Митата на Тръмп заплашват американските автомобилни компании
След среща с големите компании в сектора американският президент даде един месец отсрочка за митата срещу Канада и Мексико

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Белият дом обяви в сряда едномесечно отлагане на митата за автомобилните производители в Канада и Мексико. Отстъплението идва след срещата на президента Доналд Тръмп с ръководителите на General Motors, Ford Motor и Stellantis, предава CNBC.
Големите американски автомобилни компании призоваха Тръмп да се откаже от 25-процентните мита за Мексико и Канада за превозни средства, които отговарят на търговските правила за произход, част от търговското споразумение между Съединените щати, Мексико и Канада (USMCA).
Реципрочните мита все пак ще влязат в сила на 2 април, но по искане на компаниите, свързани с USMCA, президентът им дава изключение за един месец, така че да не са в неблагоприятно икономическо положение“, отговори прессекретарят Каролайн Лийвит от името на Тръмп.
Американският съвет за автомобилна политика – търговска група, представляваща „Големите 3“ производители на автомобили в Детройт, аплодира решението на Тръмп, „признавайки, че превозните средства и части, които отговарят на високите изисквания на USMCA в САЩ и региона, трябва да бъдат освободени от тези тарифи“.
Левит каза, че президентът е „отворен“ да изслуша искания от други индустрии, които също се надяват на изключения.
Той също потвърди, че „Големите 3“ автомобилни производители в Детройт са поискали разговора с Тръмп във вторник, което той спомена по време на обръщението си към Конгреса по-късно през деня.
Два източника в сряда потвърдиха пред CNBC, че изпълнителният директор на GM Мери Бара, председателят на Stellantis Джон Елкан, главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли и председателят на Ford Бил Форд са участвали в разговора.
Белият дом заяви, че е предоставил едномесечно отлагане на митата за производителите, чиито автомобили отговарят на USMCA, което беше договорено по време на първия мандат на Тръмп.
Акциите на GM, Ford и Stellantis се повишиха значително след съобщението. Stellantis затвори в сряда с ръст от 9.2%, следван от GM с покачване от 7.2% и Ford с ръст от 5.8%.
Засега не е ясно дали само превозните средства ще бъдат освободени или ще бъдат включени и автомобилни части.
Също така не е ясно какво е влиянието на главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск за отлагането на тарифите.
Отсрочката позволява допълнителна подготовка и дискусии между Белия дом и автомобилната индустрия относно митата.
По-рано Тръмп каза, че тези мита са форма на натиск върху производителите да инвестират повече в САЩ за производство на автомобили.
„Ще имаме растеж в автомобилната индустрия, какъвто никой не е виждал“, каза Тръмп във вторник вечерта преди съвместна сесия на Конгреса. „Това е комбинация от изборна победа и мита.“
ПО време на речта си Тръмп погрешно обяви „нова“ инвестиция в завода на Honda Motor в Индиана. Компанията управлява голям монтажен завод в щата, но последните големи инвестиции са в Охайо.
В сряда Honda благодари на президента за признанието, но потвърди, че „не е обявила планове за нов завод в САЩ в момента“.
„Инвестирахме над 3 милиарда долара в усъвършенствано производство на автомобили в Америка само през последните три години, с обща сума от над 24.7 милиарда долара“, каза Honda в изявление по имейл. „Очакваме с нетърпение да продължим да инвестираме на местно ниво и да създаваме качествени продукти в Америка, както Honda прави през последните 45 години.“
Американският съвет за автомобилна политика по-рано тази седмица твърди, че превозни средства и части, които отговарят на изискванията на USMCA, трябва да бъдат освободени от увеличението на митата.
Имаше голяма загриженост сред автомобилните ръководители и експерти, че по-големите мита бързо ще изядат печалбата на компаниите и производствените им планове.
Ръководителите на базирания във Франция автомобилен доставчик Forvia в сряда казаха, че компанията и нейните клиенти, включително автомобилни производители, са планирали различни действия при извънредни ситуации по отношение на тарифите. Това включва работа с клиенти за постигане на споразумения за части.
„Цялата верига на доставки не може да акумулира 25% мита“, каза изпълнителният директор на Forvia Мартин Фишер по време на медийно събитие. „Автомобилите ще станат по-скъпи за потребителите, ако митата продължат дълго време.“
S&P Global Mobility във вторник прогнозира, че приблизително една трета от производството на автомобили в Северна Америка може да бъде намалено до следващата седмица поради високите мита.
Фирмата за данни и прогнози съобщава, че 25 автомобилни производители произвеждат средно 63 900 лекотоварни пътнически превозни средства в Северна Америка на ден. По-голямата част от тях, приблизително 65%, се сглобяват в САЩ, следвани от 27% в Мексико и 8% в Канада.