\"Холдинг Чистота\" се разраства и в страната

Компанията навлиза в няколко големи градове до края на годината

\

Снимка: Стоян Йотов

Автор: Божидара Иванова

Тодор Т. Батков е на 22 г., завършил е средно образование в Кеймбридж, Великобритания и висше образование в Лондон, Великобритания. Притежава голям за възрастта си опит в бизнеса - съосновател на ТБМС ООД (компанията създала една от най-сваляните български iOS апликации - Времето). Съосновател и съсобственик е на Холдинг ЧистотаАД - една от най-младите и бързоразвиващи се фирми на пазарите, в които участва. Основана през 2013 г., фирмата вече се наложи като новатор в услугите професионално почистване, автомивки и доставка на санитарно-хигиенни консумативи, и вече гледа към нови възможности.

Г-н Батков, разкажете ни повече за „Холдинг Чистота“ АД. Каква е основната дейност на фирмата и какви услуги предлагате на българските потребители?

“Холдинг Чистота“ АД се разделя на три основни дъщерни дружества – „Чистота Комфорт“, „Автомивки Чистота Комфорт“ и „Чистота Комфорт Консумативи“. Основните ни дейности са професионално почистване на корпоративни клиенти, автомивки, които работят по нов метод – с пара, и доставка на санитарно-хигиенни консумативи, като каталогът ни има около 200 артикула.

Около 65% от приходите на компанията са от почистване. Това бе и първото звено, което стартирахме. Автомивките работят от близо година, а дружеството за консумативите - от 7-8 месеца. За момента последните две звена спомагат на работата на първото.

Идеята за холдинга се появи още преди години. Когато стартирахме с партньора ми Георги Пандуров, направихме пазарно проучване и установихме, че липсват фирми, които работят по европейски модел в бранша. Ние разполагаме с немски сертификати за качество, за безопасност, за опазване на околната среда, вътрешни системи за контрол на процесите, нови автомобили, брандирано работно облекло спрямо изискванията, нова техника. Като цяло до момента нямаме аналог на пазара. Повечето фирми у нас са стартирали преди 20 и повече години и все още са на същото място като начин на работа. Другите са стартирали наскоро семейни фирми с ограничен ресурс и с ограничен потенциал, поради липсата на идеи и на ноу-хау.

Планирате ли да разширите спектъра от услуги?

Планираме до края на годината да предлагаме нов тип услуга на клиентите, която ще запазя в тайна. Тази услуга до момента няма аналог в България. Нашата цел е да внедряваме иновации, които не са навлезли все още тук. Във всяко едно от трите звена мога да дам пример. Споменах за визията ни в почистването, автомивките работят само с пара, която прави почистването екологично чисто и така се щади околната среда. Измиването на един автомобил с пара отнема около 30 пъти по-малко вода. А санитарно-хигиенните консумативи се доставят винаги в рамките на деня.

С колко автомивки разполагате?

Доскоро имахме само една, наскоро отвори и втора. В дългосрочен план може да излезем и извън София. Но като цяло холдингът ще бъде национално представен поне още в два града до края на годината.

Какъв тип са вашите клиенти – корпоративни или индивидуални?

Работим почти изцяло с корпоративни клиенти, като нямаме маркетинг за индивидуални клиенти. Това не означава, че когато имаме запитвания за домове ги отказваме, напротив. Но пазарът там е много специфичен, непредвидим и доста по-малък.

С какво вашата фирма се отличава от конкурентите на пазара?

Справяме се с конкуренцията основно с качество. Предлагаме високо качество на ниски цени, като ниските цени не са дъмпингови, а са благодарение на обемите, които имаме. Голяма част от техниката и препаратите, с които работим, внасяме сами от Англия, Италия, Германия.

Цената определяща ли е за потребителите при този тип услуга?

Нашите клиенти са големи фармацевтични компании, заведения, търговски центрове, вериги и фитнес центрове, транспортни фирми, логистични бази и други. Напоследък забелязвам тенденция да се търси все повече качеството, но определяща все още си остава цената.

Как се развива сферата на услугите у нас?

Сферата на услугите се развива доста добре. Търсят се по-комплексни услуги. Затова нашият бизнес се развива добре. Ние предлагаме 3 в 1 на нашите клиенти и те получават доста преференциални цени, когато използват и трите ни звена. Има напредък и мога да кажа, че икономиката започва да върви напред и да излиза от кризата. Проблемът със задлъжнялостта на фирмите обаче си остава.

Трудно ли се намират кадри?

В нашата сфера кадри се намират изключително трудно. Ние работим основно с нискоквалифицирани хора, които намираме посредством локално набиране. Независимо дали имат опит, хората минават през обучение, за да работят по стандартите на „Чистота Комфорт”.

Какво е средното заплащане в бранша?

Колкото и да е изненадващо, средното заплащане в бранша е доста над минималната работна заплата, като специално за средното ниво служители, които са супервайзори, регионални мениджъри и отговорници на екипи, възнагражденията са между 1000 и 1400 лв. бруто.

Какви са бъдещите ви планове за развитие?

До края на годината със сигурност ще присъстваме в още два града в България с почистване. Надявам се в рамките на следващите 2-3 години да присъстване в 10-те най-големи градове с трите услуги. Но пазарът се променя динамично и е трудно да се даде точна прогноза за развитието на икономиката.

Освен „Чистота Комфорт“, развивате и други бизнеси. Кой за момента се оказва най-печеливш и лесно ли се прави бизнес в Бъгария? Трябва ли да се промени нещо в системата и какво?

Аз не гоня краткосрочни дивиденти и бърза печалба. По-скоро ме интересува създаването на стойност, не само като пазарна и капитализация на дружеството, а добавената стойност за хората и за държавата.

В България лесно се създава бизнес, трудно се управлява и трудно се развива, тъй като бюрокрацията е много голяма. В почти всички браншове има хора, които нямат нужния усет да работят в дългосрочен план и нанасят щети.

Не е нормално с 10 лева в джоба да можеш да регистрираш фирма и да се тупаш в гърдите, че имаш бизнес. Това го няма в нито една друга европейска държава – да внесеш капитала и след това да го изтеглиш. В Германия, например, е необходимо да внесеш капитал от 25 000 евро, за да се регистрира фирма. Тези пари не могат да се пипат, докато фирмата не се разформирова. Когато знаеш, че плащаш всеки месец на държавата определени суми под формата на ДДС и осигуровки, и отделно плащаш, лизинг, лихви и други оперативни разходи, а в съседния офис има една малка фирма, която не плаща нищо и има само една регистрация ООД, в един момент си задаваш въпроса „Защо“?.
Коментари: 0