Смяната на корабните екипажи все още е голям проблем
В Кипър български моряци могат да се сменят само след специално издадено разрешение
Смените на корабните екипажи, въпреки че през последния месец значително се подобри, все още е проблем в много от пристанищата на морските държави. Това става ясно от току-що разпространените от Международната федерация на националните асоциации на корабните брокери и агенти FONASBA промени на мерките за противодействие на разпространението на Covid-19, влезли в сила към края на август.
В Хърватска смените на екипажи са разрешени на всички пристанища, но моряците, които не са граждани на ЕС, трябва да напуснат страната до12 часа след слизането си на брега.
В принципно винаги либералната Швеция всички портове работят и смяната на екипажите е разрешена, но слизането на брега за каквито и да било други цели е строго забранено. Всички услуги принципно се предоставят на плавателните съдове, но качването на агенти и други брегови сътрудници на корабите се разрешава само в изключителни случаи.
В Кипър смените на екипажи също са разрешени, но при условие, че моряците са прекарали 14 и повече дни на кораб, пристигащ от пристанище на една от страните, включени в категория „А“ или „В“ на специални кипърски списъци на държави с най-малко разпространение на вируса, или пристигат за смяна директно от тези страни, където са прекарали минимум последните две седмици. България е включена в най-опасната категория „С“, така че български моряци могат да бъдат сменяни в кипърски пристанища единствено и само след предварително поискано от нашите корабни агенти разрешение от местните власти и едва след като евентуално бъде издадено такова.
На пристанищата в Египет е забранено слизането на моряци, които нямат документ за отрицателен PCR тест, издаден не по-рано от 48 часа преди пристигането му. Всъщност това правило важи за всички пристигащи в страната, независимо къде и с какво пътуват, с изключение само за децата до 6-годишна възраст. Разбира се, за моряците, които няма как да са си направили PCR тест в открито море, е предвиден вариант и за даването на проба в пристанището, където е акостирал корабът им. Докато не получат отрицателния си резултат от теста, те са длъжни да чакат на борда на кораба. Ако пък резултатът се окаже положителен, то се забранява на целия екипаж да слиза на брега.
В Южна Африка смени на корабни екипажи вече се разрешава само на две пристанища – Дърбан и Кейптаун. Заявките за смените обаче трябва да са изпратени в департамента по транспорта минимум 96 часа преди акостирането на кораба, като сменящите се моряци могат да се движат само в две посоки – от кораба към най-близкото летище и обратно. При това трябва да се знае, че границите на Южна Африка са затворени, а повечето авиокомпании са отменили полетите си да южноафрикански летища, така че това разрешение за смяна на корабни екипажи по-скоро ще се окаже само пожелателно.
Според морски експерти все още има не само отделни моряци, а дори и цели екипажи, които не са сменяни отпреди СЗО да обяви пандемията от коронавируса. За някои моряци това означава, че те работят на корабите вече 17-18 месеца без никакъв отпуск. Някои от тях правят опити да напускат корабите си нелегално на различни пристанища, поради което от Международната транспорта федерация (ITF) официално обявиха, че ще защитават правата на моряци, които са решили на своя глава да напуснат корабите си.