Още една страна опитва да си направи свой собствен интернет
А това обърква плановете на американските технологични гиганти

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Продължителният конфликт на Twitter с индийското правителство – заради отказа на компанията да свали определени акаунти от платформата си – насочи прожекторите към местната социална мрежа Koo. Внезапното внимание към приложението е „поразително“ по думите на изпълнителния директор.
Все едно... току-що изведнъж сте попаднали на финала на Световното първенство и всички гледат към вас и екипа“, коментира Маянк Бидаватка, съосновател на Koo, пред CNN Business.
Платформата набра популярност след рекламата, която ѝ направи лично премиерът на Индия Нерандра Моди. Само тази година приложението е изтеглено 3.3 млн. пъти, по данни на Sensor Tower. За компания, която е основана преди по-малко от година, тази бройка е впечатляваща.
За същия период конкурентната Twitter има 4.2 млн. сваляния, но конкретно за февруари Koo е теглена повече пъти. Именно миналия месец индийското правителство упрекна остро американската компания, че не прави достатъчно за блокирането на неудобни профили. Става дума за акаунти, от които се постваха „подстрекаващи и неоснователни“ хаштагове във връзка с протеста на фермерите срещу новите земеделски закони в страната.
През последните няколко години правителството на Моди увеличи натиска върху международните технологични компании. Наскоро тя наложи строги ограничения за харесванията във Facebook, Twitter и YouTube, като слуховете са, че служителите, които не ги спазват, ги грози затвор. Стъпката дойде по-малко от година след забраната на десетки китайски приложения, включително TikTok и WeChat.
Именно на този фон се появиха редица местни алтернативи на много от тези услуги. Някои като Koo бързо набират популярност. Двете най-изтегляни приложения в Индия през 2021 г. досега са подобните на TikTok платформи за кратки видеа MX Taka Tak и Moj, които са предпочитани пред Snapchat, Instagram, Facebook и WhatsApp, според компанията за анализ на приложения Sensor Tower.
„Много от световните технологични гиганти гледат на Индия като на част от своята пътна карта за растеж, но също така са малко притеснени да правят големи промени в един силен глобален продукт, за да се отговорят на такъв пазар“, коментира Маянк Бидаватка.
Затова и компании като неговата намират поле за изява. „Имаме талант, имаме ресурси, някои от нас имат опит, има налично финансиране за сбъдване на подобни мечти. А това са доста големи мечти, говорим за създаване на продукти, които са много подходящи за втория по големина интернет пазар в света.“
Случващото се в Индия следва…
глобалния контекст
Редица правителства по света вече опитват да наложат контрол върху големите световни технологични компании. Разпоредби в тази посока се предприеха през последните месеци в Австралия, Европа и Съединените щати. Индия не се различава особено, като нейният фокус падна върху защитата на националната сигурност и суверенитета.
В Индия има 750 млн. потребители на интернет и стотици милиони, които тепърва ще се свържат в мрежата. С този си потенциал страната има голямо значение за технологичните гиганти и техния глобален растеж. Facebook, Google, Amazon, Netflix и няколко други вече са вложили милиарди долари в разширяването на своите индийски операции.
Правилата на правителството на Моди обаче имаха смразяващ ефект върху тези компании и дадоха тласък на индийските приложения, за да се позиционират като по-подходящи за потребителите в страната. Големият въпрос сега е дали правителството просто насърчава приложения, създадени в Индия, или гради регулаторна среда, в която те да останат единствените опции, пише CNN.
Достатъчно е да се даде пример с Китай, която направи точно това – издигна Голямата защитна стена и забрани използването на международни платформи. Там свободният достъп до Google и Facebook е забранен. Вместо това китайската интернет екосистема включва собствените Tencent, Weibo и Alibaba, като някои от тях се превърнаха в големи глобални играчи.
Блокирайки китайски технологични фирми, Индия определено даде тласък на местните конкуренти – особено на тези, които опитват да изместят TikTok, който имаше над 200 милиона потребители в страната преди да бъде забранен. Междувременно правителството активно се стреми да стимулира индийските приложения.
Променящата се динамика на дигиталния пазар в Индия е още един предупредителен знак за т.н. splinternet“ (от английските думи „split” – „разделям“, и „internet” – „интернет“, бел.р.). Разделянето на интернет е тенденция, започнала началото си от Китай, но намираща почва и на други места, включително и САЩ. Неслучайно анализаторите предвиждат свят, в който всяка държава да се придържа към собствените си приложения, загърбвайки отворената и глобална природа на интернет.
Що се отнася до Индия, засега местните цифрови услуги трудно могат да бъдат адекватна конкуренция на международните – освен ако правителството не реши да забрани и Facebook и Twitter.