Купуваме ли по-евтини стоки на „Черния петък“?
Вижте нарушенията, констатирани от КЗП днес

Black Friday или така наречения "Черен петък" отново накара хиляди потребители да излязат по магазините с идеята да си закупят намалени стоки. Наистина ли обаче купуваме стоки на изключително ниски цени? За отговор на този въпрос Economic.bg потърси Комисия за защита на потребителите.
През целия ден КЗП проверява обекти в цялата страна. До момента са констатирани два типа нарушения. Единият е, че в рекламни брошури и на витрините се посочва до определен процент намаление, а в обекта потребителят не може да се ориентира каква е отстъпката за всеки един отделен артикул, тъй като това не е посочено на етикета на стоките. Процентът на отстъпката за всяка стока става известен едва на касата.
Другото нарушение е констатирано в обект, анонсирал намаление от 50% за целия месец ноември, а за кампанията „Черен петък”, която той провежда в периода 27-29 ноември, посочва -70%. Тези 70 на сто обаче са изчислени върху старата цена преди обявяването на съобщението за намаление в началото на ноември и така реалната отстъпка всъщност е 20%.
"Бих посъветвал потребителите да се информират обстойно за условията, при които ще се извършват сделките в този период, преди да се изкушат от примамливите предложения на търговците. Например, дали няма да бъдат обвързани с по-дългосрочни отношения от търговеца по един или друг начин, дали няма да бъдат задължени с някакви допълнителни скрити суми или пък лишени от свои права по закон" посъветва председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
Той е категоричен, че когато става дума за онлайн пазаруване, потребителите трябва да осъществят една по-щателна проверка относно достоверността на този, който стои насреща – адрес, телефон, електронен адрес, да направят справка в търговския регистър или в мрежата дали действително съществува този търговец и какви са отзивите за неговата дейност.
"Също така бих дал съвет да се поинтересуват дали търговецът би могъл да достави стоката в разумен срок, както и дали е в състояние да осигури гаранционната й поддръжка", обясни Димитър Маргаритов.
Седмица по-рано някои търговски центрове и вериги магазини обявиха по-ранен „Черен петък”. При проверки от страна на КЗП е установено, че процентите на намаленията, анонсирани в разпространяваните от тях рекламни брошури, отговарят на реалните отстъпки. В няколко единични случая установихме, че търговците са посочили върху етикета до старата цена само процента на намалението, но поради изключително краткия период на провеждане на кампанията – един ден, те не са имали възможност да поставят и новата с включената отстъпка.
Стоките, обаче, са били отделени в различни сектори в зависимост от посочения процент намаление. Генерално - от това действие на търговеца потребителят реално не би следвало да сключи неизгодна за него сделка, тъй като върху етикета фигурират по-високата, стара цена и процентът на отстъпката. На тези търговци са дадени предписания в бъдеще така да организират подготовката и провеждането на подобни кампании, че да спазват прецизно разпоредбите на закона.