Рекламация пред търговец може да се прави във всеки обект, ако е част от верига
Това каза председателят на КЗП Димитър Маргаритов

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 2 мин.
Предявяването на рекламация пред търговец с верига от обекти, може да стане навсякъде, а не непременно там, откъдето е била закупена стоката. Това напомни Димитър Маргаритов, председател на Комисията защита на потребителите (КЗП) в ефира на Bulgaria On Air.
Той каза още, че при установяването на дефекти не потребителите, а търговците са тези, които трябва да комуникират със сервизите при установени дефекти в дадена стока в гаранция. Обратното е нарушение от страна на бизнеса. Това стана ясно от думите на По думите му, потребителите не трябва да се пращат към сервизите и да водят те комуникацията с тях.
„Това не може да бъде така, тъй като законодателят на първо място е дал – тъй като сделката се осъществява между потребителя и търговеца – търговецът да поеме отговорността за дефектите, които са настъпили в гаранционния срок. Вече какви взаимоотношения има той с тези, които поправят стоката – това е негов въпрос”, направи важно уточнение Маргаритов.
Клиентите в България обаче рядко подават сигнали до КЗП за опасни стоки в търговската мрежа. Когато Комисията установява наличието на опасни стоки, обикновено е при планираните проверки, след информация от Агенция „Митници” или по данни от системата RAPEX.
„Всеки потребител, който желае да повиши информираността си относно това кои са най-често срещаните опасни стоки, какви са рисковете при тях, може да посети поддържания на сайта ни специален регистър на забранените продукти у нас и в Европа”, допълни председателят на КЗП.
Той обясни още, че има определени изисквания и стандарти за безопасно, като съпоставката с тях става най-често в специални изпитвателни лаборатории. Отделно от това има изисквания при внос и при продажба продуктите да бъдат придружавани от сертификати и документи за вида и произхода на материалите, асемблирането на дадените стоки и т.н. „Ако нашите проверки установят липса на тези документи, имаме основание да се съмняваме, че това са опасни стоки”, каза Маргаритов.
Той подчерта, че КЗП акцентира върху превенцията и нейните усилия са насочени към предотвратяване разпространението на пазара на опасни стоки, като целта е те да бъдат задържани още на границите. Благодарение на партньорството с Агенция „Митници” не се допуска изобщо навлизането на пазара на огромната част от опасните стоки. „Такива, които все пак са стигнали до търговската мрежа, ги изтегляме, забраняваме тяхната продажба и се налагат санкции”, допълни Маргаритов.
Той даде пример с детски дрехи с дълги връзки или дребни части. „При закачане за предмети или превозни средства може да предизвикат опасности от задушаване или други травми. Може да имат дребни частици, които лесно да се откъснат и да бъдат погълнати. Т.нар. стоки, имитиращи храни от пластмаса или стиропор също могат да се срещнат на пазара и при определени условия да доведат до рискове за инциденти, най-вече по отношение на децата”, даде примери председателят на КЗП.
Маргаритов обърна внимание и на европейска система за оповестяване наличието на опасни стоки, която се нарича RAPEX. По нея институциите обменят информация за всички открити на пазарите на различните държави членки рискови продукти, а България е една от най-активните страни по системата.