Не, бензиностанциите няма да ни плащат, за да зареждаме гориво

В понеделник майските фючърси на американския петрол WTI се търгуваха на отрицателна територия

Не, бензиностанциите няма да ни плащат, за да зареждаме гориво

Снимка: Unsplash

9530 ~ 3 мин. четене

Въпреки историческия спад при цените на петролните фючърси с изтичащ срок, които в понеделник за първи път станаха отрицателни, няма как да очакваме бензиностанциите да започнат да плащат на клиентите си да зареждат при тях. В момента цените на петрола се движат под въздействието на някои уникални условия, които пратиха цената под 0 долара. По-важното в случая е, че суровият петрол има само косвено влияние върху крайната цена на дребно на горивата, пише CNN в свой анализ.

Наставленията към хората да си останат вкъщи по време на епидемията от Covid-19 натисна както цените на петрола, така и тези на бензина, тъй като и за двете предлагането надвишава търсенето. Междувременно обаче капацитетът за съхраняване на този излишък е недостатъчен и това доведе до безпрецедентния срив на щатския петрол в понеделник.

Средната цена на галон бензин в САЩ в понеделник е 1.81 долара, според Американската автомобилна асоциация, и е по-ниска с 5 цента от миналата седмица и с 36 цента на месечна база, когато ограниченията в пътуването започнаха да действат. С други думи - бензинът е евтин - с над 1 долар по-евтин спрямо миналата годината, но е далеч от 0 долара.

Отрицателната цена на суровината в понеделник бе резултат от някаква необичайна динамика на петролния пазар. Рекордно ниското ниво при майските договори за WTI беше предизвикано от липсата на интерес към тях заради опасенията, че не остава свободно място за съхранението му. Договорите за юни обаче спаднаха само с около 10% до 22 долара за барел, а европейският сорт Брент падна само с 5% до 26.50 долара за барел.

Цената на суровия петрол не е най-уместната прогноза за цената на бензина на дребно. Фючърсите на бензина на едро е по-добър индикатор. Те не последваха срива на петролния пазар, като затвориха търговията си в понеделник при около 67 цента за галон - близо два пъти по-висока цена от тази, на която се търгуваха миналата седмица.

"Бензиновите фючърси на едро и петролните фючърси със сигурност са свързани, но не е задължително да се отразяват един в друг в даден ден“, обясни Джеф Ленард, говорител на Националната асоциация на малките магазини в САЩ.

И дори фючърсите на едро на бензина не определят напълно цената, която бензиностанцията ще го купи. Американската администрация за енергийна информация (EIA) изчислява, че през 2019 г., когато средната годишна стойност възлиза на 2.60 долара за галон бензин, средната цена за транспорт и маркетинг е била около 39 цента на галон в САЩ. Разходите за преработка на горивото и печалбите добавят още 34 цента.

С намаляването на потреблението на бензин наполовина или дори повече, много собственици на бензиностанции увеличават маржа на печалбата за всеки галон с няколко цента, за да компенсират резкия спад. Освен това в цената влизат и данъците. В САЩ федералните данъци върху бензина добавят 18 цента за галон, а тези за различните щати варират в широки граници - от около 14 цента за галон в Аляска до 60 цента за галон в Калифорния. Средно данъците в различните щати прибавят още 36 цента за галон, което довежда средните данъци върху галон бензин до около 54 цента в цялата страна.

С други думи - въпреки че цял барел суров нефт струваше почти нищо в понеделник, един галон бензин все пак струва нещо.

Подкрепи Economic.bg