Расте дефицитът на командни кадри за търговския флот
Заплатите на капитани и механици постепенно ще се увеличават
Дефицитът на ръководни кадри за търговски флот ще нараства през следващите години. Това прогнозира авторитетната британска научно-изследователска и консултантската агенция Drewry, която има над половинвековен опит в морската индустрия и офиси от Лондон, Делхи, Сингапур и Шанхай. Причините за този дефицит са свързани както с намаляването на престижа на професията през последните години, така и с повишаващото се търсене на капитани и механици поради увеличаващия се брой кораби в световния океан.
Според Drewry
дефицитът на офицери за търговския флот (б.р. - капитани, главни механици и
техните помощници) към момента в глобален план вече надхвърля 2%. От агенцията
веднага отбелязват, че поради огромния мащаб на пандемията от коронавируса не
може по-точно да се оцени недостига на ръководни кадри за световния търговски
флот. От Drewry посочват, че веднага след възстановяването на нормалната работа
на флота дефицитът на капитани и механици ще се открои още по-силно. Според
експертите на агенцията, независимо от очакваното забавяне на развитието на
морските превози търсенето на ръководни кадри за корабите ще се увеличи
значително и поради предстоящите промени в условията на труд за тях, а именно –
увеличаване на отпуските и съкращаване на престоя на корабите.
Разбира се, в
резултат на дефицита на капитани и механици от Drewry прогнозират и сериозен
ръст на възнагражденията им през следващите години. Това обаче веднага влиза в
рязко противоречие с интересите на корабособствениците, които са принудени да
режат драстично разходите си поради намалелите приходи вследствие от кризата с
коронавируа. При това положение капитаните и механиците с най-богат опит ще
бъдат наети от компаниите, които предлагат най-високи възнаграждения и
най-добри условия на труд.
„Професията на
моряка вече не е толкова престижна, както някога, особено в сравнение със
засилващата се конкуренция с много брегови професии“ – посочват експертите на
агенцията. – „Освен това пандемията от коронавируса нанесе допълнителен удар по
репутацията на професията поради невъзможността на екипажите да бъдат сменяни и
налагащото се поради това неколкократно продължаване на техните договори“ –
анализират от Drewry.
Поради всичко това и най-вече – поради развитието на световната икономика и нарастването на морските превози възнагражденията на ръководните кадри на корабите ще нараства плавно през следващите година, прогнозират от известната британска агенция.