Столичната община удължи концесията на „Софийска вода“
Местната власт ще отпусне 26 млн. лв. заем на двете общински транспортни фирми, ако намери пари

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Столична община отпуска заеми на обща стойност малко над 26 млн. лв. на две от транспортните дружества, опериращи на територията на града – „Столичен автотранспорт“ и „Столичен електротранспорт“. Условието е обаче, че парите ще бъдат отпуснати само ако се намерят достатъчно средства в бюджета на общината, след като се тегли чертата на всички разходи за годината.
Друго важно решение, което бе гласувано днес, е договорът на „Софийска вода“ за концесията на ВиК мрежата в Столична община, който ще бъде удължен до 2034 г.
Двата доклада за заемите бяха приети на днешното заседание без дебати. Не толкова спокойно обаче премина гласуването за удължаването на водната концесия.
„Софийска вода“
Договорът на „Софийска вода“ за концесията на ВиК мрежата в Столична община ще бъде удължен с 8 години и 4 месеца, като така той ще действа до 2034 г. Според последните изменения, контрактът трябваше да приключи през октомври 2025 г.
Докладът предвижда, че „Софийска вода“ трябва да направи инвестиции в размер на 634 млн. лв. до 2034 г.
Докладът за удължаването бе внесен на 17 ноември от Прошко Прошков и Николай Стойнев (ГЕРБ), като премина през гласуване и в ресорните комисии. Основен акционер в дружеството е френската „Веолия“. Мотивът за удължаването на концесията е, че е нарушен икономическият баланс в действащия договор. Вложенията на концесионера не са напълно възвърнати, а ако контрактът бъде прекъснат през 2025 г. няма да има време дейностите да се поемат от общинско дружество.
Независимият Борис Бонев изказа възражения относно внезапното вкарване на доклада за разглеждане, без допитване до гражданите, които са ползватели на услугата. Той поиска докладът да се отложи и да бъде проведено обществено обсъждане. Искането му не бе прието.
Малина Едрева (ГЕРБ) посочи, че „Софийска вода“ изпълнява задълженията си успешно. То работи без заеми, а цената на водата също не е увеличавана от 2018 г. Качеството на вода също било едно от най-добрите в страната.
„Демократична България“ и БСП бяха против удължаването. Според ДБ трябва да има и други фирми, които да се конкурират. Представителите на БСП пък застъпиха теза, че управлението на дейността трябва да се поеме от общински фирми.
Въпреки дебатите, решението за удължаване бе прието с 32 гласа „за“, 14 – „против“ и 8 въздържали се.
„Столичен автотранспорт“
Единият доклад предвижда СО да отпусне почти 16 млн. лв. на „Столичен автотранспорт“, с който да бъдат обезпечени просрочените задължения на дружеството. Срокът за погасяването му е 60 месеца от дата на сключване на договора, при едногодишен гратисен период. Лихвата по предоставения заем е предвидена да бъде 1.1% на годишна база.
Средствата трябва да се използват за покриване на задължения за доставено дизелово гориво (над 5.5 млн. лв.), доставени гуми (1.3 млн. лв.), резервни части (над 2.6 млн. лв.), лизингови вноски (4.2 млн. лв.) и други.
Одобрението се случи с почти пълно единодушие – 31 гласа „за“, 0 „против“ и 1 въздържал се. Председателят на СОС Георги Георгиев напомни, че заемите ще се отпуснат само ако се намерят достатъчно пари в бюджета, след като се направи равносметка на разходите за тази година.
Припомняме, че преди седмица бе гласувано решение „Столичен автотранспорт“ да заложи 103 автобуса заради необслужван заем. Тогава се разбра, че общинското дружество е просрочило четири месечни вноски в размер на 2.5 млн. лв.
„Столичен електротранспорт“
Вторият доклад предвижда СО да отпусне заем и на „Столичен електротранспорт“ в размер на малко над 11.2 млн. лв. Този доклад, за разлика от първия, който СОС и есорните комисии обсъждаха от октомври месец, бе входиран на 9 ноември от Карлос Контрера, Зафир Зарков и Христиан Петров.
Тук разликата е, че „Столичният електротранспорт“ ще погаси заема си за 120 месеца – двойно повече от времето, дадено за погасяване на задълженията от „Столичен автотранспорт“. Гратисният период отново е 1 година, а годишната лихва – 1.1%.
Дружеството ще използва средствата за покриване на просрочените задължения за елекгрическа енергия, охрана, застраховки, топлинна енергия, гуми, горива и смазочни материали, резервни части, ремонти и др.. Това ще даде ликвидност на дружеството и избягване на съдебни спорове.
На последното заседание на Транспортна комисия докладът бе одобрен. Днес в зала приемането му премина без дебати. Той бе подкрепен с 36 гласа „за“, 0 – „против“ и 2 въздържали се.