Превозвачите планират протест заради увеличението на тол таксите
20-процентното поскъпване е предвидено да се въведе на два пъти през годината

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Транспортният бранш в България се обяви против планираното 20-процентно увеличение на тол таксите. Превозвачите са в протестна готовност „срещу тази несправедлива и необоснована мярка“, посочват в отворено писмо четири от най-големите браншови организации в България.
Тя е категорично нелогична, особено на фона на неработещата тол система, лошия контрол, зле поддържаната и липсваща инфраструктура, неефективната събираемост и отсъствието на транспортна политика“, се казва още в писмото.
То е подписано от Асоциация на българските предприятия за международни превози и пътища (АЕБТРИ), Европейски транспортен клъстер, Камара на автомобилните превозвачи в България и Съюза на международните превозвачи.
Припомняме, че за обществено обсъждане, в рамките на 14 дни, е качено постановление за изменение на тол таксите. Спешността е мотивирана със значителното увеличение на трафика и „ускорено износване на инфраструктурата“ след пълноправното членство на България в Шенген. Увеличението на тарифите е предвидено да се случи на два етапа – веднъж с 10% от настоящите нива през април, както и с още 10% през септември.
Очакваните резултати са приходите от тол системата да надхвърлят 1 млрд. лв. (1 077 930 199 лв.) за година. В тази сума влиза и планираното връщане на цените на винетките до нивата им отпреди пандемията – 97 лв.
За 2024 г. приходите от винетки са над 279.4 млн. лв., а от тол такси – над 576.1 млн. лв., т.е. общо 855.5 млн. лв.
Увеличението на приходите ще бъде целево използвано, за финансиране на дейности, свързани с поддържане и развитие на републиканската пътна мрежа, без да се налага допълнително натоварване на държавния бюджет. Това е финансово отговорна и устойчива мярка за осигуряване на необходимите средства за пътния сектор“, посочва в доклада на регионалния министър Иван Иванов (БСП).
Предвиденото увеличение на тол таксите ще доведе до нарастване и на максималните такси. Размерът на компенсаторните такси за съответните категории ППС също ще бъде променен – той вече ще е двукратен спрямо максималната такса за същата категория ППС.
Предложената промяна ще бъде в съответствие и с мотивите на Съда на Европейския съюз, изложени по дело С-61/2023 г. относно съразмерността на системата от наказания при незаплащане на пътни такси, тъй като дължимата, в случай на установено нарушение, компенсаторна такса ще бъде в размер – съразмерен на дължимата такса за максимално възможното изминато разстояние за дадена категория превозни средства, се посочва още в документацията.
Каква е позицията на бранша?
Превозвачите са на мнение, че държавата трябва да насочи тежестта на тол облагането към транзитния трафик – нещо, което бе обсъждано при последното увеличение на таксите преди 2 години, но не бе прието, тъй като би се разглеждало като дискриминационна и неконкурентна мярка в ЕС.
Транспортният бранш посочва конкретни искания. Едното от тях е 13% от събраните пътни такси за предходната година да бъдат отделяни в ежегодна програма за превозвачи.
С тези средства да се възстанови поне част от баланса в непропорционално разпределената тежест между български и чуждестранни превозвачи“, се посочва в писмото.
И още от желанията на бранша:
- прецизиране на отсечките от второкласните пътища в страната, които са част от коридорите на международния трафик и се налага да останат в обхвата на платената пътна мрежа;
- прекратяване на практиката за налагане на санкции за несъществуващи нарушения, които остават изцяло в тежест на превозвачите и не могат да бъдат калкулирани към крайния потребител;
- участие в осъществявания контрол по пътищата с цел гарантиране на принципите на правовата държава;
- изпълняване на поетите на 25.01.2025 г. ангажименти към бранша от министър Караджов по време на единствената към момента проведена среща, като облекчаване на процедурата за наемане на водачи от трети страни, премахване на таксите за дезинфекции по ГКПП на страната, разширяване на капацитета на ГКПП с Република Турция и др.
Нашият протест не цели да разклати държавата в сложната политическа обстановка, но е крайно време да потърсим правата си срещу безхаберието и липсата на реформи в транспортната политика на България“, посочват още от бранша.
Припомняме, че по време на кабинета „Петков“ бившият регионален министър Гроздан Караджов трудно договори с бранша първото увеличение на тол таксите. Тогава властта и секторът постигнаха договорка да въведат увеличенията в две стъпки – първите 50% влязоха в сила от 1 юли 2022 г., а второто увеличение бе заложено за 1 януари 2023 г. То бе отложено и влезе в сила от 1 юли 2023 г. Оттогава превозвачите плащат и за преминаване през второкласната пътна мрежа в страната, за която допреди това ставката бе 0 ст./км.
В началото на 2024 г. заради увеличението браншът получи 50 млн. лв. помощ като официалният мотив бе войната в Украйна и влошената икономическа обстановка. Реално обаче така държавата върна част от тол таксите, които превозвачите плащат.