НКЖИ злоупотребява с господстващо положение на жп пазара
Според Антимонополната комисия НКЖИ е поставяла БДЖ „Товарни превозни“ в по-привилегирована позиция спрямо останалите частни превозвачи
КЗК констатира:
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) злоупотребява с господстващото си положение на жп пазара и така нарушава конкуренцията при превоза на товари. Освен това поставя „БДЖ-Товарни превози“ (БДЖ ТП) в по-привилегирована позиция спрямо останалите превозвачи.
Това са част от предявените твърдения за нарушения, установени от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) по стартирало производство от 2 февруари 2021 г. Тогава частният превозвач БДЖ ЕАД* подава жалба срещу НКЖИ.
Така две години по-късно Антимонополната комисия установява, че нарушенията са свързани с достъпа на лицензирани превозвачи на товари до поверената за управление на НКЖИ железопътна инфраструктура и по-конкретно – събирането на инфраструктурните такси, разработване на графиците за движение на влаковете, резервиране и предоставяне на капацитет за извършване на превози и разпределение на тягова електрическа енергия по разпределителните мрежи на железопътния транспорт.
Според КЗК от 2010 г. до момента НКЖИ е прилагало комплексна стратегия за привилегироване на БДЖ ТП, с което се намира в една и съща икономическа група. Предполагаемото антиконкурентно поведение се състои в поредица от практики, които поставят конкурентите на пазара за товарни превози в неравноправна позиция.
В конкретния случай разглежданото антиконкурентно поведение на господстващото предприятие произтича от абсолютната необходимост от достъп до железопътната инфраструктура, както и до електроразпределителната мрежа на НКЖИ за превозвачите, използващи електрически локомотиви, без които предоставянето на услугата им е невъзможно.
Някои от практиките са свързани с:
- Предоставяне на различни условия за достъп и използване на железопътната инфраструктура и обслужващите съоръжения, с което на практика БДЖ ТП има възможност да спестява такси, които останалите превозвачи заплащат при упражняване на дейността си.
- Предоставяне на различни условия за разпределение на ел. енергия през разпределителните мрежи на ДП НКЖИ, посредством прилагане на различна методология за изчисляване на потреблението на тягова ел. енергия. По този начин се допуска възможността суми за едно и също потребление на БДЖ ТП от една страна и останалите превозвачи, от друга страна, хипотетично да се различават.
- Предоставяне на различни възможности за погасяване на задължения за БДЖ ТП от една страна и за останалите железопътни превозвачи, от друга.
Функционирането на конкурентен пазар на железопътни превози на товари е с нарастваща значимост за потребителите и бизнеса в Европа поради ключовата му роля в изграждането на зелената и устойчива икономика на бъдещето, посочва КЗК.
Силната пазарна позиция на НКЖИ изисква от него да предоставя недискриминационен достъп до инфраструктурата, която управлява, на всички лицензирани превозвачи, които са изключително икономически зависими от него.“
Сега НКЖИ има срок от 60 дни, в които може да представи писмени възражения, съответно - становище по предявените твърдения за извършено нарушение.
*БДЖ ЕАД е основана през 2004 г. и е първата първата българска частна железопътна компания, лицензирана за извършване на товарни превози. Тя се явява конкурент на БДЖ ТП. В момента компанията е собственост на румънския частен железопътен оператор Grup Feroviar Roman SA (GFR). Компанията е част от GRAMPET GROUP, най-големият частен железопътен холдинг в Югоизточна Европа.