Кампания спасява родните люти чушки “Български морков”

Всеки може да се включи, като купи семена за засаждането на чушките

Кампания спасява родните люти чушки “Български морков”
4496 ~ 3 мин. четене

Единственият български сорт люти чушки, известен по света като “Български морков”, през годините губи славата и разпространението си в родината и е застрашен от изчезване. Противно на това, неговите качества са високо ценени от почитателите на пикантните храни. Фермата за люти сосове и подправки на Chilli Hills приема това предизвикателство за своя кауза и стартира кампаниятa „#bulgariancarrot - да спасим Българския морков

Всеки, който иска да подкрепи спасяването на “Българския морков” и славното му завръщане в България, може да се включи в инициативата, като се сдобие със семена за засаждането му от магазина на Chilli Hills в София или при онлайн поръчка на продукт с Български морков. В началото на април българският бранд откри първия си самостоятелен магазин, където вече се предлагат всички продукти на лютата ферма, включително сосове и подправки с Българския морков.

Българският морков има богата история и е единственият сорт българска люта чушка, която е позната извън пределите на страната ни. Името й идва по очевидни причини - произходът и е български и прилича на морков. У нас, пък е позната под името Румънка. По време на Студената война през 80-те години е пренесена отвъд желязната завеса и култивирана като сортова люта чушка. Това, с което се различава от всички сортове, отглеждани в България са непроменливите генетични параметри - цвят, размер и най-важното, сила на лютивост. Българският морков е със средна лютивост, между 10 000 - 30 000 сковила, което я прави около 10 пъти по-люта от популярното Халапеньо и я нарежда веднага след Супер Чили и Табаско. Съдържа богато количество витамин C, бета каротин, витамин А, калий, магнезий и желязо, а усещането е плодово-цитрусово, с доста лют послевкус.

„Още от създаването на Chilli Hills имахме цел - да открием и селектираме наша родна люта чушка и да я поставим на световната карта на лютото. В нашето проучване през годините се оказа, че тази чушка винаги е съществувала, но за съжаление, е по-популярна извън пределите на страната, отколкото тук. Именно това бе причината да стартираме тази наша мисия. Това, към което се стремим, е да я върнем и популяризираме в България - там където тя принадлежи.“, разказват Алекс и Боряна, създатели на Chilli Hills.


От създаването си през 2014 в софийското село Кокаляне, Chilli Hills е основен отговорник за разпространението на люти сосове и подправки в над 150 обекта в България и чужбина, а от април тази година, пълният асортимент може да бъде намерен и в първия самостоятелен магазин на марката на ул. Солунска 29 в София. Основната цел на Chilli Hills е да допринесе за развитието на лютата култура в България, като също така даде роден качествен лют продукт на световния пазар. В рамките на няколко часа след бране, редките видове чушки се обработват и консервират под формата на сосове, пасти, маринати и други продукти с лют  привкус. Продуктовата гама надхвърля 40 различни артикула и включва ценителски изделия, като люта занаятчийска бира, люта ракия, люта гурме сол, лют зехтин и много други, като разбира се и най-лютите чушки в света. Собствената линия "Бalkan Hot Sauce", произведена в лабораторията на фермата, налага първия български лют сос, който е и официално най-лютият продукт в страната.Поради все по-голямото търсене, фермата се разширява и в момента отглежда общо 65 вида чушки от цял свят на 20 декара площ.

Повече информация за инициативата „Да върнем Българския морков“ можете да следите на специално създадения сайт на мисията: www.bulgariancarrot.com и на www.chilli-hills.com.

Коментари: 0