Електрически лайнер с гигантски соларни платна дебютира през 2030 г.
Иновацията може да вдъхнови цялата морска индустрия, смятат от компанията за приключенски круизи Hurtigruten Norway
Компанията за приключенски круизи Hurtigruten Norway работи върху електрически круизен кораб с нулеви емисии и прибиращи се платна, покрити със слънчеви панели, който ще дебютира през 2030 г. В момента тя разполага с флотилия от осем кораба, всеки с капацитет от 500 пътници, които пътуват по норвежкото крайбрежие от Осло до Арктическия кръг, пише CNN.
Макар и сравнително малка компания, изпълнителният директор на Hurtigruten Norway Хеда Фелин се надява, че тяхната иновация
може да вдъхнови цялата морска индустрия“.
Проектът, наречен Sea Zero, първоначално беше обявен през март 2022 г., като оттогава Hurtigruten Norway проучва технологични решения за морско пътуване с нулеви емисии заедно с партньори и базирания в Норвегия изследователски институт SINTEF.
Електрическият лайнер ще се движи с помощта на 60 мегаватови батерии, които могат да се зареждат на пристанища с чиста енергия, тъй като възобновяемите източници представляват 98% от електроенергийната система на Норвегия.
Гери Ларсон-Феде, старши вицепрезидент на морските операции в Hurtigruten Norway, изчислява, че батериите ще имат обхват от 300 до 350 морски мили, което означава, че по време на 11-дневно двупосочно пътуване лайнерът ще трябва да се зарежда седем или осем пъти.
За да се намали зависимостта от батериите, при ветровито време ще се използват три прибиращи се платна (или крила), издигащи се на максимална височина от 50 метра. Те ще могат да се регулират, за да уловят максимално вятъра”, обяснява Ларсон-Феде.
Платната ще бъдат покрити с общо 1500 квадратни метра слънчеви панели, които ще генерират енергия за зареждане на батериите по време на плаване. Корабът ще бъде снабден с 270 каюти, за да побере 500 гости и 99 души екипаж, а опростената му форма ще доведе до по-малко съпротивление на въздуха, спомагайки за допълнително намаляване на потреблението на енергия. На борда гостите ще бъдат насърчавани да намалят собственото си въздействие върху климата чрез интерактивно мобилно приложение, което следи личната им консумация на вода и енергия.
По-екологична индустрия
Корабоплавателната индустрия е отговорна за около 3% от глобалните емисии парникови газове, причинени от човека, според Международната морска организация (IMO) - органът на ООН, който регулира глобалното корабоплаване.
През 2018 г. IMO въведе цел за намаляване на емисиите от индустрията поне наполовина до 2050 г. Това доведе до вълна от проекти за екологични ветроходни кораби - от трансатлантическия автопревозвач Oceanbird и различни товарни кораби с прибиращи се платна до суперяхтата Black Pearl на Oceanco и круизния кораб на Chantiers de Atlanique.
Но повечето от тях ще разчитат и на двигатели, работещи с изкопаеми горива. Круизният кораб на Hurtigruten Norway също ще има резервен двигател от съображения за безопасност, но той ще работи със зелени горива, като амоняк, метанол или биогориво.
Hurtigruten Norway отдавна акцентира върху устойчивото корабоплаване. През 2019 г. компанията пусна на вода първия в света хибриден круизен кораб, а в момента е в процес на преобразуване на останалата част от своя флот към хибридно захранване от батерии.
През следващите две години компанията ще тества различни технологии, преди да финализира дизайна на Sea Zero през 2026 г., като има за цел да започне производство в корабостроителница през 2027 г.
Първият кораб трябва да бъде пуснат в норвежки води през 2030 г. След това Hurtigruten Norway се надява постепенно да трансформира целия си флот с кораби с нулеви емисии.