Неравната надпревара с Големите четири
В глобалната промяна всяка по-малка компания е добре да прецени дали да си остане в плитчините, или да се опита да се хвърли в по-дълбокото

Когато проумях какво всъщност правят големите гиганти, си дадох сметка, че е време да преустроя бизнеса си, сподели български предприемач. Какво ли пък толкова правят големите?
Кой бяга най-бързо
Четирите най-големи технологични компании – „Apple”, „Amazon”, „Facebook” и „Google”, заемат все по-доминираща роля в този цифровизиращ се свят. Твърде бързо те се преобразиха в корпорации, които сложиха ръка върху нашия живот, нашите предпочитания, нашите идеи и като никой друг досега имат възможност да ни следят изкъсо и да ни задават правилата, по които да играем. „Amazon” превърна пазаруването в нещо забавно и лесно - щракаш с мишката и… готово. Докато потребителите се радват на това улеснение, Джеф Безос стана най-богатият човек в модерната история. Богатството му се дължи и на факта, че навлиза в ниши за милиарди долари, в които той видя да се спотайва апетитна плячка. Колкото повече кликове, толкова повече. Другият технологичен исполин „Apple” през годините стана символ на престиж. Компанията превърна марката си в религия и продава на цени като за марка номер едно. Купете си най-новия продукт, вие заслужавате най-новото! Но войната за пазарни територии и надмощие се ожесточава.
Да бъдеш първи
„Facebook” изяжда все повече време на все повече хора по света. Животът на мнозина се пренесе в социалната мрежа, тя стана прозорец, през който потребителите канят света да наднича в тяхното лично пространство. „Google” пък е изворът на познание: Чичко „Google” знае всичко. На все повече въпроси търсачката намира все по-обстойни отговори. И докато светът се забавлява, развива зависимост към най-големите. Е, ако някой от тях направи грешки или пропусне правилните стъпки, може да отстъпи мястото си на друг, както например „Apple” измести предишните технологични гиганти и ги превърна в „стареещи исполини”. За дадена компания конкуренцията е здравословна само когато нейният тренд върви нагоре и завладява нови пазарни ниши, в противен случай тя е убийствена. Виртуална игра на числата е да наблюдаваш, може и през медиите, как състоянието на най-богатите расте и как само за дни се стопява с милиарди. Затова иде ред да се запитате какво са парите днес и как се печелят. Годината започна съвсем не празнично за „Apple”, която за минути загуби над 55 млрд. долара, след като акциите й паднаха със 7,55%. Но… И парите вече не са това, което бяха.
Кой ще е следващият
„Технологичната четворка” навлиза в етап на надпревара помежду си за преразпределение на териториите. Състезанието се ожесточава, като има и други кандидати за място в челната редица. Влизането в нея означава някой да излезе. Всяка от тези четири компании по свой начин се е превърнала в гигант, общото е, че и четирите успяха да накарат света да предпочете техния продукт или услуга, като ключов момент в това израстване е и достъпът до евтин капитал. Но когато си на предната линия, все повече ще се налага да водиш ефективна борба с остаряването и загубата на актуалност.
Докато големите се борят за надмощие, какво да правят малките в конкуренция, която най-малко може да се нарече здравословна? Дали да си останат в плитчините, с надеждата да има улов и за тях, или да се опитат да се хвърлят в дълбокото? Има ли ров, който е невъзможно да прескочат, ако се състезават на сушата?
Нов хоризонт
Малка компания на малък пазар – как да увеличи мащаба? Ако не са на свобода, мъжките лъвове живеят по-дълго. В природата те най-често умират от рани в битката за превземане на власт и много рядко се случва да умрат от старост. Същото е със „здравословната” конкуренция в глобален свят, в който лъвовете са на свобода. От гледна точка на еволюционната психология всички успешни бизнеси упражняват притегателно въздействие върху една от трите области на тялото – ум, сърце, гениталии, пише Скот Галеуй в книгата си „The four”, която вече е и на нашия пазар. Тя ще ви отвори хоризонт отвъд клишето какъв извор на вдъхновение са технологичните гиганти. Но обърнете внимание - през последните десет години най-важните компании са станали експерти по данните – по тяхното получаване, анализ и използване. Значи неслучайно наричат данните новото злато в ерата на информацията.
На кого говорят числата
„Големи четири” има и в одита: PwC, EY, KPMG и Deloitte проверяват книжата на повечето от най-високо оценяваните компании в света. Нещо повече - продават им консултантски услуги и дейности, свързани с данъците. През годините се чуваха гласове на несъгласие с тази свръхконцентрация, искания одитът и консултантските услуги да се разделят, но въпреки всичко секторът на одиторските услуги остава доминиран от "Голямата четворка" и продължава напред в цифровия свят. Големите се фокусират върху най-печелившите сегменти и същевременно възпрепятстват появата на нови големи одитни компании, но за онзи, който доминира, това е в реда на нещата. Технологиите и тук ще чертаят нови разделителни линии, непреодолими от по-малките. Оказва се, че само единият от „Големите четири” до тази година ще е инвестирал един милиард долара в облачни услуги. Новите технологии ще повишават стандартите им на работа и ще благоприятстват разрастването им, а малките ще обират трохите от пазара.
Скоростта на промяната расте. Процесите и основните играчи, които я дирижират, трябва да се наблюдават внимателно. Ако приложите някои от техните стратегии, дали пък няма да ускорите бизнеса си…