Общините са крачка по-близо до възможността да глобяват шофьори
На първо четене депутатите приеха и отпадането на синия талон, на стикерите по стъклата и ще има електронно връчване на фишове и актове
На първо четене в Транспортна комисия:
Местните власти може да получат възможност да глобяват водачи, които извършват нарушения, свързани с движения по пътищата. Условието е нарушенията да са заснети с камери на общините, като 70% от приходите ще остават в местните бюджети. Промените в Закона за движение по пътищата са предложени от ГЕРБ и бяха приети на първо четене в транспортна комисия в парламента.
Освен законопроектът на ГЕРБ, депутатите приеха поправки на други политически формации, свързани с отпадането на стикерите от предното стъкло на автомобилите, както и по-сурови глоби за неправомерно преминаване на автомобили през жп прелези.
Единствено не бяха приети промени, предложени от Настимир Ананиев и група народни представители от „Продължаваме промяната – Демократична промяна“, свързани с по-строги правила за младите водачи.
Общините да глобяват
Законопроектът предвижда местните власти да закупуват камери, с които да се следят нарушенията на тяхна територия. Налагането на санкции отново ще се извършва от МВР, но ако нарушението е заснето с общинска камера, то 70% от санкциите ще постъпват в бюджетите на общините.
На заседанието на комисията присъства и председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев, който заяви, че подкрепя промените.
От вносителите бе направена заявка, че между първо и второ четене текстовете ще се прецизират, така че да е изрично упоменато, че събраните средства в общините ще се използват само за пътна безопасност, но не "и за асфалтиране на улици", заяви Александър Ненков.
С проектозакона се предлага още при спиране за проверка органите на реда освен документите на водача, да проверяват и тези на пътниците, както и да им връчват невръчените електронни фишове. Против тази идея обаче се изказаха представители на превозвачите, които заявиха, че при евентуална проверка на автобус с пътници по границите, това ще удължи времето за преминаване.
Припомняме, че това не е първият път, в който ГЕРБ предлагат промените. Те бяха входирани и в рамките на 48-ото НС, но заради краткия му живот не бяха приети.
Без стикери по стъклата
Божидар Божанов и група народни представители от „Продължаваме промяната – Демократична промяна“ правят предложение за отпадането на всички стикери от предното стъкло на автомобилите и заменянето им с автоматизирани справки в централизираните регистри на МВР. Предложено е да отпадне и контролният талон към шофьорските книжки.
Припомняме, че такава идея имаше и бившият транспортен министър Николай Събев от кабинета „Петков“, но промените така и не станаха факт.
Много е спорно дали и този път ще успеят да минат, тъй като институциите, в лицето на Министерство на транспорта и „Автомобилна администрация“ (ИААА), изказаха мнение, че стикерите са необходими и са признати в целия Европейски съюз с различни директиви. Шефът на ИААА Бойко Рановски защити и екостикерите, като средство, което позволява въвеждането на нискоемисионните зони в градовете. Той допълни, че единствено може да се помисли за промяна на мястото на стикерите.
До момента само София въвежда такива зони от 1 декември тази година.
Промените, предложени от Божанов, предвиждат и възможност за заплащане на глоби онлайн, без да е нужно да се връчват присъствено с ходене до КАТ.
Освен това се залаггат мерки за намаляване на рецидивистите по пътя, като се вменява задължение на контролните органи да спират на пътя и да връчват невръчени електронни фишове и наказателни постановления на водачи, които имат повече от 5 невръчени такива. Контролните органи ще могат да съставят фишове и в отсъствието на нарушител на вписаните ползватели на автомобила.
Подобни промени са предвидени и в преходните и заключително разпоредби на проектобюджета, представен от финансовия министър Асен Василев, като целта е повишение на приходите в бюджета.
Жп прелезите
Димитър Найденов от „Продължаваме промяната – Демократична промяна“ пък предлага водач, който нарушава правилата за преминаване през жп прелез, да се наказва с лишаване от правото да управлява МПС за 12 месеца и глоба от 3 хил. лв. За повторно нарушение водачите ще остават без книжка за 3 години и ще бъдат глобявани с 5 хил. лв.
Георги Свиленски от БСП се пошегува и заяви:
Каква по-голяма глоба от това да те удари влака?“