10% от жалбите към КЗП са срещу хранителните вериги

Най-често става дума за разминаване в цената

10% от жалбите към КЗП са срещу хранителните вериги

Снимка: КЗП

876 ~ 2 мин. четене
10% от жалбите към Комисията за защита на потребителите (КЗП) са срещу веригите за хранителни стоки. От тях най-честите оплаквания са за разминаване между обявената и маркираната на касата цена в магазините. Това каза председателят на регулаторния орган Димитър Маргартов по Дарик радио днес. 

Тъй като обратните случи са редки, това според него е знак, че търговците се опитват да реализират печалба недобросъвестно. Той обясни, че в такива случаи икономическите оператори опитват да оправдаят с пропуск при отразяване корекциите на цените във фискалната памет на касовите апарати при провеждането на кампании и промоции, но това не може да бъде извинение.  

Наред с разликата в цента на каса, друга група жалби са свързани с продажбата на продукти с изтекъл срок на годност. Това действие също е  в разрез с правилата, изтъкна Маргаритов. 

В тази връзка той напомни за инициативата за даряване на продукти от страна на търговците – действие, което им позволява да се освободят от ДДС. „Става въпрос за случаите, в които храната е в срок на годност, но търговецът прецени, че има количества, които не могат да бъдат продадени в оставащия период, и би могъл да дари една част от тях, за да намерят правилно своята реализация”, обясни председателят на КЗП.  

Що се отнася до нехранителни  стоки с изтичащ срок на годност, такива може да се продават, но при няколко условия. Първо, да не представляват опасност за здравето на потребителите. Второ, задължително е те да бъдат поставени на специално обособени в търговските обекти отделни места и причината за това да е ясна. 

Той изтъкна, че при продажба на нехранителни стоки например заблуждаващи практики с цените има най-често при промоционални кампании и даде пример с оферта за намаление на телевизори. При въпросния казус клиентите са били заблуждавани, че отстъпката важи за всички размери телевизори от даден модел, докато на практика е прилагана само за най-малкия. „Потребители подадоха сигнал, разочаровани от обстоятелството, че това никъде не е посочено, а всъщност се анонсира доста сериозно намаление от порядъка на 20-30%”, каза Маргаритов. 

Председателят на КЗП посочи и друг случай, при който онлайн търговец е обещал по-дълъг гаранционен период на стоката. Не е обяснил, обаче, че за да се възползва от него, клиентът трябва да регистрира покупката в определен сайт. 

„Важното е тези случаи на нелоялни практики да бъдат улавяни възможно най-рано при провеждането на подобни кампании, за да се сведе до минимум рискът да бъдат засегнати неограничен брой потребители”, подчерта Маргаритов.    
Коментари: 0