Мария Габриел: Фалшиви новини ще има винаги
Затова е важно да се инвестира в образование и дигитални умения, смята българският еврокомисар

© ECONOMIC.BG / EU Presidency
~ 2 мин.
Фалшиви новини винаги ще има, смята еврокомисарят по цифрова икономика и общество Мария Габриел. В тази връзка по-големият проблем е дезинформацията онлайн, която в момента се е превърнала във феномен и явление с много големи мащаби. За да се минимизира той в бъдеще, трябва да се наблегне на образованието и прозрачността, сподели още тя в ефира на Нова тв днес.
„През последната година успяхме да повдигнем темата и да я направим приоритетна за Европейския съюз (ЕС)“, похвали се Габриел. Тя обърна внимание, че в борбата с фалшивите новини няма рецепта чудо, а е въпрос на дълъг процес, в който би трябвало да се включат всички заинтересовани страни.
„Това означава не само отговорност за платформите и социалните медии, не само отговорност за рекламодателите, но и подкрепа за качествената журналистика“, каза тя и допълни, че „означава и средства и инвестиции в образованието“.
Проучванията показват, че възрастта не е фактор при разпознаването и отсяването на фалшиви новини. Такъв обаче е образованието, като по-високо грамотните хора фиксират невярната информация много по-често и умеят да я пресяват.
По думите на Габриел ЕК се намира на ключов етап в битката с негативния феномен. Преди няколко месеца бе сформирана работна група. В нея участват представители на медийната и рекламна индустрия, като идеята е те сами да изготвят собствения си кодекс за борба с фалшивите новини.
Досегашните чернови обаче не са били удовлетворителни, призна българският еврокомисар и напомни, че крайният срок е 26 септември. В кодекса трябва да залегнат основните правила, по които медийният бранш да действа в бъдеще, така че да има максимална прозрачност за това кое е спонсорирано съдържание, кое е политическа реклама, както и колко дълго и по какъв начин те влияят на потребителите. Целта на текста е да допринесе за установяването на прозрачност – за собствеността на сайтовете, за потока на парите и рекламите, за първоизточника на информацията.
На въпрос дали ще има наказания при неспазване на правилата от страна медиите и социалните мрежи, Габриел каза, че преди да се стигне до такива, „трябва да извървим пътя си на доброволни мерки“. По думите ѝ ЕК е дала възможност на платформите да се справят сами с проблема веднъж завинаги. Плод на опитите им ще е кодексът и последващото му спазване.
„До края на октомври искам видими и измерими резултати. Ако това не е така, ще направим анализ и си запазваме правото до декември месец да излезем с нови мерки, включително законодателни“, посочи Габриел. В тази връзка тя изтъкна, че един от основните проблеми в тази посока е липсата на ясна дефиниция за това що е фалшива новина. „Как да законодателстваш върху нещо, за което нямаш ясно определение?“, пита реторично тя.
На фона на всички опити, пожелателни и законодателни, Мария Габриел подчерта, че все пак никога не бива да се прекрачват някои основни неприкосновени линии, а именно свободата на изразяване и правото на достъп до информация.