от световното производство на батерии.
Китай е най-големият автомобилен пазар в света и започна да насърчава развитието и покупките на електрически превозни средства през последните няколко години, главно чрез субсидии. Чуждестранните автомобилни производители, привлечени от пазара, съответно започнаха да пускат електрически превозни средства за Китай.
Сега Tesla, BMW и други автомобилни производители все повече правят електрически превозни средства в Китай, за да изнасят в други страни, се казва в доклада на Bernstein. Държавните производители на автомобили SAIC и Chery са най-големите износители от Китай на пътнически превозни средства по обем, се казва в доклада, отбелязвайки нарастващите продажби на произведени в Китай автомобили за Чили, Египет и Саудитска Арабия.
Въпреки че в доклада не се обсъжда конкретното въздействие на блокирането заради COVID върху свързаните с автомобилите вериги за доставки, анализаторите посочват, че редица корейски и японски автомобилни производители са се сблъскали с прекъсвания на производството през 2020 г., когато COVID принуди Ухан да блокира.
През март износът на леки автомобили нарасна с 14% спрямо година по-рано до 107 000 единици, като новите енергийни превозни средства представляват 10.7% от общия брой, според Китайската асоциация за леки автомобили. Докладът отбелязва въздействието на външната несигурност и спада на износа за Европа.
Експортът на превозни средства от Китай представлява около 3.7% от продажбите на превозни средства извън страната през 2021 г.