Публичните акаунти и чат ботовете навлизат все повече на българския пазар
Родният пазар е интересен с голямата интензивност, с която потребителите изпозлват функции като изпращане на стикери и моментни съобщения във Viber
Атанас Райков, директор бизнес развитие на Viber за региона:

Атанас Райков е директор бизнес развитие на Viber за Централна и Източна Европа, Русия и страните от ОНД и директор "Телеком партньорства". Неговата роля е да надгражда вече огромната популярност на Viber в региона като предлага качествено локално съдържание и услуги на милионите потребители. Преди това Атанас е работил 10 години за VIVACOM, където е отговарял за създаването и развитието на търговската стратегия на мобилните услуги и услугите с добавена стойност.
- Колко са потребителите на Viber в България в момента?
Viber е водещо приложение за комуникация в България и сме щастливи от темпа ни на растеж. Отбелязваме силен ръст на потребителите във всички ключови пазари в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), както и Русия и ОНД. Нашата основна цел е да намираме нови начини да помагаме на тези милиони хора да споделят емоциите си и да се забавляват във Viber, за което свидетелства многократното увеличение на броя съобщения и минути, които нашите потребители използват.
- България е сред най-силните пазари в региона, а в София е и представителството на Viber за ЦИЕ. Планира ли компанията още инвестиции у нас или позиционирането на други свои дейности тук (като R&D център например)?
Екипът се състои от осем човека, като само за последната година се е удвоил. Инвестициите, които правим, не само на нашия пазар, но и в останалите от Централна и Източна Европа, зависят от нашата оценка за потенциала на отделните пазари. На този етап не планираме създаване на R&D звено тук, тъй като имаме няколко много силни технологични центъра по света, които имат голям потенциал за допълнително развитие.
- Viber е приложение, което се стреми да предоставя локално съдържание. Какво отличава българския и източноевропейския пазар спрямо останалите?
Това, което отличава Viber от останалите приложения за комуникация, е индивидуалният подход и локалното съдържание за всеки един пазар. Това е възможно благодарение на различните колаборации, които създаваме с популярни брандове, известни личности, ТВ предавания, както и локализираните стикер колекции. Така достигаме много по-близо до потребителите си, говорим на техния език и им предоставяме съдържание, съобразено с интересите и културата им. България и околните пазари са интересни с голямата интензивност, с която потребителите използват богатите ни текстови функции като изпращане на стикери и моментни съобщения.
- Как бихте характеризирали българския потребител на технологии и в частност на чат приложения? Кои са най-популярните функции във Viber?
Определено може да се каже, че българите се интересуват и следят тенденциите при технологиите, а когато става дума за чат приложения, потребителите ценят удобството и възможността да пестят време и усилия – както в персоналната си комуникация, така и в начините, с които се свързват с бизнеса и услугите, които той предоставя. Това е и една от причините да имаме стабилна бързо нарастваща мрежа от стратегически партньори в различни бизнес вертикали, които ни помагат да предложим на българските потребители широк избор от съдържание и услуги посредством публичните акаунти и чат ботовете, които навлизат все повече на нашия пазар.
- Популярността на Viber расте, но все още не може да достигне тази на WhatsApp. Каква е стратегията на компанията по този въпрос? Какви нововъведения планирате?
Ние оперираме в един много динамично развиващ се пазар, в който позициите много бързо се променят. Причината за това е скоростта, с която се развиват иновациите, но и важността на доверието, което потребителите имат към една или друга услуга за комуникация. Ние работим интензивно и в двете посоки – въвеждането на функции за първи път в нашата индустрия и безкомпромисната гаранция на неприкосновеността на комуникацията на нашите клиенти, която е защитена по специален начин, в който ние постоянно инвестираме.
- Редица компании вече правят свои публични акаунти за комуникация с клиентите си във Viber. Какви са ползите от тях?
На първо място, публичните акаунти на Viber предлагат един нов начин за общуване с потребителите. Чрез тях брандовете затвърждават връзката си с клиентите по още по-директен и персонализиран начин. Потребителите на Viber могат да зададат конкретен въпрос или да получат ценна информация за продуктите или услугите на компанията. Това се случва персонално или чрез помощта на чат ботове, които са една от горещите теми в технологичния свят в последно време. В допълнение, към тази функция бизнесите могат да следят и допълнителна информация (KPI) - брой последователи, харесвания, споделяния и др., с които компаниите по-лесно да анализират поведението си.
