Интегрални професионални колежи ще свързват образованието и бизнеса
Колежанското образование няма да дублира професионалното средно образование

Създаването на интегрални професионални колежи могат да бъдат мост между образованието и нуждите на бизнеса и живота, заяви министърът на образованието Тодор Танев. Днес в Пловдив той лансира идеята за създаването на този тип колежи. Новите образователни структури ще се създадат с промени в Закона за професионалното образование, съобщи Танев.
В тях ще се получава 4-а и 5-а степен. При първата обучението ще продължава 1 година и половина след 10-и клас, а във втората ще е с продължителност 1 година, като в нея ще се подготвя среден управленски персонал. След завършването на 10 клас, ученикът ще може да учи в тези колежи и да получи майсторска степен по професия, която ще му даде възможност веднага да се реализира.
В дискусията за професионалното образование участваха кметът инж. Иван Тотев, директори на профилирани гимназии, представители на регионалния инспекторат, бизнесмени, съобщава „24 часа“.
Според министъра дуалното обучение в средното образование, за което се говори толкова много, не може да бъде единственото решение на проблема с квалифицираната работна ръка. То няма капацитет да свърже ученето и реалния бизнес. По думите му то не може да се въведе в цялата страна, а само в тези региони, където има такава необходимост.
„Същността на реформата в образованието е да се направи крачка назад от закостенелите практики в средното и висше образование и на освободеното място да се пусне живота с изискванията, които той налага като бизнес и нужди на местната икономика“, заяви Танев.
Колежанското образование няма да дублира професионалното средно образование обясни още министър Танев. То ще бъде мост, по който може да се продължи нагоре към висшето дори и без приемни изпити, а в същото време ще е надградило достатъчно средната степен, за да захрани бизнеса с дефицитните сега кадри, които училището не може да подготви, предава БНР.
На въпрос какъв ще е профилът на евентуален бъдещ колеж в Пловдив министърът отговори, че идеите за това трябва да произтекат от местни власти и от нуждите на местната икономика.