Дойде ли краят на безплатното връщане на онлайн стоки?
Големи брандове като Zara и H&M започват да въвеждат такси за връщане на онлайн закупени стоки
Някои от най-големите печеливши от пандемията бяха търговците на дребно за електронна търговия. В САЩ данните на Бюрото за преброяване на населението показват, че през 2019 г. онлайн са продадени стоки за 571.2 млрд. долара. На следващата година тази цифра достигна 815.4 млрд. долара, което е ръст от 43%.
Но големият обем стоки, продадени и изпратени от складовете на гигантите за електронна търговия, като Amazon и H&M, дойде за сметка на търговците на дребно. Приблизително 17% от онлайн покупките са върнати през 2022 г., според данни на Националната федерация за търговия на дребно, което е спад от 21% през предходната година. Процентът на върнати стоки обаче набъбна неколкократно по време на пандемията, разбираемо, тъй като тогава значително се увеличи и броят на закупените стоки онлайн.
Такси
От началото на годината все повече търговци започнаха да налагат такси за връщане на стоките. В края на септември модният гигант H&M започна да таксува клиентите си с £1.99 за връщане на онлайн покупки. През май Zara въведе такса за връщане от £1.95 за артикули, изпратени обратно по пощата. По подобен начин в САЩ търговецът на дрехи American Eagle таксува $7 за връщане на покупки, JCPenney с осем долара, а TJ Maxx, с 10.99 долара. Дори SHEIN въведе такси за връщане, пише BBC.
За момента такива такси не се въвеждат в България, тъй като това би противоречало на европейското законодателство. Според сега действащото законодателство в 14-дневен срок стоката може да бъде върната или заменена, без необходимост от обяснение и независимо от причината.
От потребителската платформа „Ние, потребителите“ обясниха за Econoic.bg, че винаги е съществувала възможността обаче търговецът да поиска потребителя да поеме куриерските разходи по връщане на стоката.
Има и някои стоки, които не могат да бъдат върнати въпреки законодателството. Това са козметика, софтуерни продукти, поръчки по индивидуални параметри. Търговецът обаче трябва предварително да е информирал клиентите, че тези стоки са изключени от правилото за връщане в 14-дневен срок. В противен случай, то ще е валидно“, казват още от платформата.
Скъп проблем
Много онлайн търговци на дребно имаха дългогодишен опит с обработката, опаковането и доставката в същия ден до момента, когато COVID-19 удари, когато продажбите в електронната търговия започнаха да скачат. Но те не бяха изградили подобен стабилен процес за справяне с много по-трудния – и скъп – проблем с обработката на връщания за такъв голям обем продажби, известен в индустрията на електронната търговия като „обратна логистика“.
Фара Александър, директор по управление на марката в платформата за управление на връщанията goTRG, предостави данни на BBC, които показват, че 49% от търговците на дребно, анкетирани от нейната компания през март 2023 г., сега смятат обработката на връщанията за сериозен проблем спрямо едва 2% миналия септември. Тези проблеми не се отнасят само до липсата на складов капацитет за преопаковане на планини от върнати стоки: „Всъщност им струва пари да обработят тези връщания“, казва тя.
Доклад на Narvar по-рано тази година, видян от BBC, изчислява, че търговците на дребно харчат около $33 на връщане, като се броят пощенските разходи, опаковането, амортизацията на стойността на артикула, труда и пропуснатите прозорци за продажба.
В крайна сметка около 212 милиарда долара онлайн покупки в САЩ бяха върнати през 2022 г. Това е много повече, отколкото много търговци на дребно са в състояние или желаят да толерират.