- Кои бизнеси у нас се решават на такъв ход? Кои са най-смелите и най-консервативните сектори?
Списъкът с компании, които към този момент вече имат публични акаунти, е доста дълъг и обхваща почти всички сектори от бизнеса като телекоми, финансови институции, медии, бързооборотни стоки, транспортни компании изобщо - компании, предлагащи разнообразни продукти и услуги. Тук не бих казал, че решението опира до смелост или консервативност, а по-скоро до нуждите на дадена компания и достигането им посредством създаването на публичен акаунт.
- От няколко месеца насам Viber активно интегрира и чат ботове. Как се възприемат те от бизнеса и клиентите у нас? Използват ли ги?
Viber отвори платформата си за разработка на чат ботове през октомври миналата година и до този момент имаме доста положителни резултати. Едни от най-интересните решения при интеграцията на чат ботове дойдоха от сферата на телекомуникациите и финансовите услуги. Като резултат потребителите на Viber вече могат да следят текущото си потребление, да активират допълнителни услуги директно в приложението, както и да заплащат месечни сметки и да извършват парични преводи по изключително бърз и сигурен начин. Определено можем да потвърдим, че интересът и от страна на потребителите, и от тази на бизнеса се увеличава с всеки изминал месец.
- Защо компаниите трябва да инвестират в чат ботове? Може ли малкият и среден бизнес да си ги позволи?
Очевидните ползи са в подобряването на обслужването на клиенти, допълнителният канал за стимулиране на нови продажби и увеличаване на приходите от съществуващите потребители. Разбира се, зад явните предимства се крият и други ползи, като например възможността за анализ на клиентското поведение в бота. Когато говорим за инвестиция от страна на малкия и среден бизнес, трябва да се има предвид, че ботове на големите ни партньори – интерактивните менюта, динамичното търсене на информация чрез чат, както и свързаните с изкуствен интелект ботове, изискват допълнителни инвестиции в IT или разработка. Но основният формат на кода и инструментите, които предоставяме за разработка на ботовете е толкова лесен, че може дори студент с техническо образование да се справи със създаване на базово решение.
- Дълго време телекомите имаха враждебно отношение към чат приложенията. Могат ли да се превърнат в партньори? Къде са пресечните точки помежду им?
Всъщност отношението е като към равнопоставен партньор, с който телекомите имат много пресечни точки и възможности за взаимноизгодни проекти. Ако се замислим, развитието на мобилните мрежи от всяко следващо поколение, комбинирано с навлизането на смартфоните, прави задачата пред мобилните оператори коренно различна. Ако само допреди няколко години те разчитаха основно на приходи от гласови услуги и SMS, то сега все по-често се обръщат към монетизация на услугите за данни. В днешни дни за всеки телеком е много по-важно каква допълнителна стойност и достъп до съдържание може да предложи към крайните потребители, а от своя страна Viber e отличен партньор, чрез сътрудничеството с който мобилният оператор може да се отличи от конкуренцията и да предостави нещо ексклузивно за абонатите си. Тъй като аз отговарям и за всички партньорства с телекоми по света на Viber, които вече са над 100 по целия свят, мога да кажа, че виждам промяна в позитивна посока на отношението към Viber на дори най-големите и консервативни играчи в сектора.
- Viber стартира като приложение за безплатни разговори. Как ще му се отрази отпадането на роуминга в ЕС?
Мисията на Viber е да направи света много по-малък и достъпен чрез неограничена комуникация, заради което ние горещо приветстваме промените, наложени от ЕС. Това ще даде възможност на нашите клиенти още по-свободно да използват Viber в чужбина чрез мобилния Интернет, включен в техните стандартни тарифни планове. Viber отдавна не е предпочитан само защото предоставя безплатни услуги, а и заради нашето по-високо качество и сигурност на информацията спрямо алтернативните комуникационни канали. Очакваме всички тези инициативи още повече да засилят интереса към Viber от страна на потребителите.