ЕС днес вдига мерника на Facebook и Google
Днес ще бъдат представени два нови закона за цифровите пазари и услуги, в които са заложени строги правила и солени глоби
Google, Amazon, Facebook и Apple (GAFA) може да се наложи да променят своите бизнес практики в Европа или да се изправят пред опцията за солидни глоби между 6-10%. Санкциите са заложени в бъдещите закони на Европейския съюз (ЕС), насочени към цифровите пазари и услуги, които ще бъдат представени официално днес, предава Reuters.
С новите правила Блокът ще опита да наложи контрол над американските технологични гиганти, които през последните години увеличиха значително мощта си. GAFA успяха да разраснат дейността си в множество посоки, а на техните онлайн платформи разчитат хиляди други компании и милионите европейски потребители. През миналия си мандат ЕК положи усилия да приложи антитръстовите си закони и дори на два пъти удари Google със солидни глоби. Според критиците обаче действията не са довели до желания резултат.
Новата законодателната инициатива на ЕС идва на фона на надигащия се регулаторен контрол по целия свят. Правителствата изглеждат все по-притеснени от твърде голямата концентрация на пазарна сила в ръцете на едва няколко глобални компании. Показателно за тенденцията е, че дори в по-либералните Съединени щати се предприеха знакови дела срещу Google и Facebook.
В бъдещия Закон за цифровите пазари (DMA) на ЕС например се предвиждат глоби до 10% от годишния оборот на гигантите, за които се установи, че нарушават новите правила, твърди човек, запознат с въпроса. Компаниите ще бъдат класифицирани като онлайн гейткипъри (от англ. „gatekeeper” - портиер), тъй като през последните години се превърнаха в ключови портали, пресяващи информационното съдържание за масовия потребител. Класификацията ще се прави на база брой потребители, приходи и брой пазари, на които те са активни.
Вторият набор от правила е известен като Закон за цифровите услуги (DSA). Той също е насочен към големите онлайн платформи, каквито са тези с повече от 45 милиона потребители. Разпоредбите в него ще изискват от компаниите да се справят по-добре с незаконното съдържание на своите платформи – става дума за манипулативните публикации, целящи да повлияят на избори или да всяват смут с конспиративни теории за общественото здраве и други чувствителни теми.
Компаниите също ще трябва да показват подробности за политическата реклама на своите платформи, както и за параметрите на своите алгоритми, по които предлагат таргетирана информация.
Двата проекта ще бъдат представени от европейския комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер и комисаря по въпросите на вътрешния пазар на ЕС Тиери Бретън. За да влязат в сила, те ще трябва да бъдат съгласувани и одобрени от страните членки и европейските депутати. На фона на призивите за по-строги правила технологичните компании призовават и лобират за по-балансиран подход. Приемането на новите правила може да отнеме и няколко години, ако всички засегнати страни по казуса не успеят да постигнат единодушие.